Нашето общество и групите в него
Раздел
Българинът – гражданин на България и на Европа
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разбират, че обществото се състои от различни групи хора с различни роли;
- осъзнават необходимостта от взаимодействие и спазване на правила при общуване.
Необходими материали:
- картон А3
- работен лист “Групи в обществото”
- цветни моливи и флумастери
- ножици и лепила
Учителят насочва учениците да споделят в какви групи участват (семейство, клас, приятели, училище). На дъската се прави схема: малки групи → по-големи групи → общество. Въвежда се големият въпрос.
Инструкции
- Учениците, кое е това нещо, което ни свързва като хора – у дома, в училище, в България и в света?
- Свързва ни нуждата да общуваме, да се срещаме с хора, които имат същите интереси като нашите. Помислете – в какви групи принадлежите вие? Нека заедно открием кои са малките и кои – големите групи.
- Днес започваме нов проект за създаване на училищен музей. В поредица от няколко урока ще създаваме експонати, които ще изложим в музея.
Обобщение
Дейността показва, че всеки човек принадлежи към различни групи и че правилата са нужни, за да можем да живеем и работим заедно.
Важно!
- Дайте конкретни примери (семейство, училищен клас, град, професия, религия, произход).
- Използвайте визуални символи (кръгове на дъската).
- Подчертайте, че всяка група има свои правила за общуване, права и задължения.
Учениците работят в групи. Всяка група изобразява колаж за различни групи в обществото и добавя кратък текст с правила за общуване.
Инструкции
- Ученици, разделени сте на екипи и така ще работите до края на проекта. Пред всеки отбор има картон, работен лист със снимки на хора от различни групи, моливи, флумастери, ножици и лепила. Задачата ви е следната:
- напишете заглавие на колажа - “Нашето общество”;
- изрежете снимките и ги подредете върху картона;
- за всяка снимка напишете каква група от обществото показва и добавете кратко правило, което свързвате с нея. Ако на снимката имате група на учители, може да напишете: „Учителите ни учат, а ние внимаваме в час.“
- Пишете красиво и четливо върху колажа, защото той ще стане част от нашия училищен музей.
Обобщение
Учениците създават първия експонат за музея и осъзнават, че обществото е изградено от различни хора, свързани чрез правила и сътрудничество.
Важно!
- Разделете класа на групи по четирима или петима. Обяснете, че в тези екипи ще работят до края на проекта.
- Наблюдавайте работата на групите и насърчавайте всички ученици да участват – някой може да рисува, друг да пише, трети да изрязва.
- Напомнете, че колажът ще бъде част от музея.
Всяка група показва своя колаж пред класа. Представител на групата споделя кои хора са включили и какви правила са избрали.
Инструкции
- Сега е ред всеки екип да представи своя колаж пред съучениците в рамките на 2 минути.
- Разкажете кои групи хора сте включили. Какви правила на общуване избрахте?
Обобщение
Представянето показва колко разнообразно е обществото и как правилата правят възможен съвместния живот. Това е първата стъпка към изграждането на музея „Граждани на България и света“.
Важно!
- Дайте кратко време (1-2 минути) за всяка група.
- Насърчавайте децата да слушат внимателно и да задават въпроси.
- Подчертайте отново, че всички колажи ще станат част от музейната изложба.
