Маските оживяват: разказваме за Африка с думи и образи

Раздел

География на континентите и страните. Африка

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • затвърждават знания за населението, бита и културните особености на африканските племена;
  • разпознават символи от африканската култура и осмислят тяхното значение.
  • използват дигитален инструмент (изкуствен интелект в Canva) за визуализиране на идеи.
  • работят в екип за представяне и защита на културна интерпретация.

Необходими материали:

  • Маските, които учениците са изработили у дома/снимки на африкански маски;
  • работен лист: „Маската оживява“;
  • наръчник за учителя ”Как да използваме Canva и Magic Media в час”;
  • примерен сценарий за финалното събитие.
Маските проговарят: влез в света на образа и въображението
10 минути
Въведение, Групова работа

Учениците представят своите маски, вдъхновени от африканската култура. Всеки отбор избира четири маски, които ще опише с думи, за да бъдат визуализирани чрез изкуствен интелект в Canva.

Инструкции

“Скъпи географи, днес започваме нашия час с нещо специално: ще видим как сте се справили с предизвикателството от миналия час. Вие изработихте африкански маски, вдъхновени от символиката и културата на племената, които изучихме.

Сега ще ги подредим и разгледаме внимателно. Отборите на масаите и бушмените ще представят своите колекции в двата края на стаята. Ще ги разгледаме заедно и ще обърнем внимание на формите и цветовете. След това, в рамките на отбора, ще изберете четири маски. Задачата ви е да ги опишете така, че изкуственият интелект да ги “разбере“ и превърне думите ви в изображение. Това предстои в следващата част на часа.“

Обобщение

Тази дейност дава силно начало на урока, свързвайки изработените маски с ново ниво на изразяване с помощта на технологиите. Тя стимулира визуална култура, екипно обсъждане, критичен подбор и плавно въвежда следващата фаза – създаване на изображения чрез изкуствен интелект.

Важно!

  • Учениците подреждат изработените маски на видно място в класната стая. Отборите масаи и бушмени разглеждат маските в своята група и избират 4 маски, които ще опишат.
  • Ако се притеснявате, че няма да разполагате с достатъчно маски за описанието, може да разпечатате “резервни” изображения.
Когато думите рисуват, маските оживяват
25 минути
Групова работа, Практическа задача

Учениците прилагат умения за наблюдение, описание и творческо мислене, за да визуализират маски, вдъхновени от африканската култура, чрез изкуствен интелект в Canva. Работят в екип, използват  дигитален инструмент и правят оценка на съвпадението между ръчно изработената и дигитално създадената маска.

Инструкции

“Сега ще преминем от ръчно изкуство към дигитално творчество! Ще използваме Canva, за да опишем с думи как изглежда нашата маска и да видим какво ще сътвори изкуственият интелект.

Първо ще ви покажа как се използва Magic Media. След това, по екипи, ще опишете една от вашите маски с думи – форма, цветове, символи, израз, материал. После ще въведем описанието в Canva и ще получим дигитален образ. В края на урока ще изберем най-достоверното дигитално съвпадение, а всички маски ще представим на специална изложба в края на проекта. За изложбата ще помоля който има възможност, следващия час да донесе една саксия с мушкато.

Бушмени, масаи, готови ли сте да дигитализирате вашите произведения?”

Обобщение

Тази дейност съчетава изкуство, технологии и културно изследване. Учениците упражняват умения за описание, естетическа преценка и критично мислене, докато създават визуален продукт с помощта на изкуствен интелект. Визуалните резултати ще бъдат показани на финалната изложба.

Важно!

  • В самите екипи, в зависимост от големината на класа, по описанието на една маска децата могат да работят по двойки или по тройки.
  • Напомнете, че точното описание води до по-силно визуално съвпадение.
  • В началото на дейността направете демонстрация с Canva Magic Media. Уверете се, че на всяка устройство е осигурен достъп до Canva (ако е необходимо  създайте нови безплатни акаунти или използвайте училищни профили.
  • Разпечатайте и раздайте работните листове “Маската оживява“ по един за всеки подекип.
  • Всеки подекип попълва работния лист, като описва формата, цветовете, символите, предназначението на маската. Трябва да състави пълно описание (3–5 изречения), което ще въведе в Canva.
  • Учениците генерират изображение в Canva чрез Magic Media, използвайки своето описание. Съдействайте на децата да изтеглят готовото изображение и да го запазят.
  • Гласувайте във всеки отбор изображението, което най-много се доближава до оригиналната маска. Насърчавайте обсъждане на причините за избора.

Материали за дейността

“Готови за нашия континентален проект“
5 минути
Обратна връзка, Рефлексия

Инструкции

“Е, мили етнографи, справихте се страхотно днес. Гледах ви как работите по маските, как се опитвате да ги опишете, как търсите точните думи – и честно казано, съм впечатлена.

Не е лесно да опишеш нещо така, че компютър да го “разбере“ и да го нарисува. 

Видяхте сами – когато описанието е ясно, когато в него има детайли, изображението, което се получава, се доближава повече до истинската маска. Умението да изразиш мисълта си точно, с думи, ще ви трябва не само за часовете по география, а и занапред в живота.

Всички ваши маски - и изработените, и “нарисуваните“ от изкуствения интелект - ще бъдат част от изложбата “Да се докоснем до Африка”, която ще поставим на финала на проекта. За следващия час искам да дам специална роля на двама от вас - да бъдете водещи на нашето събитие. Моля прочетете сценария у дома и се подгответе.”

Обобщение

Дейността насърчава да осъзнаят връзката между изучаваното в училище и живота извън класната стая.

Важно!

  • Отбележете старанието на всички екипи, без състезателен елемент.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.