Кой живее в “Града на буквите”? – 2 част

Раздел

Звуковете и буквите в българския език

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават звук от буква;
  • разграничават сричките в думата;
  • разграничават гласни от съгласни звукове;
  • изговарят правилно звуковете в думите;
  • познават печатните и ръкописните букви от българската азбука;
  • разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
  • пишат графически правилно и четливо буквите и връзките между тях.

Необходими материали:

  • Общият проект “Градът на буквите”
  • Цветни моливи
  • Тетрадки с тесни и широки редове по български език
  • Списък с думи с липсващи съгласни
  • Работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я
Да продължим “Градът на буквите”
5 минути
Дискусия

Чрез въпроси учителят предизвиква учениците да разкажат кои жители още ще добавят в “Града на буквите”.

Инструкции

Учителят насърчава децата да назоват звуковете и буквите, на които предстои да бъдат включени в проекта.

  • “Вече построихме домове на гласните и сонорните съгласни звукове. Кои други букви още си нямат жилища? Как можем да ги разпределеми в различни домове? Това ще изследваме заедно в този учебен час."

Обобщение

Учителят показва, че е чул всички изказвания на децата. Мотивира ги да бъдат активни участници в продължението на този общ проект.

“Благодаря на всички за участието. Хайде да измислим домове и на останалите букви!”

Важно!

  • Опитайте се да дадете възможност на всички да участват по някакъв начин в кратката дискусия.
Домът на звучните и беззвучни съгласни звукове
10 минути
Практическа задача

Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на звучните и беззвучните съгласни и да предложат как да изглежда техния дом. 

Децата рисуват дома на звучните и беззвучните съгласни в тетрадките си. Учителят им раздава по един работен лист със списък с думи с липсващи съгласни, от които децата трябва да определят и запишат какъв е липсващият звук - звучен или беззвучен.

Учителят и учениците продължават да рисуват “Градът на буквите”, като изследват звучните и беззвучните съгласни, рисуват дома им в стаи по двойки, записват жителите им с малки и главни букви и ги оцветяват в синьо.

Инструкции

Чрез въпроси учителят предизвиква учениците да изведат основните характеристики на звучните и беззвучните съгласни и обсъждат как би изглеждал дома им.

  • “Кои са звучните и беззвучните съгласни звукове в българския език? Защо ги наричаме така? Как звучат? Хайде да ги изговорим една по една. Как би изглеждал домът на звучните и беззвучните съгласни, като имаме предвид, че те вървят по двойки? Коя буква си няма другарче? Какъв би бил домът им и къде би се намирал в града? Какъв цвят ще бъде и защо?”

Учениците рисуват дома на звучните и беззвучните съгласни в тетрадките си. Учителят им раздава работен лист със списък с думи, в които да запишат липсващите съгласни.

  • “Сега всеки ще нарисува в тетрадката си как си представя домът на звучните и беззвучните съгласни. В работния лист, който получите, трябва да напишете липсващата звучна или беззвучна съгласна. Хайде да проверим как написахте някои от думите.”

На големия картон учителят и учениците продължават “Градът на буквите”, като учителят избира едно от предложенията на децата за дом на звучните и беззвучните съгласни и го рисува. Записва в стаите съответните букви по двойки. Подходяща идея е те да живеят в голям син блок с по два съседни апартамента на етаж. Буква “х” ще бъде сама на етаж.

Обобщение

Обобщението се включва във финалната дискусия. Кажете, че с помощта на техния упорит труд, децата са успели да разберат как разделяме съгласните по звуковите им характеристики на звучни и беззвучни. 

“Чудесна работа свършихме и разбрахме как и защо звучните и беззвучните съгласни звукове и букви се събират в групи. Открихме, че не всички те се групират по двойки.”

Важно!

  • Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
  • Уверете се, че всички деца имат тетрадка и моливи.
  • Насърчавайте учениците да участват активно както в груповата работа, така и в упражнението.
  • Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, с допълнителни насоки.

