Раздел
Митологичен модел за света
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- назовават основни олимпийски богове, посочват основните функции и области, за които отговарят;
- свързват символи с конкретни богове;
- Да развият умения за събиране и систематизиране на информация.
Необходими материали:
- Мултимедия за демонстриране на изображения (планината Олимп, Обща илюстрация на боговете).
- Комплекти карти за попълване.
Учениците преговарят наченото за първите богове. Въвежда се информация за тяхното потомство и борбата за власт, която води до появата на олимпийските богове.
Инструкции
“Миналия час се потопихме в света на древногръцките богове. Кои бяха първите богове, с които се познахме? Какво си спомняте за тях?
Е, днес ще продължим нашето пътешествие в древногръцкия свят! Какво се случи след като Кронос беше победен? Знаете ли кой взе властта?
Днес ще се запознаем с новото поколение богове - тези, които управляват света от величествената планина Олимп. Чували ли сте за нея?”
Обобщение
“Тази кратка дейност ни припомни важни моменти от древногръцките митове и ни подготви за срещата с новото поколение богове – олимпийците. Вече знаем откъде идват и сме готови да разберем кои са те.”
Важно!
- Направете кратък преговор на ключови моменти от мита за Кронос и Гея, за да създадете връзка с това, което учениците вече знаят. Поставете въпроси, които насочват към логическия преход от старото поколение богове към новото.
- Използвайте интерактивната дъска, за да покажете изображение на планината Олимп. Целта е да се събуди любопитството и да се създаде плавен преход към новата тема.
Материали за дейността
Учениците работят по двойки. Събират информация за 12-те олимпийски богове, използвайки предоставени текстове и изображения, и попълват карти с информация за всеки бог.
Инструкции
“Сега е време да се запознаем по-отблизо с 12-те най-важни олимпийски богове! Първо се разделяме по двойки.
Всяка двойка ще получи карта на едно божество. Задачата ви е да попълните картата. Използвайте текста от учебника: прочетете го внимателно и разгледайте илюстрациите. На всяка карта има място за:
- 4 важни характеристики / факти, например: за какво отговаря този бог? С кои предмети се свързва? С кои животни се свързва? Какъв се пада на другите богове?
- Кратко резюме, в което да представите бога.
На дъската през цялото време ще виждате изображения на боговете, които може да използвате, за да допълните записките си. ”
Обобщение
“Чрез тази дейност се запознахме подробно с всеки от 12-те олимпийски богове. Научихме кой за какво отговаря, какви са неговите символи и какви са връзките между тях.”
Важно!
- Разпечатайте цветно 12-те карти.
- Разхождайте се между учениците, предлагайте помощ, отговаряйте на въпроси. Насърчете креативността при попълване на картите.
- Отделете време за представяне.
Класът разговаря за йерархията и взаимоотношенията между олимпийските богове. Учениците правят сравнение с вече познатите титани.
Поставя се основата за следващия урок, в който ще се въведе библейският разказ за Сътворението.
Инструкции
“Вече познаваме 12-те олимпийски богове! Кой от тях ви направи най-силно впечатление и защо? Какво забелязахте за отношенията между тях?
По какво се различават тези богове от Кронос и Гея?
Следващия час ще разгледаме още една много древна история за създаването на света, но тя ще е съвсем различна. Какви истории за сътворението на света сте чували?”
Обобщение
“Обсъдихме кои са олимпийските богове, как си взаимодействат и защо са били толкова важни за древните гърци. Разбрахме, че те са по-различни от първите богове, които познахме, и че всеки от тях има своя роля. Следващия час ще се запознаем с един съвсем различен разказ за създаването на света, който ще ни накара да мислим още повече за разнообразието на митовете.”
Важно!
- Насочете дискусията към йерархията на Олимп, основните характеристики на олимпийските богове (например че са много човешки, със страсти и конфликти). Подчертайте разликата между абстрактните по-ранни богове и по-персонифицираните олимпийци.
- Поставете въпроси, които плавно въвеждат идеята за алтернативни разкази за сътворението. Целта е да се обобщи наученото и да се създаде мост към следващия урок.


