Организиране на училищен фестивал – прилагаме математика в действие
Раздел
Деление на многоцифрено число с двуцифрено число
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извличат информация от текст и таблица с данни, за да определят необходими ресурси за събитие;
- пресмятат лице на правоъгълни фигури, разходи и количества с многоцифрени числа;
- анализират връзките между площ, брой участници и нужни ресурси, за да направят обосновани решения;
- създават таблици и стълбовидни диаграми за визуализация на бюджета и планираните разходи;
- синтезират решение на реален казус и го презентират логично и аргументирано пред класа.
Необходими материали:
- казус “Организатори на училищен фестивал”
- бели листове за изчисления и диаграми
- линии
- калкулатори
- цветни маркери
Влез в ролята на организатор
5 минути
Въведение
Учениците се запознават с казуса, разпределят се по екипи и получават своите задачи.
Инструкции
- "Представете си, че вие сте организатори на голям училищен фестивал. За кои неща трябва да помислите?
- Нека разгледаме казуса “Организатори на училищен фестивал”.
- Ще трябва да планирате, пресмятате, избирате и защитавате своите решения. Работете в екип и използвайте математиката, за да преодолеете предизвикателствата на планирането на такова голямо събитие."
Обобщение
Учениците разбират контекста и се мотивират чрез реална и свързана с живота ситуация.
Важно!
- Представете казуса по ангажиращ начин – с кратко видео, снимки от реален фестивал от вашето училище или с емоционално разказана ситуация.
- Формирайте екипи от 4 или 5 ученици.
- Ако учениците нямат зрялост в груповата работа, раздайте роли.
Фестивалът – математика в действие
25 минути
Групова работа
Учениците работят по проекта – изчисляват площи, смятат разходи с многоцифрени числа, създават таблици и графики.
Инструкции
- "Започнете работата по казуса.
- Изчислете точно площите на зоните за фестивала – игри, сцена, храна.
- Планирайте необходимите ресурси – маси, столове, тенти, напитки, чаши, награди и т.н.
- Използвайте цени, мерни единици и ограниченията от казуса.
- Създайте таблица с всички разходи и стълбовидна диаграма по категории.
- Внимавайте да не надхвърлите бюджета от 3200 лева.
- Ако ви остане бюджет – решете как да го използвате.
- Подгответе кратко представяне.
- Имате 25 минути за работа."
Обобщение
Учениците прилагат математиката в практически, реален контекст и развиват умения за планиране, логическо мислене и работа с многоцифрени числа.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват калкулатори само при проверка.
- Наблюдавайте логиката им, задавайте насочващи въпроси.
- Подканвайте към визуализация на процесите.
Представяме своя фестивал
10 минути
Презентация
Всяка група представя своя проект пред класа – как са разпределили бюджета, какви изчисления са направили и как са организирали пространството.
Инструкции
- "Покажете и обяснете как сте решили казуса – какво сметнахте, какви решения взехте и как използвахте математическите си знания.
- Защо смятате, че вашият проект е успешен?"
Обобщение
Учениците затвърждават наученото чрез презентиране, развиват умения за аргументиране и разбират смисъла на математиката в живота.
Важно!
- Осигурете равен достъп за изява на всички групи.
- Насочете останалите ученици да задават въпроси.
- Дайте кратка обратна връзка.
- Ако времето за работа не е достатъчно, нека учениците довършат решението на казуса като домашна работа. При представянето дайте възможност да покажат това, което са планирали до момента.
