Раздел

Звуковете и буквите в българския език

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават звук от буква;
  • разграничават сричките в думата;
  • разграничават гласни от съгласни звукове;
  • изговарят правилно звуковете в думите;
  • познават печатните и ръкописните букви от българската азбука;
  • разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
  • пишат графически правилно и четливо буквите и връзките между тях.

Необходими материали:

  • Общият проект “Градът на буквите”
  • Бели листове А4 или А3 за всяко дете
  • Цветни моливи
  • Графитни моливи, гуми, линии
  • Тетрадките на децата по български език
  • Самооценъчна карта с критерии

Работен лист

Да започваме!
10 минути
Оценяване

Учителят запознава учениците със самооценъчна карта, в която са вписани критерии за успешно реализиране на проекта и начин на оценяване чрез оцветяване на брой фигурки. За да моделира как се работи с картата, той попълва една заедно с децата, оценявайки проекта, който са изработили всички заедно. 

Учениците се заемат със задачата да създадат свой “Град на буквите”, използвайки листове А4 или А3 и цветни моливи.

Инструкции

Учителят запознава учениците със самооценъчна карта, в която са вписани критерии за успешно реализиране на проекта и начин на оценяване чрез оцветяване на брой фигурки. 

  • “Време е да започнете работа по вашите градове на буквите. За да знаете какви са изискванията за добре направен проект, ще дам на всеки самооценъчна карта. В нея са описани критериите - това, за което трябва да внимавате, както и картинки, с чиято помощ да отбележите дали според вас сте се справили, след като сте направили рисунката.”

За да моделира как се работи с картата, той попълва една заедно с децата, оценявайки проекта, който са изработили всички заедно. 

  • “Хайде заедно да попълним една от самооценъчните карти, за да разберете как се прави.”

Учителя прочита един по един критериите и заедно с децата ги оценяват, като оцветява съответния брой звездички. Важно е да уточни, че всеки сам преценява как да се оцени. Казва им, че самооценяването се прави след като проектът е готов.

Обобщение

Учителят насочва децата към работа по индивидуалните им проекти.

  • “От предишните уроци разбрахте как да групирате буквите от българската азбука, спрямо звуковите им характеристики. Видяхте и как се попълва самооценъчната карта. Да започваме работа!”

Важно!

  • Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
  • Уверете се, че децата са разбрали какви са критериите за успех и как се попълва оценъчната карта.
  • Уверете се, че всички деца разполагат с необходимите материали.

Материали за дейността

Моят град на буквите - изработване
20 минути
Практическа задача

Учениците работят по своите проекти. Всеки трябва да нарисува свой “Град на буквите”, като съобрази групирането на буквите по звуковите им характеристики.

Инструкции

“Може да започвате работа по своите проекти. Всеки прави своя град, но по време на работа можете да си помагате, както и да използвате записките от тетрадките си. Ако имате въпроси, дайте ми знак.”

Обобщение

Обобщението е в края на часа или ако са използвали още един учебен час - след като са завършили проектите си.

Важно!

  • Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
  • Уверете се, че децата са разбрали какви са критериите за успех и как се попълва оценъчната карта.
  • Уверете се, че всички деца разполагат с необходимите материали.
  • Насърчавайте учениците да работят внимателно и да помагат на съучениците си при нужда.
  • Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, да използват записките в тетрадките си или им давайте допълнителни насоки.
  • Ако е необходимо, дайте на децата още един учебен час за работа по проектите.

Материали за дейността

Готови ли сме?
5 минути
Обратна връзка

Учителят проверява дали всички са готови с рисунките си. Ако е необходимо и ако има възможност, им предоставя още време за работа. Съобщава им, че след завършване на проектите, в следващ учебен час ще се самооценят и след това ще представят своите рисунки пред другите.

Инструкции

  • “Кой докъде стигна със своята рисунка?”
  • “След като сте готови с рисунките си, ще имате възможност да се оцените по самооценъчната карта. Нямам търпение след това да ни представите проектите си!” 

Обобщение

Обобщението е в края на часа или ако са използвали още един учебен час - след като са завършили проектите си.

  • “Забелязвам, че полагате много усилия. Ще имате възможност от още един учебен час, в който да завършите рисунките си.”

или

  • “Забелязах колко усилия вложихте в работата по рисунките си. Получиха се много интересни градове.”

Важно!

  • Обобщете работата на учениците и ако е необходимо, им дайте още един учебен час за завършване на рисунките.
  • Уверете се, че са наясно, че когато рисунките са готови, ще се самооценят и след това ще представят проектите си пред другите.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.