Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • употребяват правилна глаголна форма в първо лице, мн.ч. с окончания или -ме;
  • групират глаголи според окончанието;
  • създават собствени примери в контекст;
  • използват глаголите в устни и писмени изречения.

Необходими материали:

  • карти с глаголи
  • таблица с правилото за окончания -м или -ме при глаголите 
  • бяла дъска или флипчарт лист
  • маркери
  • Детектив М и Агент МЕ по следите на грешките: текстове за редакция
  • примерни изречения
Глаголна бъркотия
10 минути
Работа по двойки

Учениците подреждат разбъркани глаголи в две колони според окончанията им.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще навлезем в света на глаголите, за да разберем коя е правилната употреба на глаголните окончания. Готови ли сте?
  • Ето пред вас купчина карти с глаголи. Някои завършват на , други на -ме. Вашата задача е да ги подредите в две колони: едната за , другата за -ме. Който е най-бърз и точен, печели точка за отбора си. Започваме… сега!
  • След като приключихме с играта, нека обобщим правилото. Ако в 1 лице, единствено число глаголът завършва на или (играя, пея, копая), в 1 лице, множествено число ще завършва на (играем, пеем, копаем). Ако в 1 лице, единствено число глаголът завършва на (слушам, чувам, гледам), в 1 лице, множествено число ще завършва на -ме (слушаме, чуваме, гледаме)."

Обобщение

Дейността помогна на учениците да разпознават и подреждат глаголите в 1 лице, множествено число според техните окончания. Чрез практическо сортиране те затвърдиха умението си да откриват морфологични признаци и да ги използват като опора при създаването на изречения.

Важно!

  • Разделете класа на екипи по двама и подгответе карти за всяка двойка.
  • Уверете се, че картите са разбъркани добре.
  • След всеки рунд обяснете защо определен глагол е в съответната колона.

Материали за дейността

Детектив М и Агент МЕ по следите на грешките
20 минути
Работа по двойки

Учениците, в ролята на детективи, редактират кратък текст с умишлено допуснати грешки в окончанията и -ме и обсъждат поправките.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще влезете в ролята на специални агенти. Вашите имена в тази мисия са Детектив М и Агент МЕ. Някой е объркал окончанията в един текст и вашата задача е да го поправите.
  • Ще работите по двойки. Всеки екип ще получи текст. Прочетете внимателно изреченията и подчертайте глаголите в 1 лице, множествено число. Ако откриете грешно окончание, поправете го, като използвате правилото.
  • Когато сте готови, ще сравним отговорите на всички двойки. Всеки правилно поправен глагол носи точка на вашия екип."

Обобщение

Дейността дава възможност на учениците да приложат наученото правило в реален контекст, да откриват и поправят грешки и да осмислят значението на правилната форма в писмена реч.

Важно!

  • Предварително принтирайте и изрежете текстовете за редакция.
  • Разпределете „ролите“ в двойките – единият чете, другият проверява и записва.
  • В края направете общо четене и обсъждане на поправките.

Материали за дейността

Глаголен финал “Бързи ръце, точни умове”
10 минути
Игра

Учениците участват в бърза устна игра, в която допълват изречения с правилни глаголни форми в 1 лице, множествено число с окончания или -ме.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще направим финалната надпревара на нашия урок. Ще ви прочета изречение с пропуснат глагол. Вашата задача е бързо да го допълните в 1 лице, множествено число, като използвате правилното окончание – или -ме.
  • Например: Всяка сутрин ние … закуска заедно. Може да кажете: правим или приготвяме.
  • Ако в 1 лице, единствено число глаголът завършва на или , в множествено число ще е на . Ако завършва на , в множествено число ще е на -ме.
  • Всеки верен отговор носи точка за отбора. Ще играем бързо – отговаряте веднага след като чуете изречението."

Обобщение

Дейността затвърждава умението на учениците да прилагат правилото за окончанията и -ме в реална устна ситуация. Те упражняват бързото разпознаване на формата и правилното ѝ използване в изречения.

Важно!

  • Използвайте изречения, близки до живота на учениците, за да бъдат мотивирани.
  • Поддържайте високо темпо, за да се запази игровият елемент.
  • При грешка, спирайте за кратко и повтаряйте правилото с подходящ пример.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.