Несъответствия между изговор и правопис
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
- откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.
Необходими материали:
- Запис на думи с несъответстващ изговор и правопис (приложение WordWall)
- Листчета с думи за групиране
- Таблица за групиране на думи с разлика при изговор и правопис на съгласните звукове
- Листове или тетрадки за записване на думите и илюстрации
Учениците слушат запис на думи с несъответстващи изговор и правопис чрез приложението WordWall.
Инструкции
Пускайте на учениците думите една по една, като за всяка от тях коментирайте разликата между изговор и правопис.
- Деца, чуйте тези думи внимателно. Да видим първата от тях. Забелязвате ли нещо интересно в начина, по който звучи?
- Сега се опитайте да откриете разликите между начина, по който ги чуваме, и начина, по който се пишат.
Обобщение
Тази дейност запозна учениците с темата на урока. Те разбират, че има думи, при които изговорът не съответства напълно на правописа.
Важно!
- Уверете се, че всички ученици чуват ясно записа.
- Насочвайте дискусията с допълнителни въпроси като: „Кои звукове се променят при изговор?“.
Материали за дейността
Учениците работят в екипи, като групират думи според начина, по който се изговарят и пишат.
Инструкции
Разделете предварително класа на четири групи. Раздайте на всяка група отрязана част от листа с думи за групиране, както и таблица за групиране. Дайте инструкции за работа.
- Сега ще работим на четири групи. Всяка група ще получи комплект с думи и задача.
- Група 1 открийте думите, в които има беззвучни съгласни, които се променят при изговор.
- Група 2 намерете думите, в които се изговаря звук, който не се пише.
- Група 3 открийте думите, в които се добавя допълнителен звук при изговор.
- Група 4 открийте думите, в които има букви, които не се чуват при изговора.
- Всяка група трябва да запише думите в колонката от таблицата, която съответства на задачата. Обсъдете в групата защо думите са групирани така и след това ще представите пред класа вашите разсъждения. Имате 15 минути време за работа.
След като времето за работа изтече, преминете към представяне.
- Време е да представите отговорите си. Коя група иска да започне?
Обобщение
Учениците разбират, че съществуват определени закономерности в несъответствията между изговор и правопис и че правилното групиране на думите помага за запомняне на правописните правила.
Важно!
- Наблюдавайте работата на групите и насочвайте вниманието им към специфични закономерности.
- Давайте подсказки, ако някоя група се затруднява.
Всеки ученик избира една трудна дума, записва я и намира начин да я запомни (асоциация, рисунка, рима и др.).
Инструкции
Преминете към последната част от урока.
- Всеки от вас сега ще избере дума, която му е била трудна в урока. Коя дума ви затрудни най-много?
- Сега запишете думата, която ви е впечатлила, на лист хартия или в тетрадката. По какъв начин може да я запомните? Нарисувайте я, направете рима или асоциация.
Помолете някои от учениците да споделят.
- Кой желае да сподели своя начин на запомняне на трудна дума?
Обобщение
Учениците се научават как да си помагат при запомняне на трудни думи и разбират, че има различни техники за това.
Важно!
- Поощрявайте креативните идеи за запомняне.
- Дайте пример с някоя дума, ако учениците се затрудняват.

