Раздел

Българинът – гражданин на България и на Европа

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разбират, че обществото се състои от различни групи хора с различни роли;
  • осъзнават необходимостта от взаимодействие и спазване на правила при общуване.

Необходими материали:

  • картон А3
  • работен лист “Групи в обществото”
  • цветни моливи и флумастери
  • ножици и лепила

Работен лист

Малки и големи групи в обществото
10 минути
Въведение

Учителят насочва учениците да споделят в какви групи участват (семейство, клас, приятели, училище). На дъската се прави схема: малки групи → по-големи групи → общество. Въвежда се големият въпрос.

Инструкции

- Учениците, кое е това нещо, което ни свързва като хора – у дома, в училище, в България и в света?

- Свързва ни нуждата да общуваме, да се срещаме с хора, които имат същите интереси като нашите. Помислете – в какви групи принадлежите вие? Нека заедно открием кои са малките и кои – големите групи.

- Днес започваме нов проект за създаване на училищен музей. В поредица от няколко урока ще създаваме експонати, които ще изложим в музея.

Обобщение

Дейността показва, че всеки човек принадлежи към различни групи и че правилата са нужни, за да можем да живеем и работим заедно.

Важно!

  • Дайте конкретни примери (семейство, училищен клас, град, професия, религия, произход).
  • Използвайте визуални символи (кръгове на дъската). 
  • Подчертайте, че всяка група има свои правила за общуване, права и задължения.

Материали за дейността

Колаж „Нашето общество“
20 минути
Групова работа

Учениците работят в групи. Всяка група изобразява колаж за различни групи в обществото и добавя кратък текст с правила за общуване.

Инструкции

- Ученици, разделени сте на екипи и така ще работите до края на проекта. Пред всеки отбор има картон, работен лист със снимки на хора от различни групи, моливи, флумастери, ножици и лепила. Задачата ви е следната:

  1. напишете заглавие на колажа - “Нашето общество”;
  2. изрежете снимките и ги подредете върху картона;
  3. за всяка снимка напишете каква група от обществото показва и добавете кратко правило, което свързвате с нея. Ако на снимката имате група на учители, може да напишете: „Учителите ни учат, а ние внимаваме в час.“

- Пишете красиво и четливо върху колажа, защото той ще стане част от нашия училищен музей.

Обобщение

Учениците създават първия експонат за музея и осъзнават, че обществото е изградено от различни хора, свързани чрез правила и сътрудничество.

Важно!

  • Разделете класа на групи по четирима или петима. Обяснете, че в тези екипи ще работят до края на проекта.
  • Наблюдавайте работата на групите и насърчавайте всички ученици да участват – някой може да рисува, друг да пише, трети да изрязва. 
  • Напомнете, че колажът ще бъде част от музея.

Материали за дейността

Представяне на колажите „Нашето общество“
10 минути
Презентация

Всяка група показва своя колаж пред класа. Представител на групата споделя кои хора са включили и какви правила са избрали.

Инструкции

- Сега е ред всеки екип да представи своя колаж пред съучениците в рамките на 2 минути. 

- Разкажете кои групи хора сте включили. Какви правила на общуване избрахте?

Обобщение

Представянето показва колко разнообразно е обществото и как правилата правят възможен съвместния живот. Това е първата стъпка към изграждането на музея „Граждани на България и света“.

Важно!

  • Дайте кратко време (1-2 минути) за всяка група. 
  • Насърчавайте децата да слушат внимателно и да задават въпроси. 
  • Подчертайте отново, че всички колажи ще станат част от музейната изложба.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.