От природата към хората – началото на нашата география в числа
Раздел
География на обществото и стопанството
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разбират значението на понятията брой на населението, гъстота на населението, миграции;
- описва населението на Земята по външните белези на основни раси;
- посочва основни религии – християнство, ислям, будизъм;
- разглежда света като географско и културно многообразие;
- работят с карти, инфографики и онлайн източници (интерактивни приложения) за търсене и интерпретиране на данни.
Необходими материали:
- географски атласи;
- устройство с интернет;
- работен лист “Населението на света – какво знаем?“ (по един на ученик);
- Карти за изчисляване на гъстотата на населението по континенти;
- Табло “Средна гъстота на населението по континенти”;
- уебсайтове за работа по време на урока:
- https://www.worldometers.info/world-population/;
- https://luminocity3d.org/WorldPopDen/#3/60.76/42.89;
- https://contrib.pbslearningmedia.org/WGBH/sj14/sj14-int-religmap/index.html.
Учениците правят преход от природната към обществената география чрез интерактивно наблюдение на живи данни за населението в реално време. Дейността провокира любопитство и създава силна вътрешна мотивация за участие в новия проект, свързан с числата, хората и света.
Инструкции
“Днес влизаме в нов етап от нашето географско пътешествие. Географията не е само наука за природата. Тя е и наука за хората - изследва обществата, културите, къде и как живеят хората по света.
Искам да ви покажа нещо. Ще погледнем заедно към екрана в пълна тишина – за около минута. През това време не говорите, не коментирайте, просто гледате внимателно и се фокусирайте изцяло. Отварям един уебсайт, който показва колко хора има на планетата ни в този момент. Виждате ли тези числа, които постоянно се движат? Това са живите числа на света. Те се променят с всяка секунда - новородени, починали, общо население. Настройвам таймер за една минута. Просто наблюдавайте. Опитайте се да проследите колко души са се родили и колко са си отишли от този свят, докато ние гледаме екрана.
Какво видяхте? Проследихте ли колко души се родиха само за тази една минута? Колко починаха? Очаквахте ли толкова много промени само за толкова кратко време? Изненада ли ви нещо?
Тези числа не са просто цифри. Зад всяка единица стои човек. Човек със своя история, със семейство, с мечти и страхове. Това, което току-що наблюдавахте, е живата география. И точно това ще изучаваме оттук нататък – не просто къде има планини или океани, а къде има хора, колко са, защо се преместват, как живеят и какви проблеми срещат.
Днес започваме един нов проект. Нарича се “География в числа“. В него ще ще учим какво ни казват числата за човечеството. Ще работите с данни - ще ги анализирате, ще ги подреждате, ще създавате красиви и ясни диаграми, с които да обясните света на другите.
Готови ли сте за това ново географско пътешествие?”
Обобщение
С тази дейност се прави преход от географията на природата към географията на обществото. Наблюдавайки как в реално време се променя броят на хората по света, учениците осъзнават, че числата разказват истории – за раждания, смъртност, растеж на населението. Целта е да се събуди интерес и ще подготви учениците за проектната работа.
Важно!
- Отворете сайта worldometers.info предварително, за да бъде готов за наблюдение.
- Засечете една 1 минута. След изтичането на времето задайте въпросите един по един, като насърчавате споделянето. Изслушвайте отговорите на децата, без да ги оценявате.
- Представете проекта накратко. Целта на дейността е да предизвика интерес, не да обясни съдържание. Затова поддържайте атмосфера на откритост, внимание и очакване.
Учениците работят в екипи по различни теми, свързани с населението на Земята: брой, гъстота, миграции, раси и религии. Събират основна информация от текст, карта, таблица или сайт. Задачата им е да открият ключови факти и да ги запишат ясно в табличен или описателен вид.
Инструкции
“Нека започнем с понятието население. Това са всички хора, които живеят на Земята или в определена част от нея - континент, държава, град. Всички ние сме част от населението на света. Една от най-важните характеристики на населението е неговият брой. Днес на планетата живеят над 8 милиарда души. Най-много хора има в Азия - над 4 милиарда. Най-малко са в Австралия, а Антарктида е единственият континент без постоянно население.
Сега поглеждаме разпределението на хората по света. Как мислите, хората живеят ли равномерно навсякъде? Не. Повече от половината от населението на света е съсредоточено върху едва 5% от сушата. Най-гъсто населените са равнините, долините на реките и крайбрежията.
Гъстота на населението означава колко души живеят на един квадратен километър. Средната за света е около 52 души/кв. км, но в Монако, например, тя е над 18 000 души на кв. км – това е най-гъсто населената държава в света. Тя се намира в Европа. Ще ви покажа интерактивна карта на гъстотата на населението. Виждате ли къде е най-тъмно оцветено? Там гъстотата е най-висока - например в Бангладеш, Индия, Китай. А най-малка – в пустините, планините, полярните райони.
