Математика в реалния свят – Делим, измерваме, планираме!

Раздел

Деление на многоцифрено число с двуцифрено число

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извличат числова и текстова информация от казуса, за да определят площи на отделните зони;
  • пресмятат лице на правоъгълни фигури и разпределят площи чрез деление с двуцифрено число;
  • анализират връзките между площ, вид дейност и нужни ресурси, за да вземат логични решения;
  • създават писмено решение на реален казус, използвайки математически аргументи.

Необходими материали:

  • казус “Училищен пикник”
  • помощен лист при решаване на казуса “Училищен пикник”
  • допълнителни задачи по казус “Училищен пикник”
  • мисловните карти на учениците от първия урок
Как математиката ни помага да планираме реални събития?
5 минути
Въведение

Учителят поставя учениците в реална ситуация (организация на пикник) и провокира с въпроса: „Как бихме използвали математика, за да разпределим площ и ресурси?“

Инструкции

  • "Представете си, че организирате училищен пикник. Какви математически умения ще ви трябват?
  • Нека заедно разгледаме сега следния казус:"

Вашият клас е поканен да организира училищен пикник в двора. Вие сте отговорни за разпределение на пространството, ресурсите и бюджета. Учителката ви моли да планирате трите основни зони – за игри, храна и напитки, и почивка.

Обобщение

"Делението и мерните единици помагат да планираме разумно. Сега ще видим как това работи на практика."

Важно!

  • Използвайте въпроси за провокация на мисленето. 
  • Дайте примери с чертеж или скица на дъската. 
  • Може да направите списък с това какво е нужно за пикника, места за провеждане, възможни дейности и др. 
  • Задавайте въпроси свързани с ресурсите, за които учениците се сетят.

Материали за дейността

Решаваме казус: Подготовка на терена за пикник
25 минути
Самостоятелна работа

Учениците работят самостоятелно по реален казус с многостъпкови задачи. Фокус върху деление с двуцифрено число и преобразуване на мерни единици за лице.

Инструкции

  • "Сега ще решаваме този реален казус, но самостоятелно. 
  • Пред всеки от вас има лист с условието на казуса. Прочетете го внимателно. Работете по задачите стъпка по стъпка. Използвай чернова или чертежи при нужда. Имате 25 минути."

Обобщение

"Решаването на реален казус с математика учи как се прилагат знанията логично и в контекст."

Важно!

  • Не помагайте директно – давайте насоки и насърчавайте мислене. 
  • След края на времето проверете самостоятелните работи. 
  • За учениците, които изпитват неувереност и предизвикателство, дайте лист с подкрепяща структура - помощен лист при решаване на казуса “Училищен пикник”
  • За тези, които се справят бързо, предложете друга задача (работен лист) свързана със заданието, за да стимулирате интерес и развитие на умения - допълнителни задачи по казус “Училищен пикник”
  • Използвайте данните от самостоятелната работа, за да планирате преговорните си уроци.

Материали за дейността

Какво научихме и как ще го използваме?
10 минути
Рефлексия

Учениците се връщат към мисловната си карта от началото на модула, анализират напредъка си и набелязват зони за развитие.

Инструкции

"Извадете мисловните карти от началото на проекта. Сравнете какво сте си мислили тогава и какво знаете сега. Споделете с класа какви разлики установихте."

Обобщение

Учениците осъзнават, че математиката е приложима и полезна. Те могат да мислят като планиращи, разпределящи и логически действащи хора.

Важно!

  • Създайте спокойна среда. Не прекъсвайте споделянията. 
  • При нужда – подскажете с насочващи въпроси:
  • Кога ще ми трябва да изчислявам площ?
  • Защо е полезно да знам как се дели с двуцифрено число?

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.