“От платното до публиката” – последни щрихи по изложбата
Раздел
Културна осъзнатост
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците създават изложба с рисунки и колажи, свързани с художествени произведения за родината.
Необходими материали:
- малки листчета
- химикалки
- готовите рисунки и колажи на учениците
- място за изложба – въже, щипки, тиксо
- декоративни елементи
Учениците се учат да формулират кратко и увлекателно представяне на своите художествени творби.
Инструкции
- "Добре, художници, днес ще се подготвим за нашата голяма изложба. Представете си, че пред вас стои човек, който вижда вашата художествена творба за първи път. Какво бихте му разказали за нея?
- Помислете върху следните въпроси:
- Защо избрахте точно тази сцена или стих от стихотворението?
- Какви цветове и материали използвахте?
- Какво послание или чувство искате да предадете?
- Вземете по едно листче и запишете по 2–3 изречения за вашата творба. Не е нужно да пишете много – важното е да е ясно и интересно.
- След това ще ви помоля всеки да сподели с нас своите идеи."
Обобщение
Дейността подготвя учениците за уверено и смислено представяне на творбите им, което ще направи изложбата по-въздействаща.
Важно!
- Поддържайте позитивна атмосфера и окуражавайте всяко мнение.
- Помогнете на по-неуверените деца с примерни фрази.
- Насочвайте да не се използват прекалено дълги или сложни изречения.
Материали за дейността
Учениците подреждат в изложба своите рисунки и колажи, изобразяващи цялостната визия по стихотворението, и репетират представянето им.
Инструкции
- "Сега започваме подреждането на нашата голяма изложба. В нея ще включим всички рисунки и колажи, които създадохте по стихотворението на Елисавета Багряна “Обичам те, родино!”.
- Първо, огледайте пространството, където ще поставим творбите. Решете заедно как да ги подредим – например по стил, по техника (рисунка или колаж) или така, че цветовете и композициите да се допълват.
- На всяка творба трябва да има етикет с името на автора и заглавието. Проверете внимателно дали е добре закрепен и четлив.
- Когато подредбата е готова, ще направим репетиция - застанете до своята творба и я представете накратко, като разкажете какво ви вдъхнови и какво желаете зрителят да почувства."
Обобщение
Учениците се учат да работят заедно в екип, да подреждат творби с внимание към общата визия и да представят своята работа по убедителен начин.
Важно!
- Подпомагайте учениците да търсят хармония между различните техники и стилове.
- Внимавайте подредбата да създава плавен визуален преход между творбите.
- Насърчавайте децата да говорят ясно и с увереност по време на репетицията.
- Може да възложите на група ученици да изработят плакат и покани за изложбата.
Материали за дейността
Учениците извършват последна проверка и правят финални корекции по изложбата с рисунки и колажи, за да е готова за представяне пред публика (по-малки ученици, ученици от съседен клас или родители).
Инструкции
- "Ученици, време е да направим последната проверка преди голямото представяне. Представете си, че вече отваряме вратите и влизат първите гости – какво ще видят?
- Обиколете изложбата и проверете:
- Всички рисунки и колажи ли са добре подредени и стабилно закрепени?
- Етикетите с имена и заглавия дали са поставени правилно и четливо?
- Има ли нещо накриво, разместено или празно място, което трябва да запълним?
- Ако забележите нередност, поправете я. След като всичко е готово, застанете пред своята творба и повторете тихо началото на представянето си, за да сте уверени и спокойни пред публиката."
Обобщение
Дейността затвърждава умението на учениците да се грижат за цялостния облик на изложбата, да мислят като екип и да подхождат професионално към публичното представяне.
Важно!
- Дайте обратна връзка и похвала за съвместната работа и старанието на учениците.
- Подчертайте, че вниманието към детайла е част от доброто представяне.
- Напомнете за позитивна нагласа и усмивка при срещата с публиката.