Материали за дейността

Домовете на буквите, които живеят сами
15 минути
Практическа задача

Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на останалите букви от азбуката - “щ, ь, ю, я” и да предложат как да изглеждат техните домове. 

Децата рисуват домовете им в тетрадките си. Учителят им раздава по един работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я - определяне на звуковете им и правопис.

Учителят и учениците продължават да рисуват “Градът на буквите”, като изследват тези звукове и букви, рисуват домовете им, записват жителите им с малки и главни букви и ги оцветяват в съответните цветове.

Инструкции

Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на останалите букви - “щ, ь, ю, я”. Обсъждат как биха изглеждали домовете им и защо ще са отделни.

  • “Какво знаете за буква “Щ”? Как звучи? Как се пише? Как би изглеждал домът й? Какъв цвят ще бъде и защо?”
  • “Какво знаете за буква “ь”? Как звучи? Има ли звук? Защо я има в азбуката, като няма звук? С коя буква се комбинира? (о - ьо) Как се пише? Има ли главна буква ь? Защо няма? Как би изглеждал домът й? Какъв цвят ще бъде и защо?”
  • “Какво знаете за букви “ю” и “я”? Как звучат? Имат ли звук? Как се пишат? Има ли значение къде се намират в думата? Как се променят звуковете им, в зависимост от мястото им в думата? Ако са в началото на думата? Ако са след гласен звук? Ако са след съгласен звук? Как би изглеждал домът им? Какъв цвят ще бъде и защо?”

Учениците рисуват домовете на буквите “щ, ь, ю, я” в тетрадките си. Учителят им раздава работен лист за упражнения с думи с щ, ь, ю, я - да определяне на звуковете им и правопис.

  • “Сега всеки ще нарисува в тетрадката си как си представя домовете на буквите “щ, ь, ю, я”. В работния лист, който получите, ще се упражните как да изписвате думи с тези букви. Хайде да проверим как написахте някои от думите.”

На големия картон учителят и учениците продължават “Градът на буквите”, като учителят избира някои от предложенията на децата за домове на буквите “щ, ь, ю, я”, рисува ги и записва в тях съответните букви. Подходяща идея е “щ” да живее в син дом, буква “ь” да е в малък дом в цвят, различен от червено и синьо, буквите “ю” и “я” да са съседи в домове в червено-синьо.

Обобщение

Обобщението се включва във финалната дискусия. Кажете, че с помощта на техния упорит труд, децата са успели да разберат как разделяме буквите щ, ь, ю, я по звуковите им характеристики. 

“Свършихме много добра работа и разбрахме как и защо буквите “щ, ь, ю, я” живеят в отделни домове и как изглеждат те.”

Важно!

  • Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
  • Уверете се, че всички деца имат тетрадка и моливи.
  • Насърчавайте учениците да участват активно както в груповата работа, така и в упражнението.
  • Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, с допълнителни насоки.

Материали за дейността

Как изглежда нашият град
5 минути
Рефлексия

Учениците обобщават работата си по общия проект “Градът на буквите” - кои групи букви са изследвали и какви домове са им построили.

Инструкции

Учителят насърчава децата да обобщят какво са свършили в този учебен час.

  • “Днес завършихме нашия общ проект “Градът на буквите”, като обсъдихме как се групират звучните и беззвучните съгласни и останалите звукове и букви от българската азбука. Измислихме как да изглеждат техните домове. Покажете си по двойки своите идеи. Нека някой разкаже как изглежда неговия дом на звучните и беззвучните и защо е избрал да бъде така. А сега някой да разкаже за домовете на останалите букви.”

Обобщение

Учителят обобщава дейностите от часа.

  • “Днес работихме много активно и завършихме проекта “Градът на буквите”. Дадохте интересни идеи. Измислихме домове на всички звукове и букви. Това е една чудесна основа за бъдещите ви индивидуални проекти за вашите градове на буквите.”

Важно!

  • Опитайте се да дадете възможност на всички да участват по някакъв начин в обобщаването.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.