Откриваме разликата – антоними или синоними?

Раздел

Думи с противоположно значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават антонимите като думи с противоположно значение;
  • определят значението на антонимите в езиковия контекст;
  • разпознават антонимни отношения между думи;
  • разграничават синоними от антоними;
  • употребяват уместно в речта си антоними;
  • правят справка за речниковото значение на думи в тълковен речник (включително и електронен).

Необходими материали:

  • работен лист кръстословица “Антоними и синоними”
  • цветни моливи
  • карти с думи за групиране
  • тълковни речници (хартиени/електронни)
  • игрално поле и въпроси “Змии и стълби” (интерактивно и версия за печат);
  • зар (или заместител – колело, кутия с числа)
  • цветни пулчета или жетони за отборите (по желание)
Антоними и синоними – упражнение с кръстословица
10 минути
Игра

Учениците попълват кръстословица, като откриват антоними и синоними на дадени думи.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще започнем часа с малко езикова загадка – кръстословица!
  • Всеки от вас ще получи лист с кръстословица. На нея ще видите обяснения на думи. Вашата задача е да откриете правилната дума и да я запишете на съответното място.
  • Например:
    • Ако пише „Противоположно на тъжен“, вие трябва да напишете весел.
    • Ако пише „Синоним на умен“, ще напишете интелигентен.
  • Когато попълните кръстословицата, оцветете:
    • антонимите в жълто;
    • синонимите в зелено.
  • Работете спокойно и внимателно. Ако не сте сигурни в някоя дума – помислете как бихте я използвали в изречение.
  • Накрая ще проверим заедно и ще видим кои думи са ви изненадали най-много. 
  • Успех, езикови детективи!"

Обобщение

Учениците по игрови начин започват да разграничават думи с близко и противоположно значение и се подготвят за по-задълбочено езиково изследване.

Важно!

  • Припомнете на учениците разликата между синоними и антоними.
  • При необходимост помогнете с примери или тълковен речник.

Материали за дейността

Сортирай и разбери: Синоним или антоним?
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки, групират думи по категории синоними и антоними и проверяват значението им в тълковен речник.

Инструкции

  • "Ученици, в тази дейност ще работите по двойки. Във всяка група има карти с различни думи. Задачата ви е:
    • Да групирате думите по категории синоними и антоними.
    • Да изберете 3 думи от антонимната група и да ги потърсите в речник.
    • В тетрадките запишете:
      • думата;
      • каква част на речта е;
      • нейното значение;
      • нейния антоним.
  • Може да използвате хартиен или електронен речник. 
  • Накрая, по желание, ще споделите някои примери пред класа."

Обобщение

Учениците задълбочават разбирането си за синоними и антоними чрез практическо прилагане и работа с речник – важен инструмент за езикова самостоятелност.

Важно!

  • При нужда демонстрирайте как се търси дума в речник.
  • Насърчавайте използването на контекст и аргументация.

Материали за дейността

Словесни стълби и змии – езикова надпревара
10 минути
Игра

Учениците играят състезателна настолна игра "Змии и стълби", в която напредват при верен отговор за синоним или антоним и се връщат назад при грешен.

Инструкции

  • "Ученици, ще завършим урока с една езикова надпревара – играта „Змии и стълби“!
  • Ще играем на поле с числа от 2 до 35. Всеки отбор ще “хвърля” зар. За да преместите пионката напред, трябва да отговорите правилно на поставена от мен задача.
  • Ако отговорите вярно, ще се преместите с толкова стъпки, колкото показва зарът.
  • Ако попаднете на стълба, може да се изкачите още напред, но само ако отговорите на още един въпрос!
  • Ако попаднете на змия – ще се върнете назад, ако не познаете антонима или синонима, който ви попитам.
  • Целта е вашият отбор да стигне първи до края на полето!"

Обобщение

Играта обединява ученето и забавлението. Учениците използват знанията си за синоними и антоними в движение, затвърждават разликата между тях и прилагат наученото в игрова ситуация. Това ги мотивира и подготвя за следващи дейности, включващи езикови предизвикателства.

Важно!

  • Използвайте предварително подготвена дъска с 20 полета (или нарисувайте на дъската).
  • Създайте 2–4 отбора според броя на учениците.
  • Подгответе въпроси със синоними и антоними.
  • При липса на зар – използвайте въртящо колело или кутия с числа от 1 до 6.
  • Наблюдавайте отговорите – допълвайте и обяснявайте при нужда.
  • Насърчавайте сътрудничеството и радостта от успеха, а не съревнованието на всяка цена.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.