Откриване на скритите букви
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават ударена от неударена сричка;
- пишат правилно буквите на гласните звукове със и без ударение и в крайна сричка на думата;
- прилагат начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и на съгласни звукове в средата на думата;
- правят разлика между изговор и правопис на неударена гласна.
Необходими материали:
- Рабоетн лист “Карти с думи с пропуснати букви”
- Рабоетн лист “Таблица за попълване на думи с пропуснати букви”
- дъска и маркери
- разпечатани примери за проверка на правописа
- правописен речник
Учителят поставя въпрос: „Коя е скритата буква?“ – учениците получават думи с липсващи букви и трябва да ги попълнят правилно.
Инструкции
Учителят предварително раздава карти с думи с пропуснати букви. Всеки ученик трябва да получи 5 думи.
- “Виждате ли картите с думи? Разгледайте ги внимателно. Какво забелязвате?”
Очакван отговор: Липсват някои букви! - Точно така! Вашата задача е да ги попълните според вашите знания. Опитайте се да намерите правилната буква.
След като приключат работата по задачата, учениците преминават към споделяне.
- “Нека сега всеки да сподели своите отговори с класа. Кой ще започне?”
Обобщение
Тази дейност ни показа, че понякога правописът на думите не е очевиден. Ще научим как да проверяваме дали сме написали правилно думите.
Важно!
- Насърчете учениците да използват интуицията си.
- Подтикнете ги да обяснят избора си на букви.
- След играта обяснете, че има начини за проверка на правописа.
Материали за дейността
Работа в екипи с три различни метода за проверка на правописа:
- Група 1: Проверява правописа чрез сродни думи (напр. море – морски).
- Група 2: Проверява правописа чрез промяна на думата в множествено число “Непостоянно Ъ” (напр. вятър – ветрове).
- Група 3: Използва правописен речник за проверка на съмнителни думи.
Инструкции
Разделете класа на три групи и дайте инструкции за работа. Раздайте на всяка група по една страница от работния лист и таблица за попълване на думите.
- “Сега класът ще се раздели на три групи! Погледнете отново думите от работния лист. Какво още трябва да направите с тях?
Очакван отговор: да се направи проверка на правописа
- “Точно така! Всяка група ще използва различен метод за проверка на правописа. Група 1 ще проверява чрез сродни думи (напр. море – морски), Група 2 – чрез промяна в множествено число (напр. вятър – ветрове), а Група 3 – с помощта на правописен речник.”
Учениците започват работа.
- “Попълнете таблицата с правилните отговори. След като сте готови, обсъдете резултатите в групата си. Защо избрахте този вариант? Как стигнахте до него?”
Обобщение
Научихме три различни начина за проверка на правописа. Това ще ни помогне да пишем по-уверено и правилно.
Важно!
- Дайте примери за всеки от трите метода.
- Насърчете учениците да аргументират избора си.
- Подкрепете ги с насоки при необходимост.
- Уверете се, че учениците имат правописен речник на разположение.
Всеки екип представя метода, който е използвал, и споделя какво е научил от него.
Инструкции
Преминете към представяне на използвания метод за проверка.
- “Време е да споделите как проверихте правописа на думите. Кой ще представи вашата работа?”
Учениците избират говорител за всяка група, който да разкаже как групата е проверила правописа.
Задайте допълнителен въпрос за обсъждане в групите.
- “Кой от тези методи ви се стори най-лесен и надежден? Обсъдете помежду си.”
След като учениците са обсъдили в групите, обобщете за тях.
- “Виждате ли колко е полезно да знаем различни начини за проверка на правописа?”
Обобщение
Тази дейност ни помогна да затвърдим знанията си и да приложим наученото в практиката. Научихме, че проверката на правописа е важен и лесен процес, който ни помага да пишем правилно.
Важно!
- Насърчете учениците да бъдат уверени в представянето си.
- Подчертайте значението на методичния подход към правописа.
- Дайте положителна обратна връзка за работата на учениците.

