-М или -МЕ? – граматическата надпревара
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- употребяват правилна глаголна форма в първо лице, мн.ч. с окончания -м или -ме;
- групират глаголи според окончанието;
- създават собствени примери в контекст;
- използват глаголите в устни и писмени изречения.
Необходими материали:
- карти с глаголи
- таблица с правилото за окончания -м или -ме при глаголите
- бяла дъска или флипчарт лист
- маркери
- Детектив М и Агент МЕ по следите на грешките: текстове за редакция
- примерни изречения
Учениците подреждат разбъркани глаголи в две колони според окончанията им.
Инструкции
- "Ученици, днес ще навлезем в света на глаголите, за да разберем коя е правилната употреба на глаголните окончания. Готови ли сте?
- Ето пред вас купчина карти с глаголи. Някои завършват на -м, други на -ме. Вашата задача е да ги подредите в две колони: едната за -м, другата за -ме. Който е най-бърз и точен, печели точка за отбора си. Започваме… сега!
- След като приключихме с играта, нека обобщим правилото. Ако в 1 лице, единствено число глаголът завършва на -а или -я (играя, пея, копая), в 1 лице, множествено число ще завършва на -м (играем, пеем, копаем). Ако в 1 лице, единствено число глаголът завършва на -м (слушам, чувам, гледам), в 1 лице, множествено число ще завършва на -ме (слушаме, чуваме, гледаме)."
Обобщение
Дейността помогна на учениците да разпознават и подреждат глаголите в 1 лице, множествено число според техните окончания. Чрез практическо сортиране те затвърдиха умението си да откриват морфологични признаци и да ги използват като опора при създаването на изречения.
Важно!
- Разделете класа на екипи по двама и подгответе карти за всяка двойка.
- Уверете се, че картите са разбъркани добре.
- След всеки рунд обяснете защо определен глагол е в съответната колона.
Учениците, в ролята на детективи, редактират кратък текст с умишлено допуснати грешки в окончанията -м и -ме и обсъждат поправките.
Инструкции
- "Ученици, днес ще влезете в ролята на специални агенти. Вашите имена в тази мисия са Детектив М и Агент МЕ. Някой е объркал окончанията в един текст и вашата задача е да го поправите.
- Ще работите по двойки. Всеки екип ще получи текст. Прочетете внимателно изреченията и подчертайте глаголите в 1 лице, множествено число. Ако откриете грешно окончание, поправете го, като използвате правилото.
- Когато сте готови, ще сравним отговорите на всички двойки. Всеки правилно поправен глагол носи точка на вашия екип."
Обобщение
Дейността дава възможност на учениците да приложат наученото правило в реален контекст, да откриват и поправят грешки и да осмислят значението на правилната форма в писмена реч.
Важно!
- Предварително принтирайте и изрежете текстовете за редакция.
- Разпределете „ролите“ в двойките – единият чете, другият проверява и записва.
- В края направете общо четене и обсъждане на поправките.
Учениците участват в бърза устна игра, в която допълват изречения с правилни глаголни форми в 1 лице, множествено число с окончания -м или -ме.
Инструкции
- "Ученици, сега ще направим финалната надпревара на нашия урок. Ще ви прочета изречение с пропуснат глагол. Вашата задача е бързо да го допълните в 1 лице, множествено число, като използвате правилното окончание – -м или -ме.
- Например: Всяка сутрин ние … закуска заедно. Може да кажете: правим или приготвяме.
- Ако в 1 лице, единствено число глаголът завършва на -а или -я, в множествено число ще е на -м. Ако завършва на -м, в множествено число ще е на -ме.
- Всеки верен отговор носи точка за отбора. Ще играем бързо – отговаряте веднага след като чуете изречението."
Обобщение
Дейността затвърждава умението на учениците да прилагат правилото за окончанията -м и -ме в реална устна ситуация. Те упражняват бързото разпознаване на формата и правилното ѝ използване в изречения.
Важно!
- Използвайте изречения, близки до живота на учениците, за да бъдат мотивирани.
- Поддържайте високо темпо, за да се запази игровият елемент.
- При грешка, спирайте за кратко и повтаряйте правилото с подходящ пример.



