Пърси Джаксън: Митове в модерния свят
Раздел
Различни разкази за човека и света
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- различават в откъси от “Похитителят на мълнии“ характерни особености на вълшебната приказка;
- обясняват отношенията между героите;
- съпоставят откъси с древногръцки мит и/или приказки, обяснявайки сходствата и различията.
Необходими материали:
- работен лист “В търсене на връзки”
- работен лист “Големият дебат: студио “Приказни герои”
Кратка мозъчна атака за любими фентъзи герои и истории, за да се въведат учениците в темата за модерното фентъзи и връзката му с митовете.
Инструкции
“Ученици, вълшебните приказки всъщност не са останали само в миналото! Истории за герои с необикновени сили, говорещи животни, богове и магически предмети съществуват и днес – просто в малко по-модерен вид. Такива са фентъзи романите - съвременните “вълшебни приказки“, които пренасят читателя в нови светове и го карат да вярва, че всичко е възможно.
Назовете герой от филм, книга или игра, който е част от фентъзи свят. Помислете и отговорете на въпросите:
- Какви свръхестествени или магически елементи има в неговата история?
- Мислите ли, че тези истории имат връзка с много стари приказки или митове?”
Обобщение
“Видяхме как елементи от приказките и митовете присъстват и в модерните истории, което ни подготвя за изследването на “Похитителят на мълнии”.”
Важно!
- Запишете няколко примера на дъската.
- Насочете дискусията към идеята за преплитане на стари и нови истории.
Учениците четат откъсите от учебника и работят по групи, за да идентифицират общи елементи между “Похитителят на мълнии” и древногръцки митове, които познават от началото на учебната година.
Инструкции
“В следващата част от нашия проект ще се потопим в един такъв свят, този на Пърси Джаксън. Ще видим как митологични герои, богове и чудовища оживяват в наши дни и ще търсим прилики и разлики между старите приказки и новите истории.
Ще се разделим на малки групи от по 4 души. Всяка група трябва да прочете откъса от “Похитителят на мълнии” и да си припомни древногръцките митове, които изучавахме в началото на учебната година. Изберете заедно един от тях. Разгледайте внимателно текстовете и обсъдете в групата:
- Кои са основните герои и какви са техните взаимоотношения?
- Какви характерни особености на вълшебната приказка откривате в “Похитителят на мълнии“?
- Какви са сходствата и разликите между сюжетите, героите и темите в “Похитителят на мълнии“ и другия текст, който сравнявате?
Подгответе се да представите вашите наблюдения и изводи пред класа.”
Обобщение
"Тази дейност ни показа как старите митове и приказки продължават да живеят в съвременната литература, вдъхновявайки нови истории и герои, което разширява нашето разбиране за голямата картина на проекта."
Важно!
- Подчертайте идеята за митологията като основа за съвременното фентъзи.
- Насърчавайте учениците да търсят символика и универсални теми.
- Осигурете насоки при затруднения в откриването на паралели.
Кратка дискусия защо е важно да познаваме древните митове, за да разбираме съвременните истории и да отговорим на големия въпрос на проекта.
Инструкции
"Защо мислите, че писателите днес все още използват елементи от древни митове и приказки? Какво означава да си герой? Как се побеждава злото?
В следващите два часа ще пресъздадем телевизионно студио “Приказни герои”. Моля припомнете си произведенията, които изучихме по време на проекта! Прегледайте записките в тетрадките си и другите работни материали.
За да се подготвим за телевизионния ефир, всеки от класа ще има специална роля. В работния лист, който ще получите, може да се запознаете с отговорностите на всяка роля. Ролите ще се разпределят следващия час, така че вие трябва да имате готовност да поемете всяка една от тях."
Обобщение
“Разбрахме, че митовете и приказките не са просто стари истории, а вечни послания, които продължават да оформят нашите герои и разбирания за доброто и злото. Подготвихме се емоционално за големия финал.”
Важно!
- Задавайте въпросите един по един.
- Насърчете учениците да правят връзки между миналото и настоящето.
- Напомнете за подготовката за финалния дебат.
- Разпечатайте и раздайте на всеки ученик работен лист “Големият дебат: студио “Приказни герои”.
- Инструктирайте децата да се запознаят с характеристиките на отделните роли и да си припомнят изучаваните произведения.

