Откриваме числата от 11 до 20 в нашия град
Раздел
Числата от 11 до 20
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят десетицата като сбор от 10 единици;
- четат и записват с цифри числата от 11 до 20;
- броят до 20 в прав, в обратен ред и поредно;
- познават значението на цифрите според позицията им в записа на числата.
Необходими материали:
- графитни моливи
- сини и червени моливи
- листове с квадратчета или тетрадките по математика
- табло с числа до 20
- картинка на сгради с номера от 10 до 20
- карти с цифри, които при подреждане образуват числата от 10 до 20
- пътека от домове, всеки с номер от 10 до 20 (може да е на пода, на табло или на дъската)
Учениците разглеждат картини на градски сгради с номера от 10 до 20 и обсъждат кои числа виждат, броят и се опитват да ги запишат.
Инструкции
- "Деца, когато се разхождате из града или селото, какво виждате по сградите? Виждали ли сте числа или номера върху къщи или блокове?
- А защо мислите, че сградите имат номера? За какво ни помагат?
- Да, вие сте напълно прави! Всеки дом, магазин или училище има номер, за да го открием по-лесно. Това се нарича адрес.
- Днес ще разгледаме сгради с номера от 11 до 20. Ще броим, ще познаваме числата и ще се учим да ги записваме.
- Нека разгледаме тези сгради и техните номера. Можете ли да прочетете номерата на сградите и да ги запишете с числа? Кой номер е най-малък, кой най-голям?
- Деца, когато се разхождате из града или селото, какво виждате по сградите? Виждали ли сте числа или номера върху къщи или блокове?
- А защо мислите, че сградите имат номера? За какво ни помагат?
- Да, вие сте напълно прави! Всеки дом, магазин или училище има номер, за да го открием по-лесно. Това се нарича адрес.
- Днес ще разгледаме сгради с номера от 11 до 20. Ще броим, ще познаваме числата и ще се учим да ги записваме.
- Нека разгледаме тези сгради и техните номера. Можете ли да прочетете номерата на сградите и да ги запишете с числа? Кой номер е най-малък, кой най-голям?"
Обобщение
"Номерата на сградите ни помагат да се ориентираме в града и да разпознаваме числата. Така знаем кой е следващият номер, кой е по-голям, кой е най-малък."
Важно!
- Подкрепяйте децата да разпознават двуцифрените числа, да обръщат внимание на позицията на цифрите (десетки и единици), и ги мотивирайте с конкретни примери.
- Следете за правилното изговаряне и записване на числата.
Учениците работят с табло и карти с числа до 20. Подреждат ги в правилен ред, броят и обсъждат. Изясняват ролята на цифрите на десетиците и единиците.
Инструкции
- "Сега нека заедно подредим картите с числа от 10 до 20 в правилната последователност, помагайки си с таблото.
- Хайде да си припомним къде са единиците и къде са десетиците в числото. Обърнете внимание как цифрите в десетиците и единиците променят числото.
- След като работихме заедно, нека всеки от вас си запише числата от 10 до 20 като единиците са в синьо, а десетиците - в червено."
Обобщение
"Научихме как да подреждаме числата и как позицията на цифрите показва колко десетици и единици има."
Важно!
- Насърчавайте децата да обсъждат и аргументират подредбата на числата, да се подкрепят взаимно.
- Обяснете, че 11 е 10+1, 12 е 10+2 и т.н.
- При необходимост демонстрирайте записването на десетици и единици със син и червен цвят, като изберете едно от двуцифрените числа до 20.
Учениците играят игра, в която броят стъпки по пътека с числа от 10 до 20, проверяват познанията си и споделят наученото.
Инструкции
- "Деца, нека сега минем по една улица от града, като тръгнем от сградата с номер 10. Трябва да стигнем до сградата с номер 20, броейки всеки номер, през който минаваме. Важно правило е да не пропускаме нито една от сградите по пътя."
Обобщение
"Днес научихме много за числата от 10 до 20 и как да ги използваме, за да се ориентираме в града."
Важно!
- Подредете картите с къщите последователно в стаята.
- Насърчавайте учениците да броят на глас.
- Насърчете всяко дете да участва, като давате разнообразни инструкции - “Започни от 10 и стигни до къща №15, върни се от къща №20 до къща № 12” и т.н.
- Насърчавайте взаимопомощ и позитивна атмосфера.
- Ако остане време, разбъркайте къщите из класната стая и повторете играта.



