Раздел

Различни разкази за човека и света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците различават основни герои и характерни особености на пространството и времето в приказката “Котаракът Наставник”;
  • обясняват значението на сюжета и да тълкуват приказката съобразно жанра.

Необходими материали:

  • Текст на приказката “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”
  • Работен лист: “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”
Какво знаем за Котарака в чизми?
5 минути
Дискусия

Кратка мозъчна атака за припомняне на основни елементи от приказката “Котаракът в чизми”.

Инструкции

“Ще направим една бърза мозъчна атака: назовете първите неща, които ви идват наум, когато чуете “Котаракът в чизми”.

Кои са основните герои, които си спомняте? Какво се случва в приказката? Разкажете с няколко думи!”

Обобщение

“Припомнихме си основните моменти и герои от приказката, което ни подготвя за по-детайлното им изследване днес.”

Важно!

  • Запишете ключови думи на дъската. Насочете към по-задълбочен поглед върху героите.
Анализ на приказката
30 минути
Групова работа

Учениците използват текста, за да анализират основните герои, тяхната роля и характеристиките на времето и пространството.

Инструкции

“Разделяме се на групи по четирима. Прочетете внимателно приказката “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”. Всяка група ще получи работен лист със следните задачи:

  • Опишете основните герои: Котаракът, мелничарския син, царя. Кои са техните цели и мотиви?
  • Опишете времето и мястото, където се развива действието
  • Какво научихте от приказката?
  • Какви човешки качества се приписват на животното (Котарака)? Какво е значението им за смисъла на текста?

Подгответе се да представите вашите открития пред класа в рамките на 2 минути.”

Обобщение

"Тази дейност ни помогна да разберем по-дълбоко приказката “Котаракът в чизми”, да анализираме героите и да видим как техните действия формират сюжета, което е важна стъпка към нашия дебат."

Важно!

  • Предварително разпечатайте работния лист.Всяка група трябва да получи по един, за да отговорят на въпросите.
  • Насърчавайте учениците да дават конкретни примери от текста, за да подкрепят своите твърдения.
  • Следете за активното участие на всички членове на групата.
  • Осигурете достатъчно време за четене и обсъждане в групите.
  • Засичайте по 2 минути за споделяне на група.
  • Насърчете споделяне с надграждане.

Материали за дейността

Котаракът Наставник: Агент на промяната?
10 минути
Дискусия

Кратка дискусия за образа на Котарака: дали той е просто хитър измамник, или е двигател на положителна промяна за своя господар?

Инструкции

”Котаракът Наставник добър герой ли е? Не мислите ли, че той преследва собствените си цели и по-скоро е просто много хитър и? Може ли едно животно с човешки качества да променя съдби? А едно обикновено животно? Споделете вашите мнения.”

Обобщение

“Разсъждавахме върху по-дълбокия смисъл на действията на Котарака, което ни показва, че героите не винаги са еднозначни.”

Важно!

  • Предизвикайте учениците да мислят критично за мотивите на Котарака. Свържете с идеята за “големия въпрос” на проекта.
  • Поставете като домашна работа учениците да прочетат приказката “Грозното пантенце”.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.