Котаракът Наставник: Герой или хитрец?
Раздел
Различни разкази за човека и света
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците различават основни герои и характерни особености на пространството и времето в приказката “Котаракът Наставник”;
- обясняват значението на сюжета и да тълкуват приказката съобразно жанра.
Необходими материали:
- Текст на приказката “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”
- Работен лист: “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”
Кратка мозъчна атака за припомняне на основни елементи от приказката “Котаракът в чизми”.
Инструкции
“Ще направим една бърза мозъчна атака: назовете първите неща, които ви идват наум, когато чуете “Котаракът в чизми”.
Кои са основните герои, които си спомняте? Какво се случва в приказката? Разкажете с няколко думи!”
Обобщение
“Припомнихме си основните моменти и герои от приказката, което ни подготвя за по-детайлното им изследване днес.”
Важно!
- Запишете ключови думи на дъската. Насочете към по-задълбочен поглед върху героите.
Учениците използват текста, за да анализират основните герои, тяхната роля и характеристиките на времето и пространството.
Инструкции
“Разделяме се на групи по четирима. Прочетете внимателно приказката “Котаракът Наставник, или Котаракът в чизми”. Всяка група ще получи работен лист със следните задачи:
- Опишете основните герои: Котаракът, мелничарския син, царя. Кои са техните цели и мотиви?
- Опишете времето и мястото, където се развива действието
- Какво научихте от приказката?
- Какви човешки качества се приписват на животното (Котарака)? Какво е значението им за смисъла на текста?
Подгответе се да представите вашите открития пред класа в рамките на 2 минути.”
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да разберем по-дълбоко приказката “Котаракът в чизми”, да анализираме героите и да видим как техните действия формират сюжета, което е важна стъпка към нашия дебат."
Важно!
- Предварително разпечатайте работния лист.Всяка група трябва да получи по един, за да отговорят на въпросите.
- Насърчавайте учениците да дават конкретни примери от текста, за да подкрепят своите твърдения.
- Следете за активното участие на всички членове на групата.
- Осигурете достатъчно време за четене и обсъждане в групите.
- Засичайте по 2 минути за споделяне на група.
- Насърчете споделяне с надграждане.
Кратка дискусия за образа на Котарака: дали той е просто хитър измамник, или е двигател на положителна промяна за своя господар?
Инструкции
”Котаракът Наставник добър герой ли е? Не мислите ли, че той преследва собствените си цели и по-скоро е просто много хитър и? Може ли едно животно с човешки качества да променя съдби? А едно обикновено животно? Споделете вашите мнения.”
Обобщение
“Разсъждавахме върху по-дълбокия смисъл на действията на Котарака, което ни показва, че героите не винаги са еднозначни.”
Важно!
- Предизвикайте учениците да мислят критично за мотивите на Котарака. Свържете с идеята за “големия въпрос” на проекта.
- Поставете като домашна работа учениците да прочетат приказката “Грозното пантенце”.
