Откриваме числата от 11 до 20 в нашия град

Раздел

Числата от 11 до 20

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • представят десетицата като сбор от 10 единици;
  • четат и записват с цифри числата от 11 до 20;
  • броят до 20 в прав, в обратен ред и поредно; 
  • познават значението на цифрите според позицията им в записа на числата.

Необходими материали:

  • графитни моливи 
  • сини и червени моливи
  • листове с квадратчета или тетрадките по математика
  • табло с числа до 20
  • картинка на сгради с номера от 10 до 20
  • карти с цифри, които при подреждане образуват числата от 10 до 20 
  • пътека от домове, всеки с номер от 10 до 20 (може да е на пода, на табло или на дъската)
Разглеждаме номерата на улиците и сградите
10 минути
Въведение

Учениците разглеждат  картини на градски сгради с номера от 10 до 20 и обсъждат кои числа виждат, броят и се опитват да ги запишат.

Инструкции

  • "Деца, когато се разхождате из града или селото, какво виждате по сградите? Виждали ли сте числа или номера върху къщи или блокове?
  • А защо мислите, че сградите имат номера? За какво ни помагат?
  • Да, вие сте напълно прави! Всеки дом, магазин или училище има номер, за да го открием по-лесно. Това се нарича адрес.
  • Днес ще разгледаме сгради с номера от 11 до 20. Ще броим, ще познаваме числата и ще се учим да ги записваме.
  • Нека разгледаме тези сгради и техните номера. Можете ли да прочетете номерата на сградите и да ги запишете с числа? Кой номер е най-малък, кой най-голям?
  • Деца, когато се разхождате из града или селото, какво виждате по сградите? Виждали ли сте числа или номера върху къщи или блокове?
  • А защо мислите, че сградите имат номера? За какво ни помагат?
  • Да, вие сте напълно прави! Всеки дом, магазин или училище има номер, за да го открием по-лесно. Това се нарича адрес.
  • Днес ще разгледаме сгради с номера от 11 до 20. Ще броим, ще познаваме числата и ще се учим да ги записваме.
  • Нека разгледаме тези сгради и техните номера. Можете ли да прочетете номерата на сградите и да ги запишете с числа? Кой номер е най-малък, кой най-голям?"

Обобщение

"Номерата на сградите ни помагат да се ориентираме в града и да разпознаваме числата. Така знаем кой е следващият номер, кой е по-голям, кой е най-малък."

Важно!

  • Подкрепяйте децата да разпознават двуцифрените числа, да обръщат внимание на позицията на цифрите (десетки и единици), и ги мотивирайте с конкретни примери.
  • Следете за правилното изговаряне и записване на числата.

Материали за дейността

Цифрите в числата
15 минути
Самостоятелна работа

Учениците работят с табло и карти с числа до 20. Подреждат ги в правилен ред, броят и обсъждат. Изясняват ролята на цифрите на десетиците и единиците.

Инструкции

  • "Сега нека заедно подредим картите с числа от 10 до 20 в правилната последователност, помагайки си с таблото. 
  • Хайде да си припомним къде са единиците и къде са десетиците в числото. Обърнете внимание как цифрите в десетиците и единиците променят числото.
  • След като работихме заедно, нека всеки от вас си запише числата от 10 до 20 като единиците са в синьо, а десетиците - в червено."

Обобщение

"Научихме как да подреждаме числата и как позицията на цифрите показва колко десетици и единици има."

Важно!

  • Насърчавайте децата да обсъждат и аргументират подредбата на числата, да се подкрепят взаимно. 
  • Обяснете, че 11 е 10+1, 12 е 10+2 и т.н.
  • При необходимост демонстрирайте записването на десетици и единици със син и червен цвят, като изберете едно от двуцифрените числа до 20.

Материали за дейността

Числова пътека из града
10 минути
Игра

Учениците играят игра, в която броят стъпки по пътека с числа от 10 до 20, проверяват познанията си и споделят наученото.

Инструкции

  • "Деца, нека сега минем по една улица от града, като тръгнем от сградата с номер 10. Трябва да стигнем до сградата с номер 20, броейки всеки номер, през който минаваме. Важно правило е да не пропускаме нито една от сградите по пътя."

Обобщение

"Днес научихме много за числата от 10 до 20 и как да ги използваме, за да се ориентираме в града."

Важно!

  • Подредете картите с къщите последователно в стаята.
  • Насърчавайте учениците да броят на глас. 
  • Насърчете всяко дете да участва, като давате разнообразни инструкции - “Започни от 10 и стигни до къща №15, върни се от къща №20 до къща № 12” и т.н.  
  • Насърчавайте взаимопомощ и позитивна атмосфера.
  • Ако остане време, разбъркайте къщите из класната стая и повторете играта.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.