Нашата изложба – история за приятелство и свобода
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- представят пред публика изработените си макети и посланията на текста;
- демонстрират разбиране за основните теми (приятелство, уважение, свобода);
- упражняват умения за публично говорене и работа в екип;
- дават конструктивна обратна връзка по модел „Две звезди и желание“.
Необходими материали:
- мултимедия (по желание)
- надпис “Изложба”
- готовите макети на учениците
- карта за обратна връзка
Учениците подреждат макетите си в класната стая, която се превръща в изложбена зала. Учителят въвежда правилата за представяне и обратна връзка.
Инструкции
- "Днес завършваме нашето приключение с последния змей. Вие вече не сте само читатели на историята – вие сте нейни съавтори и творци. Сега ще открием нашата изложба, в която всяка група ще ни разкаже как разбира посланията на приятелството, уважението и свободата. Нека започнем!
- След минути нашата класна стая ще се превърне в изложбена зала. Припомнете си как ще давате обратна връзка: две звезди (какво ви е харесало) и едно желание (какво може да се подобри)."
Обобщение
С тази дейност учениците влизат в ролята на творци и публика, настройват се за финалното представяне и припомнят правилата за обратна връзка.
Важно!
- Помогнете на учениците да подредят макетите бързо и организирано.
- Създайте празнична атмосфера – може да сложите табелка „Изложба“ и да звучи лека музика.
Групите представят своите макети - сцена, цитати и послание. Останалите ученици слушат активно и подготвят обратна връзка по модела „Две звезди и желание“.
Инструкции
- "Ученици, Сега настъпва най-важният момент – нашата изложба оживява! Всяка група ще представи своя макет. Помнете, че вие сте едновременно творци и разказвачи.
- Кажете коя сцена от историята избрахте. Това е като заглавие на вашата сцена.
- Докато един ученик разказва, друг може да показва важните герои или предмети. Обяснете как и защо по този начин сте ги подредили.
- Прочетете на глас избрания цитат от книгата. Това доказва, че сте работили върху истинския текст.
- Обяснете какво показват стрелките - кое действие е причина и кое е последствие. Прочетете или покажете легендата си.
- Завършете с едно изречение: Какво послание искахме да предадем чрез тази сцена?"
Обобщение
Учениците демонстрират разбиране за текста, развиват умения за публично говорене и слушане, и представят своето виждане за темите приятелство, уважение и свобода.
Важно!
- Следете времето и подсещайте, ако групата се увлече в представянето.
- Насърчаватей срамежливите деца да участват.
- При нужда задавайте насочващи въпроси.
Учениците дават взаимна обратна връзка по модела „Две звезди и едно желание“ и заедно обобщават ценностите, предадени от историята.
Инструкции
- "Днешният урок завърши нашето проектно приключение с историята на Туве Янсон „Последният змей в света“. Учениците представиха своите макети като уникални прочити на текста, показаха разбирането си за основните теми и послания и упражниха умения за публично говорене.
- Сега ще споделим впечатленията си. За всяка група ще попълните карта за обратна връзка по модела „Две звезди и едно желание“ - две неща, които са се получили добре, и едно нещо, което може да се подобри."
Обобщение
Чрез модела „Две звезди и едно желание“ учениците дават и получават конструктивна обратна връзка, която развива уважението и подкрепата между съучениците. Урокът обединява усилията на целия клас в едно общо послание – приятелството, уважението и свободата са ценности, които правят хората истински свободни и силни заедно.
Важно!
- Водете обратната връзка подредено, за да има баланс.
- Записвайте на дъската примери от „звезди“ и „желания“.
- Завършете с обобщение и похвала към целия клас.
- Ако няма достатъчно време всеки екип да попълни обратна връзка за всички останали групи, организирайте даването на обратна връзка по двойки отбори.
