Раздел

Българската държава след Освобождението

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците 

  • осмислят ролята на българите в Македония и Одринско в борбата за национално обединение;
  • правят връзка между историческите събития и личната ангажираност на героите във филма

Необходими материали:

  • заснетите до момента сцени на екипите
  • работен лист “Писане на сценарий”
  • смартфони или таблети за заснемане – за следобедните часове
  • шапки, шалове, стари дрехи – за сценична визуализация в следобедните часове

Работен лист

Преглеждаме какво сме създали дотук
15 минути
Дискусия

Учениците и учителят заедно преглеждат заснетите сцени от филма и обсъждат какво се е получило добре, какво липсва и какво трябва да се доработи.

Инструкции

  • "Ученици, остават ни последни щрихи от нашия филм. Какво следва сега:
  • Ще изгледаме внимателно всяка сцена.
  • Ще отбележим дали сцената е ясна, добре изиграна и дали звукът и картината са достатъчно добри.
  • Записваме кои части трябва да се повторят или презаснемат.
  • Не на последно място - ще обсъдим заедно каква нова сцена трябва да добавим, свързана с Македония и Одринско."

Обобщение

"Преглеждайки досегашните си сцени, разбрахме какво сме направили добре и какво още трябва да добавим, за да направим филма цялостен и въздействащ."

Важно!

  • Подгответе техниката за гледане на видеата.
  • Насочвайте учениците с въпроси като: „Какво още трябва да се случи, за да завършим филма?“ или „Как можем да покажем какво става в Македония и Одринско?“.
  • Водете кратки бележки на дъската за следващата дейност
Планиране на финалните сцени
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи, за да създадат план за последните сцени – тези, свързани с Македоно-Одринското движение, и финална въздействаща сцена.

Инструкции

  • "Остава ни да допълним филма с финални сцени. В предходните уроци научихте полезна информация за Македоно-Одринското движение. Нека сега помислим, подберем и подготвим подходящи сцени, с които да допълним филма. Обмислете и подходяща финална сцена. Знаете, финалът на един филм е една от най-важните части, защото в него трябва да обобщите всичко казано до момента, както и да направите подходящ завършех, защо не и с намек за следващи епизоди от филма. 
  • Продължаваме да работим в добре познатите ви и сработени екипи, като отново ще използвате и бланките за планиране и разписване на сценарий. Първите три екипа ще напишат сценарии за Македоно-Одринското движение, а четвъртият екип ще планира финалната сцена на филма.
  • Заснемането отново ще се случи в следобедните часове, като след това ни предстои и финалният монтаж на филма преди неговата премиера. 
  • Работете заедно, обменяйте идеи, а аз ще бъда тук, за да помагам и да се включвам в обсъждането. Ще имате на разположение около 17 минути. Използвайте ги разумно!"

Обобщение

С тази дейност учениците подготвят съдържанието на финалните сцени. Те осъзнават как историческите събития се превръщат в разказ, който трогва и вдъхновява.

Важно!

  • Обикаляйте между групите и подкрепяйте с идеи за исторически автентични реплики и действия.
  • Насърчавайте използването на емпатия към историческите герои – „Как се е чувствал този човек?“.
  • ВАЖНО! Имайте предвид, че това е моментът, в който вече трябва да имате идея кой ще съдейства с монтажа на видеото. Може да обърнете към колега по информатика, родител или ученик от по-горните класове, който би помогнал безвъзмездно за каузата да се насърчи ученическото творчество. Разбира се, ако в класа има дете с изявен интерес към монтирането на видеа, може и то да поеме задачата, но се уверете, че има подкрепа от поне още един човек. За монтажа може да използвате платформата CapCut.

Материали за дейността

Последни думи преди голямата премиера
5 минути
Рефлексия

Учениците рефлектират върху последните седмици и се мотивират и подготвят за предстоящата премиера.

Инструкции

  • "На финала на този учебен час ми се иска всички да помислим над два въпроса: 
    • Какво ще направи премиерата на нашия филм успешна и бляскава? 
    • Какво смятате, че можете да подобрите?"

Обобщение

"Справихте се отлично! Сега ни остава да заснемем последните сцена за голямата премиера, на която ще представим пред публика вашия труд!"

Важно!

  • Дайте възможност на всички ученици, които желаят да се изкажат, но все пак сложете времева рамка.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.