Моята история – от съчинение до сценарий
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- съчиняват писмен текст по преживяна случка;
- редактират свой текст.
Необходими материали:
- подготвеният текст в три варианта;
- “Пример за сценарий по ученическо съчинение “Моята ваканция на село”;
- работен лист “Шаблон за сценарий на анимация”.
Учениците осъзнават описанието и диалогът променят въздействието на текста чрез анализ на кратък пример.
Инструкции
“Ученици, ще ви прочета една кратка история – три пъти, но разказана по различен начин. Слушайте внимателно:
Първа среща с моя домашен любимец
Вариант 1
Получих куче. Донесоха го вкъщи. Исмислих му име. Храних го. Изведох го навън.
Вариант 2
Когато отворих вратата, пред мен стоеше малко рошаво куче с топли кафяви очи. То размаха опашка и тихо изскимтя. Косъмчетата му бяха меки като плюш. Клекнах до него и то близна ръката ми. Почувствах как сърцето ми подскочи от радост.
Вариант 3
– Изненада! – извика мама и ми подаде малко рошаво кученце с клюмнали ушета и топли кафяви очи.
– Наистина ли е за мен?! – очите ми замалко да се напълнят със сълзи от радост.
Притиснах кученцето към гърдите си и то тихичко изскимтя.
– Ще се казва Рошко! – реших веднага, а то сякаш ми кимна с муцунка.
После изтичахме заедно в градината и започнахме да се гоним сред тревата.
Сега нека да обсъдим: кой вариант ви накара да си представите сцената най-добре? Кой вариант повече ви развълнува? Защо мислите, че е така?”
Обобщение
В тази дейност учениците осъзнават, че когато добавим емоция, диалог и описание, дори обикновена случка се превръща в нещо, което можем да почувстваме и съпреживеем. Това разбиране ще им помогне да подобрят техните собствени текстове и да създадат истински въздействащи истории.
Важно!
- Използвайте кратка и достъпна случка и прочетете втория и третия вариант с интонация.
Материали за дейността
Учениците пренаписват част от своите съчинения по преживяна случка, като добавят диалог, чувства и действия и създават основа за сценарий.
Инструкции
"Сега ще направим нещо много интересно – ще превърнем нашите съчинения в сценарий за анимация. Ще работим както в истинско филмово студио!
Първо ще ви прочета един пример, направен е по познатото ви вече ученическо съчинение "Моята ваканция на село". Докато слушате, обърнете внимание на това как е разделен сценарият: има сцени, фон, действие, реплики и дори глас зад кадър. Всичко е кратко, но много ясно.
След това ще ви покажа как изглежда шаблона на сценарий. Ше получите същия шаблон, но празен.
Какво ще направим:
- Прочетете отново вашето съчинение.
- Разделете го на 3 до 5 сцени – какво се случва първо, после, накрая? Представете си всяка сцена като една картина.
- Попълнете шаблона:
- В колоната "Фон" опишете мястото – къде се случва действието? У дома? На плажа? В парка? Какво се вижда?
- В "Действие" напишете какво правят героите.
- В "Диалог" – какво си казват героите? Напишете по 1–2 реплики.
- В "Глас зад кадър" – това е като разказвач, който казва какво се случва или как се чувства героят.
Не пишете твърде дълги текстове – всяка сцена трябва да бъде кратка и ясна. Използвайте въображението си, в анимациите всичко е възможно!”
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да видят писането като процес на създаване – не просто на думи, а на сцени, образи и усещания. Те развиват умението да мислят визуално, да структурират текста по етапи и да придават живот на написаното. Това ще ги подготви за по-сложно писане и представяне в следващи уроци и проекти.
Важно!
- Прочетете на глас примерния сценарий, като акцентирате на структурата (сцена, фон, действие, диалог, глас зад кадър).
- Напомнете на учениците, че не е необходимо да преработят целия текст – дори 3 сцени са достатъчни. Насърчавайте свободата на въображението и личния израз.
- Помагайте индивидуално на учениците, които срещат затруднения с формулировките или с разбирането на структурата.
Учениците споделят част от своите сценарии, като представят интересна сцена или реплика. Получават обратна връзка и идеи за доразвиване.
Инструкции
“Сега е моментът да видим как вашите съчинение се превърнаха в сценарии за бъдещ анимационен филм.
Кой би желал да сподели част от своята работа? Може да ни прочетете:
- любимата си сцена,
- интересна реплика,
- или своя глас зад кадър, който най-добре описва чувството в историята ви.
Докато слушаме, ще се опитаме да отговорим на тези въпроси:
- Какво ни хареса?
- Успяхме ли да си представим сцената?
- Какви идея можем вземем за собствените си сценарии?
Нека покажем уважение към всеки, който споделя. Готови ли сте? Да започнем с един смел сценарист!”
Обобщение
Учениците осъзнават, че писането е възможност за творчество и изразяване. Като споделят историите си, те се свързват помежду си, развиват увереност и се мотивират да работят над своите идеи и в бъдеще.
Важно!
- Създайте спокойна атмосфера за споделяне. Обърнете внимание на силните страни на всеки ученик – интересно място, оригинална реплика, добре описан фон и т.н.

