Обиколка в света на природата
Раздел
Таблично умножение и деление
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- намират обиколка на триъгълник, квадрат и правоъгълник по различен начин;
- намират страна на геометрична фигура по дадена обиколка и друга страна.
Необходими материали:
- изследователските папки
- картинки на части от растения във формата на геометрични фигури
- работен лист “Измерваме природните форми”
Учителят показва части от растения във формата на геометрични фигури и заедно с учениците обсъждат как могат да се намерят техните страни или обиколки с помощта на умножение.
Инструкции
- "Ще ви покажа различни части от растения във формата на геометрични фигури.
- На коя геометрична фигура ви напомня формата?
- Ако знаем страните й, как можем да намерим обиколката й?
- А как можем да намерим една от страните й, ако знаем другите и обиколката на фигурата?
- Как можем по-бързо да намираме обиколка на фигури, които имат еднакви страни?
- Когато фигурата има еднакви страни, можем да съберем всички страни или да умножим една от тях по броя им. Така смятането става по-бързо и лесно.
- Сега един пример: Имаме квадрат със страна 5 см. Как да намерим обиколката му със събиране? А с умножение?
- Ако съберем всички страни: 5 + 5 + 5 + 5 = 20 см. Ако използваме умножение: 5 × 4 = 20 см.
- Резултатът е един и същ, но вторият начин е по-бърз.
(Покажете чертеж на правоъгълник със страни 8 см и 3 см.)
- Как да намерим обиколката му със събиране и с умножение?
- Събиране: 8 + 3 + 8 + 3 = 22 см.
- Умножение: (8 × 2) + (3 × 2) = 16 + 6 = 22 см."
Обобщение
"В природата можем да открием фигури, които познаваме от геометрията, и да изчислим техните обиколки. Ако страните им са еднакви, можем да използваме умножение."
Важно!
- Изберете примери, които имат ясна форма – листа с триъгълна или правоъгълна форма, саксийки с квадратна основа.
- Насочвайте учениците да свързват реални обекти с геометрични фигури.
- Уверете се, че разбират как се намира обиколка и страна по дадени обиколка и друга страна.
- Насърчавайте ги да използват умножение при намиране на обиколка на фигури с еднакви страни.
В групи по двама учениците намират обиколка и страна по дадена обиколка и друга страна.
Инструкции
- "Ще работите по двама и ще получите лист със задачи. Те изискват да намирате обиколка на фигури и липсваща страна, при дадени обиколката и друга страна.
- При намиране на обиколката, ако страните са еднакви – умножете. Ако не – съберете или използвайте умножение за двойките еднакви страни.
- Работете в екип и си помагайте."
Обобщение
"Упражнихме как да намираме обиколка на фигури и как да откриваме липсваща страна, като използваме знанията си за действията умножение, деление, събиране и изваждане."
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват умножение и деление, където е възможно.
- Напомняйте им в решението да записват мерната единица.
- Насочвайте с въпроси, ако се затрудняват.
Материали за дейността
Учениците сравняват и проверяват своите решения от работния лист, като обсъждат различните начини за намиране на обиколка.
Инструкции
- "Хайде заедно да проверим решенията на задачите.
- Къде беше възможно да използвате умножение и деление? Беше ли по-бързо решението така?
- След проверката на гърба на листа заедно нарисувайте нещо от днешния ден - част от задача, нещо свързано с природата или което ви е впечатлило от урока.
- Приберете листа в папката си."
Обобщение
"Видяхме, че можем да намираме обиколка по няколко начина с помощта на четирите основни математически действия."
Важно!
- Подчертайте връзката между умножението и намирането на обиколка при еднакви страни.
- Насърчавайте учениците да обяснят как са стигнали до отговора.
- Обърнете внимание, ако някой е използвал свойствата на умножението.

