Нашата равносметка – какво научихме от приключението с последния змей
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят самооценка на своето участие в проекта по зададена рубрика;
- формулират в писмен и устен вид какво са научили и какво биха подобрили;
- изразяват лична позиция за ценностите от текста (приятелство, уважение, свобода);
- развиват умения за саморефлексия и даване на конструктивна обратна връзка.
Необходими материали:
- списък с етапите на проекта
- рубрика за самооценка
- анкета „Какво научих?”
- цветни листчета
- флипчарт лист
- маркери
Учениците с помощта на учителя си припомнят основните стъпки от проекта – четене, работа по роли, макети, изложба – и подготвят нагласата си за финална равносметка.
Инструкции
- "Днес ще завършим нашето приключение с последния змей. Нека първо си припомним – как започнахме?
- Какви роли имахме?
- Какви трудности срещнахме?
- А какво беше най-забавно?
- Сега всеки от вас ще сподели по едно изречение: “Какво беше най-важното за мен в този проект?” "
Обобщение
Учениците осъзнават, че проектът е имал различни етапи и че всеки е допринесъл по свой начин. Това подготвя почвата за по-задълбочената самооценка.
Важно!
- Може да използвате схема с етапите на проекта, за да улесните ретроспекцията.
- Дайте думата на всеки ученик, като следите отговорите да бъдат кратки и позитивни.
Материали за дейността
Учениците попълват рубрика за самооценка и анкета, след което обменят впечатления по двойки.
Инструкции
- "Ученици, сега ще направите саморефлексия върху вашето участие в проекта.
- Попълнете рубриката за самооценка – отбележете къде се справихте отлично, къде добре и къде имате нужда от подобрение.
- Отговорете на въпросите от анкетата: “Какво научих за художественото произведение и за себе си?” и “Къде мога да се подобря?”
- След това ще се обърнете към партньора си и ще споделите по едно нещо, с което се гордеете, и едно, което желаете да подобрите."
Обобщение
Учениците развиват умения за самооценка и осъзнават своите силни страни и области за подобрение. Това изгражда лична отговорност и критично мислене.
Важно!
- Обяснете предварително критериите от рубриката (участие, сътрудничество, креативност, говорене пред публика).
- Обикаляйте между учениците, за да помагате, ако не разбират въпросите.
- Насърчавайте искреността и позитивния тон.
Материали за дейността
Учениците формулират общо резюме - как се е променило разбирането им за темите приятелство, уважение и свобода.
Инструкции
- "На цветни листчета запишете по една дума или кратко изречение: “Какво ще запомня от този проект?” или “Какво ми даде този проект?” След това ще ги залепим на таблото и ще ги прочетем заедно.
- Накрая, като клас, ще опитаме да съставим едно общо послание – например: “Научихме, че приятелството и уважението дават свобода и сила.“ "
Обобщение
Учениците затварят цикъла на проекта с лично и колективно обобщение. Те извеждат ценностите и се гордеят със своето участие и постижения.
Важно!
- Подредете отговорите на флипчарт лист тематично (приятелство, уважение, свобода).
- Завършете часа с кратка благодарност за труда и усилията на всички.