Продължаваме с понятието миграции. Това са преселванията на хора от едно място на друго - било в рамките на една държава, било в друга част на света. Причините за миграции могат да бъдат много: търсене на работа, по-добри условия на живот, конфликти, войни, природни бедствия. В момента повечето миграции са насочени към Западна Европа, Северна Америка, Австралия и някои богати азиатски държави.
Сега преминаваме към расите. В света има три основни раси:
– Европеидна – хора с бяла кожа, различни цветове на коса и очи;
– Монголоидна – хора с жълтеникав тен, черна права коса, издължени очи;
– Негроидна – хора с тъмен цвят на кожата, тъмни очи и къдрава коса.
Важно е да подчертая – расовите различия са външни белези. Те не определят какъв е човекът, какво умее или какво може да постигне. Всички хора имат еднакво достойнство и възможности.
И накрая да погледнем религиозната карта на света. Религията влияе върху начина на живот, обичаите, празниците, дори и архитектурата на сградите. Разликите в религиите са част от културното богатство на света. Ще говорим за три световни религии:
– Християнството - най-разпространена религия, над 2,4 милиарда души, най-вече в Европа, Америка, Австралия;
– Ислямът - около 1,9 милиарда души, предимно в Азия и Африка;
– Будизмът - над 500 милиона души, главно в Централна и Югоизточна Азия.
Макар хората да се различават по език, цвят на кожата, обичаи и вяра – всички имаме нещо общо: стремеж към свобода, справедливост, сигурност и щастие. Това, което ни различава, прави света интересен и цветен, а това, което ни свързва – ни прави човечни.
Надявам се да сте ме слушали внимателно, защото е време да направите задачите в работния лист.”
Обобщение
Тази дейност се провежда, за да могат учениците да навлязат в географията на обществото, като усвоят основни знания за броя, гъстотата, разпределението и движението на населението, както и за расовото и религиозното многообразие по света. Чрез работа с актуални данни, карти и примери те изграждат представа за човешкото присъствие на планетата, развиват умения за извличане и осмисляне на информация и подготвят основата за следващите етапи от проекта.
Важно!
- Информацията се представя фронтално, в хода на урока. Учениците слушат активно, а учителят диктува или заедно с тях формулира кратък план на урока и основни ключови думи, които се записват в тетрадките.
- По време на представянето използвайте визуални и дигитални ресурси, Препоръчваме ви предварително да заредите сайтовете https://luminocity3d.org/WorldPopDen/#3/60.76/42.89 за визуализиране на гъстотата на населението по региони и държави и https://contrib.pbslearningmedia.org/WGBH/sj14/sj14-int-religmap/index.html за онагледяване на разпространението на световните религии.
- След презентацията учениците попълват работния лист “Населението на света – какво знаем?“ (по един на ученик). В него те работят самостоятелно, за да затвърдят наученото.
В края на часа учениците обобщават най-важното, което са научили за населението на Земята (брой, гъстотата, миграции, раси и религии). След това чрез игра с числови задачи по групи изчисляват гъстота на населението и откриват към кой континент принадлежи тяхната задача. Това служи за разпределение в екипи за предстоящия проект, където всяка група ще изследва и визуализира данни чрез диаграми.
Инструкции
„Нека заедно си припомним какво научихме днес. Говорихме за това колко хора живеят на Земята и как са разпределени. Какво е гъстота на населението? Защо хората се местят? Как се нарича този процес? Кои са основните раси? Кои са трите световни религии?
А сега е време за една последна задача. Всички ще получите по една карта с данни за определен континент – население и площ. Ще трябва да изчислите гъстотата на населението и да разберете за кой континент се отнася информацията. Как може да изчислите гъстотата?
Готови ли сте? Сега ще ви покажа данни за гъстотата по континенти - сравнете с вашия отговор и открийте своя континент. Всички, които са изтеглили един и същи континент, ще бъдат в един екип по време на проекта.
В следващите часове ще работите заедно: ще събирате още данни, ще създадете диаграми в Canva, която ще разкаже историята на континента с числа.“
Обобщение
Тази дейност се провежда, за да се обобщят новите знания за населението на света и да се подготви класа за проектната работа. Разпределят се в екипи, в които ще създадат визуални диаграми, показващи многообразието и географията на човечеството.
Важно!
Раздайте картите с данни за континентите на случаен принцип. Помогнете на учениците да изчислят гъстотата (население ÷ площ) и да сравнят резултата си с таблицата на дъската, където са изписани средните гъстоти по континенти.


