Органи на храненето и дишането при човека

Раздел

Човекът и здравословният начин на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основни органи на храненето и дишането при човека;
  • описват функциите на органите на дишането и храненето;
  • осъзнават значението на правилното хранене и дишане за здравето.

Необходими материали:

  • работен лист “Органи в човешкото тяло”
  • визуализация “Човешкото тяло”
  • работен лист “Подреди органите в човешкото тяло”
  • видео “Хранене на човека”
  • пластмасови сламки 
  • цветни флумастери или моливи
  • ножици и лепило
Какво ни поддържа живи?
10 минути
Дискусия

Дейността започва с разговор и визуално представяне на човешкото тяло, насочен към идентифициране на жизнените процеси. Учениците се въвеждат в темата чрез дискусия, свързана с основните потребности на организма.

Инструкции

Покажете на учениците визуализация на човешкото тяло.

  • "Ученици, днес се впускаме в ново приключение в света на човешкото тяло и здравословното хранене. Погледнете тази картинка на човешко тяло. Какво според вас трябва да получава всеки ден, за да бъде жив и здрав? 
  • Да помислим - какво става, ако не ядем? 
  • А ако не дишаме? 
  • Нека заедно открием кои органи ни помагат да се храним и дишаме."

Обобщение

"Разбрахме, че за да живеем, се нуждаем от въздух и храна - от хранене и дишане. Нашето тяло има специални органи, които изпълняват тези важни задачи. Днес ще разберем кои са те и как работят заедно, за да поддържат живота."

Важно!

  • Фокусирайте въпросите върху нуждите на организма и направете връзка със сетивния опит на учениците (напр. „Как се чувстваш, когато си гладен?“). 
  • Стимулирайте предположения, без да поправяте веднага грешните – вместо това насочвайте с допълнителни въпроси.
  • Записвайте отговорите на учениците на дъската.

Материали за дейността

Пътешествия и експерименти в човешкото тяло
20 минути
Практическа задача

Учениците се вживяват в ролята на изследователи и експериментатори и участват в няколко предизвикателства за изучаване на човешкото тяло и неговите функции. Първата им задача е да позиционират картинки на органите на човешкото тяло в предварително подготвена негова схема. Второто предизвикателство ги изправя пред задачата да експериментират с някои от жизнените процеси в тялото.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама.

  • "Знаете ли с какво се занимават анатомите? Точно така, с човешкото тяло. 
  • Сега вие ще получите специална задача, за която ще работите по двойки, така както сте седнали на чиновете. Ще получите схема на човешкото тяло и картинки на различни негови органи, част от които на дишането, а други на храненето. Вашата задача ще бъде да изрежете тези органи и да ги залепите на правилното място в човешкото тяло. Когато сте готови, ще обсъдим как сте се справили. Помагайте си и разпределете задачите. Времето ви за работа е 7 минути."

Пригответе видеото “Хранене на човека”.

  • "Нека преди да обсъдим отговорите ви, да прегледаме това видео. Наблюдавайте внимателно и ако прецените, че има нужда от някаква корекция на работата ви, променете."

Преминете към правенето на експеримента.

  • "А сега преминаваме към още един важен експеримент, който ще ви покаже как всеки жизнен процес е свързан с останалите и участва в баланса в тялото. Всеки ще получи сламка. Запушете си носа и опитайте да вдишвате и издишвате през сламката само през устата. Усещате ли колко е трудно? А сега опитайте без сламка. 
  • Каква е разликата? 
  • Кога според вас може да се окаже затруднен в дишането си човек? 
  • Точно така, ако се задави с храна или вода. Това показва колко важни са белите дробове и свободните дихателни пътища."

Обобщение

"Като поставихме органите на правилните места, разбрахме, че храненето и дишането се случват в различни системи, но и двете са изключително важни за нашето здраве. Освен това почувствахме какво се случва, когато дишането е затруднено. Това ни показа колко е важно да пазим белите дробове и дихателните пътища, а също така и да имаме правилно поведение при хранене и преглъщане."

Важно!

  • Насърчавайте сътрудничеството в екипите и обяснете, че няма нужда всичко да бъде перфектно, важно е разбирането. 
  • Обходете класната стая и подпомагайте групите с насочващи въпроси. 
  • Уверете се, че всички деца се чувстват комфортно с дейността. Обяснете ясно, че това е кратък и безопасен експеримент и че ще го прекратите веднага, ако някой не се чувства добре. Направете връзка със заболявания като астма, ако е уместно.
  • Направлявайте учениците в процеса на обобщаване и систематизиране на получените знания.

Материали за дейността

Викторина “Моето тяло”
10 минути
Игра

Учениците се включват в кратка викторина с въпроси по темите, изучени в урока. Целта е учителят да добие представа за това доколко учениците са усвоили предметното знание по забавен, интересен и динамичен за тях начин.

Инструкции

Завършете урока с игра.

  • "Готови ли сте да поиграем? Нека проверим кой какво успя да научи и разбере днес, но под формата на викторина. Аз ще ви задавам въпроси, на които вие бързо трябва да отговорите. Моля, ако искате да отговорите, да вдигнете ръка без да казвате отговора. Аз ще посочвам. Нека всеки получи шанс да отговори! 
  • И така, нека започваме: 

Кой орган използваме, за да дишаме?

A) Стомах

Б) Бели дробове 

В) Сърце

Г) Черен дроб

Къде започва процесът на храносмилане?

A) В стомаха

Б) В червата

В) В устната кухина 

Г) В гърлото

Каква е основната функция на белите дробове?

A) Да смилат храната

Б) Да изпомпват кръв

В) Да вдишват кислород и издишват въглероден диоксид 

Г) Да произвеждат хормони

Коя тръба свързва устата със стомаха?

A) Дихателна тръба

Б) Черво

В) Хранопровод 

Г) Бронхи

Кое е най-дългото черво в човешкото тяло?

A) Правото черво

Б) Тънкото черво 

В) Дебелото черво

Г) Черният дроб

Белите дробове са част от храносмилателната система - вярно или невярно? -  Невярно

Слюнката помага за разграждането на храната още в устата. - Вярно

Сърцето е орган от дихателната система. - Невярно

Дишането доставя кислород на тялото. - Вярно

Храната преминава първо през стомаха, а след това в хранопровода. - Невярно"

Обобщение

"Обобщихме какви органи участват в храненето и дишането. Зададохме си и въпроси, на които ще търсим отговори в следващите уроци. Така растем като изследователи!"

Важно!

  • Подгответе предварително въпросите. 
  • Дайте шанс на повече ученици да отговорят и да се включат. Припомняйте правилата за отговор само с вдигане на ръка.
  • Създайте динамика и усещане, че учениците участват в предаване с въпроси.
  • По ваша преценка може да давате някакви поощрения за вярно отговорилите - стикер/печат или друго.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.