Математика в реалния свят – Делим, измерваме, планираме!
Раздел
Деление на многоцифрено число с двуцифрено число
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извличат числова и текстова информация от казуса, за да определят площи на отделните зони;
- пресмятат лице на правоъгълни фигури и разпределят площи чрез деление с двуцифрено число;
- анализират връзките между площ, вид дейност и нужни ресурси, за да вземат логични решения;
- създават писмено решение на реален казус, използвайки математически аргументи.
Необходими материали:
- казус “Училищен пикник”
- помощен лист при решаване на казуса “Училищен пикник”
- допълнителни задачи по казус “Училищен пикник”
- мисловните карти на учениците от първия урок
Учителят поставя учениците в реална ситуация (организация на пикник) и провокира с въпроса: „Как бихме използвали математика, за да разпределим площ и ресурси?“
Инструкции
- "Представете си, че организирате училищен пикник. Какви математически умения ще ви трябват?
- Нека заедно разгледаме сега следния казус:"
Вашият клас е поканен да организира училищен пикник в двора. Вие сте отговорни за разпределение на пространството, ресурсите и бюджета. Учителката ви моли да планирате трите основни зони – за игри, храна и напитки, и почивка.
Обобщение
"Делението и мерните единици помагат да планираме разумно. Сега ще видим как това работи на практика."
Важно!
- Използвайте въпроси за провокация на мисленето.
- Дайте примери с чертеж или скица на дъската.
- Може да направите списък с това какво е нужно за пикника, места за провеждане, възможни дейности и др.
- Задавайте въпроси свързани с ресурсите, за които учениците се сетят.
Учениците работят самостоятелно по реален казус с многостъпкови задачи. Фокус върху деление с двуцифрено число и преобразуване на мерни единици за лице.
Инструкции
- "Сега ще решаваме този реален казус, но самостоятелно.
- Пред всеки от вас има лист с условието на казуса. Прочетете го внимателно. Работете по задачите стъпка по стъпка. Използвай чернова или чертежи при нужда. Имате 25 минути."
Обобщение
"Решаването на реален казус с математика учи как се прилагат знанията логично и в контекст."
Важно!
- Не помагайте директно – давайте насоки и насърчавайте мислене.
- След края на времето проверете самостоятелните работи.
- За учениците, които изпитват неувереност и предизвикателство, дайте лист с подкрепяща структура - помощен лист при решаване на казуса “Училищен пикник”.
- За тези, които се справят бързо, предложете друга задача (работен лист) свързана със заданието, за да стимулирате интерес и развитие на умения - допълнителни задачи по казус “Училищен пикник”.
- Използвайте данните от самостоятелната работа, за да планирате преговорните си уроци.
Учениците се връщат към мисловната си карта от началото на модула, анализират напредъка си и набелязват зони за развитие.
Инструкции
"Извадете мисловните карти от началото на проекта. Сравнете какво сте си мислили тогава и какво знаете сега. Споделете с класа какви разлики установихте."
Обобщение
Учениците осъзнават, че математиката е приложима и полезна. Те могат да мислят като планиращи, разпределящи и логически действащи хора.
Важно!
- Създайте спокойна среда. Не прекъсвайте споделянията.
- При нужда – подскажете с насочващи въпроси:
- Кога ще ми трябва да изчислявам площ?
- Защо е полезно да знам как се дели с двуцифрено число?


