Пътешествието на водната капка оживява: нашият комикс
Раздел
География на природата
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- затвърждават знания за водата в природата и нейния кръговрат;
- осъзнават влиянието на човешката дейност върху водните ресурси;
- развиват умение за работа в екип чрез творческа задача.
Необходими материали:
- “Критериална матрица по ПБО “Пътешествието на водната капка”.
Учениците се въвеждат в последния етап от проекта чрез емоционално послание от капката Бисерка. Тя обобщава наученото, благодари за помощта и предизвиква учениците да разкажат нейната история чрез комикс. Учителят представя критериите за оценяване, по които ще се оценява финалната им работа.
Инструкции
“Скъпи ученици, пътуването на капката Бисерка с вас стига до своя най-цветен и вдъхновяващ момент. Досега вие откривахте, изследвахте, учехте и преживявахте с нея. Видяхте колко разнообразен и крехък е светът на водата. И сега е време… да разкажете тази история на света!
Преди да започнем, чуйте думите на самата Бисерка: “Скъпи приятели, заедно научихме много! Видяхме океана, опознахме водите на сушата. Разбрах колко съм важна… и колко съм уязвима. Вие ми показахте, че всяка капка има значение. А сега е време да предадете нататък това знание. Разкажете моята история така, че още много деца и възрастни да се замислят. Направете го чрез комикс – цветен, смислен, с послание. Ще бъда с вас във всяка рисунка.“
Сега ще обсъдим как ще бъде оценена вашата работа. Ще използваме тази критериална матрица, по която ще следим:
- Дали сте използвали научените понятия;
- Дали рисунките са ясни и старателни;
- Дали посланието е силно и вдъхновяващо;
- Дали сте работили добре като екип;
- Дали сте включили и важни правила при наводнение.
- Как представяте своя комикс в рамките на 2 минути.
След завършване, ще представите своя комикс пред класа и ще го добавим към нашата “Стена на водата”. Готови ли сте? Бисерка вярва във вас!”
Обобщение
Тази дейност подготвя учениците емоционално и логически за създаването на комикса. Посланието на Бисерка помогна да се осъзнае важността на историята, която предстои да бъде разказана. Представянето на критериите за оценка насочва вниманието към качественото изпълнение, отговорностт към съдържанието и работата в екип.
Важно!
- Тази дейност има за цел да подготви учениците емоционално и логически за предстоящата творческа задача - създаването на комикс за капката Бисерка.
- Прочетете посланието на водната капка. Направете малка пауза, за да могат децата да усетят думите. Подчертайте, че сега те поемат щафетата.
- Разяснете задачата. Подчертайте, че комиксът е обобщение на всичко научено и че работата им ще бъде представена в обща изложба.
- Запознайте ги с критериалната матрица. Обяснете ясно и с примери какво ще се оценява.Покажете матрицата на интерактивната дъска/екран или раздайте разпечатани копия.
Учениците работят по двойки и създават комикс, който представя пътя и преживяванията на капката Бисерка. Те използват знанията, натрупани в предходните уроци и ги прилагат чрез рисунки и кратки текстове в четири тематични листа.
Инструкции
“И така, започваме работа по финалния продукт. По двойки ще създадете комикс – визуална история, в която чрез рисунки и кратки текстове ще покажете пътя на Бисерка. Вече сте запознати със структурата му и пред вас има по четири листа, всеки с по четири кадъра.
Какво да включите:
- Във всеки кадър – рисунка и кратък текст или реплика на Бисерка.
- Използвайте ключовите думи, които сме събирали през уроците.
- Направете предна и задна корица!
Използвайте ключовите думи от нашия работен лист. Вложете старание в рисунките, мислете за посланието, което ще оставите чрез комикса. Работете заедно – обсъждайте идеите, споделяйте отговорностите. Помнете: вие гласът на Бисерка, който ще стигне до много други деца.
Когато сте готови, прикрепете листовете с телбод, така че да се оформи истински комикс.”
Обобщение
Творческата задача обединява наученото в цялостен, визуално-смислов продукт. Учениците прилагат знания по география и екологично поведение, работят в екип, вземат решения, създават комуникационно послание. Това е кулминацията на учебния проект – личен принос, изразен чрез изкуство и знание.
Важно!
- Уверете се, че всеки екип има необходимите материали: работен лист с ключови думи, бели листове А4, шаблоните, цветни моливи, флумастери, и отново покажете критериалната матрица за напомняне. Насърчете учениците да започнат работа по комикса, следвайки своя план и насоките:
- Напомнете, че във всеки лист трябва да има четири кадъра – със сцени и кратки текстове (реплики или мисли на Бисерка).
- Следете напредъка на екипите, подкрепяйте при нужда, напомняйте за използване на ключови думи, ясни рисунки и силно послание.
Учениците представят пред класа своите комикси, като разказват историята на капката Бисерка. Работата на всеки екип се оценява по критериална матрица. Накрая всички комикси се поставят на символичната “Стена на водата“ - родното място на водната капка, създавайки общ визуален финал на проекта.
Инструкции
“Сега е време да споделите историята, която създадохте – историята на Бисерка. Всеки екип ще разкаже пътя ѝ през своите четири листа: какво е преживяла, какво е научила, и какво казва на хората. За това ще имате 2 минути.
Докато представяте, ще ви слушаме с внимание - ще оценим вашата работа по специалната критериална матрица, която вече познавате. След всяко представяне ще получавате кратка обратна връзка.
…
Накрая нека да си направим една обща снимка с комиксите пред нашата “Стена на водата“– там, където всичко започна. Така капката ще се завърне у дома – вече по-мъдра, с много истории зад гърба си и с важна мисия, която вие ѝ помогнахте да изпълни.”
Обобщение
Тази заключителна дейност дава възможност на учениците да се изразят творчески и да представят своята интерпретация на пътя на капката Бисерка. Чрез представянето, обратната връзка и общата изложба, учениците се утвърждават като активни участници в учебния процес, изграждат самочувствие и осъзнаване за личен принос към опазването на природата.
Важно!
- Поканете всеки екип да представи своя комикс - насърчете учениците да не четат всичко, а да разкажат с емоция основните моменти от историята на Бисерка. След всяка презентация направете кратък коментар по критериалната матрица, акцентирайки на силните страни и добрите идеи. Попитайте къде са се затруднили и какво им е било най-интересно.
- Осигурете спокоен и празничен финал на проекта. След снимката подредете всички комикси в обща изложба.
