Организиране на училищен фестивал – прилагаме математика в действие

Раздел

Деление на многоцифрено число с двуцифрено число

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извличат информация от текст и таблица с данни, за да определят необходими ресурси за събитие;
  • пресмятат лице на правоъгълни фигури, разходи и количества с многоцифрени числа; 
  • анализират връзките между площ, брой участници и нужни ресурси, за да направят обосновани решения;
  • създават таблици и стълбовидни диаграми за визуализация на бюджета и планираните разходи;
  • синтезират решение на реален казус и го презентират логично и аргументирано пред класа.

Необходими материали:

  • казус “Организатори на училищен фестивал”
  • бели листове за изчисления и диаграми
  • линии
  • калкулатори
  • цветни маркери
Влез в ролята на организатор
5 минути
Въведение

Учениците се запознават с казуса, разпределят се по екипи и получават своите задачи.

Инструкции

  • "Представете си, че вие сте организатори на голям училищен фестивал. За кои неща трябва да помислите?
  • Нека разгледаме казуса “Организатори на училищен фестивал”.
  • Ще трябва да планирате, пресмятате, избирате и защитавате своите решения. Работете в екип и използвайте математиката, за да преодолеете предизвикателствата на планирането на такова голямо събитие."

Обобщение

Учениците разбират контекста и се мотивират чрез реална и свързана с живота ситуация.

Важно!

  • Представете казуса по ангажиращ начин – с кратко видео, снимки от реален фестивал от вашето училище или с емоционално разказана ситуация. 
  • Формирайте екипи от 4 или 5 ученици.
  • Ако учениците нямат зрялост в груповата работа, раздайте роли.

Материали за дейността

Фестивалът – математика в действие
25 минути
Групова работа

Учениците работят по проекта – изчисляват площи, смятат разходи с многоцифрени числа, създават таблици и графики.

Инструкции

  • "Започнете работата по казуса. 
    • Изчислете точно площите на зоните за фестивала – игри, сцена, храна.
    • Планирайте необходимите ресурси – маси, столове, тенти, напитки, чаши, награди и т.н.
    • Използвайте цени, мерни единици и ограниченията от казуса.
    • Създайте таблица с всички разходи и стълбовидна диаграма по категории.
    • Внимавайте да не надхвърлите бюджета от 3200 лева.
    • Ако ви остане бюджет – решете как да го използвате.
    • Подгответе кратко представяне.
  • Имате 25 минути за работа."

Обобщение

Учениците прилагат математиката в практически, реален контекст и развиват умения за планиране, логическо мислене и работа с многоцифрени числа.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват калкулатори само при проверка. 
  • Наблюдавайте логиката им, задавайте насочващи въпроси. 
  • Подканвайте към визуализация на процесите.

Материали за дейността

Представяме своя фестивал
10 минути
Презентация

Всяка група представя своя проект пред класа – как са разпределили бюджета, какви изчисления са направили и как са организирали пространството.

Инструкции

  • "Покажете и обяснете как сте решили казуса – какво сметнахте, какви решения взехте и как използвахте математическите си знания. 
  • Защо смятате, че вашият проект е успешен?"

Обобщение

Учениците затвърждават наученото чрез презентиране, развиват умения за аргументиране и разбират смисъла на математиката в живота.

Важно!

  • Осигурете равен достъп за изява на всички групи. 
  • Насочете останалите ученици да задават въпроси. 
  • Дайте кратка обратна връзка.
  • Ако времето за работа не е достатъчно, нека учениците довършат решението на казуса като домашна работа. При представянето дайте възможност да покажат това, което са планирали до момента.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.