Математика в природата
Раздел
Таблично умножение и деление
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разбират отношенията „пъти повече” и „пъти по-малко”;
- решават текстови задачи от умножение и деление с две пресмятания;
- съставят текстови задачи от умножение и деление с до две пресмятания.
Необходими материали:
- изследователските папки
- задачи за четене от учителя “Пъти повече и по-малко”
- работен лист “Текстови задачи”
Учителят представя примери за отношения „пъти повече” и “пъти по-малко“ в природата и пита учениците как биха пресметнали количествата.Учителят представя примери за отношения „пъти повече” и “пъти по-малко“ в природата и пита учениците как биха пресметнали количествата.
Инструкции
- "Ще чуете примери за различни количества животни и растения.
- Помислете: колко пъти повече или по-малко е едно количество спрямо друго? Как да разберем? Кое действие ще използваме?"
Обобщение
"Припомнихме си как сравняваме количества чрез отношения „пъти повече“ и „пъти по-малко“ и кои действия използваме в такива ситуации."
Важно!
- Подчертавайте логиката на „пъти повече” и “пъти по-малко“ и кои действия се използват при всяко от отношенията.
- Може да направите сравнение с “повече” и “по-малко” при действията събиране и изваждане.
Материали за дейността
Учениците по двойки решават и съставят своя текстова задача с умножение и деление.
Инструкции
- "Ще работите по двама и ще получите лист със задачи.
- Прочетете внимателно първата задача и я решете. Опитайте се да запишете решението с цял числов израз.
- Във втората част съставете текстова задача, в която участват животни или растения. Задачата трябва да включва умножение или деление, може да е и с две пресмятания. Запишете текста на задачата. Не забравяйте и въпроса към нея.
- Подайте задачата на друг екип, който да я реши. Вие пък решете задачата, която те са измислили.
- Накрая отново си разменете листовете и проверете дали другият отбор е решил вашата задача правилно."
Обобщение
"Успяхме да решим и създадем задачи, използвайки умножение и деление."
Важно!
- Насочвайте учениците за правилния ред на пресмятанията в задачите с две стъпки.
- Насърчавайте използването на реални природни примери.
- Следете за положителна атмосфера при размяна и решаване на задачите.
Материали за дейността
Учениците показват едни на други своите изследователски папки със събраните материали.
Инструкции
- "Съберете се в екипите по двама и подгответе папката си за разглеждане от останалите ученици.
- Поканете други двойки да разгледат работните листове и рисунките.
- Разкажете им за най-интересната според вас задача или рисунка от изследователската папка."
Обобщение
"Показахме и обсъдихме нашите материали от изследователските папки, като съчетахме математика и природа."
Важно!
- Дайте възможност на учениците свободно да се разхождат, разглеждат и представят.
- Насърчавайте учениците да показват едни на други своите папки.
- Поддържайте позитивна атмосфера.

