Маските оживяват: разказваме за Африка с думи и образи
Раздел
География на континентите и страните. Африка
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- затвърждават знания за населението, бита и културните особености на африканските племена;
- разпознават символи от африканската култура и осмислят тяхното значение.
- използват дигитален инструмент (изкуствен интелект в Canva) за визуализиране на идеи.
- работят в екип за представяне и защита на културна интерпретация.
Необходими материали:
- Маските, които учениците са изработили у дома/снимки на африкански маски;
- работен лист: „Маската оживява“;
- наръчник за учителя ”Как да използваме Canva и Magic Media в час”;
- примерен сценарий за финалното събитие.
Учениците представят своите маски, вдъхновени от африканската култура. Всеки отбор избира четири маски, които ще опише с думи, за да бъдат визуализирани чрез изкуствен интелект в Canva.
Инструкции
“Скъпи географи, днес започваме нашия час с нещо специално: ще видим как сте се справили с предизвикателството от миналия час. Вие изработихте африкански маски, вдъхновени от символиката и културата на племената, които изучихме.
Сега ще ги подредим и разгледаме внимателно. Отборите на масаите и бушмените ще представят своите колекции в двата края на стаята. Ще ги разгледаме заедно и ще обърнем внимание на формите и цветовете. След това, в рамките на отбора, ще изберете четири маски. Задачата ви е да ги опишете така, че изкуственият интелект да ги “разбере“ и превърне думите ви в изображение. Това предстои в следващата част на часа.“
Обобщение
Тази дейност дава силно начало на урока, свързвайки изработените маски с ново ниво на изразяване с помощта на технологиите. Тя стимулира визуална култура, екипно обсъждане, критичен подбор и плавно въвежда следващата фаза – създаване на изображения чрез изкуствен интелект.
Важно!
- Учениците подреждат изработените маски на видно място в класната стая. Отборите масаи и бушмени разглеждат маските в своята група и избират 4 маски, които ще опишат.
- Ако се притеснявате, че няма да разполагате с достатъчно маски за описанието, може да разпечатате “резервни” изображения.
Учениците прилагат умения за наблюдение, описание и творческо мислене, за да визуализират маски, вдъхновени от африканската култура, чрез изкуствен интелект в Canva. Работят в екип, използват дигитален инструмент и правят оценка на съвпадението между ръчно изработената и дигитално създадената маска.
Инструкции
“Сега ще преминем от ръчно изкуство към дигитално творчество! Ще използваме Canva, за да опишем с думи как изглежда нашата маска и да видим какво ще сътвори изкуственият интелект.
Първо ще ви покажа как се използва Magic Media. След това, по екипи, ще опишете една от вашите маски с думи – форма, цветове, символи, израз, материал. После ще въведем описанието в Canva и ще получим дигитален образ. В края на урока ще изберем най-достоверното дигитално съвпадение, а всички маски ще представим на специална изложба в края на проекта. За изложбата ще помоля който има възможност, следващия час да донесе една саксия с мушкато.
Бушмени, масаи, готови ли сте да дигитализирате вашите произведения?”
Обобщение
Тази дейност съчетава изкуство, технологии и културно изследване. Учениците упражняват умения за описание, естетическа преценка и критично мислене, докато създават визуален продукт с помощта на изкуствен интелект. Визуалните резултати ще бъдат показани на финалната изложба.
Важно!
- В самите екипи, в зависимост от големината на класа, по описанието на една маска децата могат да работят по двойки или по тройки.
- Напомнете, че точното описание води до по-силно визуално съвпадение.
- В началото на дейността направете демонстрация с Canva Magic Media. Уверете се, че на всяка устройство е осигурен достъп до Canva (ако е необходимо създайте нови безплатни акаунти или използвайте училищни профили.
- Разпечатайте и раздайте работните листове “Маската оживява“ по един за всеки подекип.
- Всеки подекип попълва работния лист, като описва формата, цветовете, символите, предназначението на маската. Трябва да състави пълно описание (3–5 изречения), което ще въведе в Canva.
- Учениците генерират изображение в Canva чрез Magic Media, използвайки своето описание. Съдействайте на децата да изтеглят готовото изображение и да го запазят.
- Гласувайте във всеки отбор изображението, което най-много се доближава до оригиналната маска. Насърчавайте обсъждане на причините за избора.
Инструкции
“Е, мили етнографи, справихте се страхотно днес. Гледах ви как работите по маските, как се опитвате да ги опишете, как търсите точните думи – и честно казано, съм впечатлена.
Не е лесно да опишеш нещо така, че компютър да го “разбере“ и да го нарисува.
Видяхте сами – когато описанието е ясно, когато в него има детайли, изображението, което се получава, се доближава повече до истинската маска. Умението да изразиш мисълта си точно, с думи, ще ви трябва не само за часовете по география, а и занапред в живота.
Всички ваши маски - и изработените, и “нарисуваните“ от изкуствения интелект - ще бъдат част от изложбата “Да се докоснем до Африка”, която ще поставим на финала на проекта. За следващия час искам да дам специална роля на двама от вас - да бъдете водещи на нашето събитие. Моля прочетете сценария у дома и се подгответе.”
Обобщение
Дейността насърчава да осъзнаят връзката между изучаваното в училище и живота извън класната стая.
Важно!
- Отбележете старанието на всички екипи, без състезателен елемент.


