Отключване на правилата
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
- откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.
Необходими материали:
- листове за писане;
- цветни маркери;
- лист с правописни правила;
- табло за визуализация;
- примери с често срещани грешки от писмени работи на учениците
Учениците работят по двойки, за да съставят списък с най-често срещаните правописни грешки, които срещат във всекидневието си.
Инструкции
Започнете часа с работа по двойки.
- Днес ще говорим за нещо много важно – правописа! Всеки от нас понякога допуска грешки, но когато ги познаваме, можем да ги избягваме. Затова ще направим следното упражнение.
Дайте инструкции за работа.
- Разменете тетрадките си с другарчето и разгледайте написаното в тях. Намерете думи, в които са допуснати грешки. Напишете ги на лист. Имате 5 минути време за работа.
- Какви грешки допуснахте? Ще запишем тези думи на дъската и ще обсъдим как да ги пишем правилно.
Обобщение
Учениците осъзнават кои грешки се срещат най-често и защо се допускат. Това ще им помогне да обърнат специално внимание при ученето на правилата.
Важно!
- Подкрепете учениците с примери, ако се затрудняват.
- Подчертайте значението на правописа в писмената комуникация.
В екипи учениците създават карта с основните правописни правила, като всяко правило е придружено от пример и илюстрация.
Инструкции
Разделете класа на пет групи.
- Деца, сега ще направим едно вълнуващо предизвикателство! Ще работите в групи и ще създадете „Магическа карта на правилата“.
Когато учениците се групират, дайте инструкции за работа.
- Всяка група ще получи конкретно правописно правило. Вашата задача е да направите цветна карта с примери и илюстрации.
Група 1: Звучен съгласен звук в началото на думата.
Група 2: Обеззвучаване на звучен съгласен в края на думата.
Група 3: Обеззвучаване на звучен съгласен в средата на думата пред беззвучен.
Група 4: Изговор на „з“ и „д“, но писане на „с“ и „т“.
Група 5: Изпадане на съгласни при изговор, но не и при писане. - Използвайте листовете и маркерите, за да създадете вашата карта. Добавете примери и илюстрации, които да ни помогнат да разберем правилото по-лесно. Имате 15 минути за работа!
Когато времето за работа изтече, преминете към представянето на картите.
- Времето изтече! Сега всяка група ще представи своята карта пред класа. Група 1, нека започнем с вас!
Обобщение
Учениците затвърждават наученото, като създават визуално представяне на правилата. Тази карта може да бъде използвана като справочник в бъдещи уроци.
Важно!
- Насърчете учениците да използват цветове и символи, за да направят картата по-ясна.
- Осигурете примерни правила, ако някои ученици изпитват затруднения.
Всеки ученик съставя изречение, като прилага правописните правила, които е научил.
Инструкции
Преминете към последната задача от урока.
- Деца, днес отново научихме много за правописните правила. Сега ще направим едно упражнение, за да затвърдим знанията си. Всеки от вас трябва да си избере едно правописно правило и да създаде изречение, в което да го приложи. След това ще го споделите с класа. Имате 5 минути време за работа.
Когато времето за работа изтече, помолете възможно най-много ученици да споделят своите изречения.
- Кой желае първи да сподели с нас какво изречение е написал?
Обобщение
Учениците затвърждават наученото, като го прилагат в писмен вид. Те осъзнават колко е важно да пишат правилно.
Важно!
- Подкрепете учениците, като им напомните основните правила.
- Дайте примери, ако е необходимо.
