Раздел

Човекът и здравословният начин на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават основните функции на скелета и мускулите;
  • разпознават връзката между кости, стави и мускули;
  • демонстрират чрез модел как мускулите движат костите;
  • осмислят значението на опорно-двигателната система за ежедневния живот.

Необходими материали:

  • работен лист “Макет на човешка ръка”
  • картонен лист А4
  • ножица
  • сламки – по възможност бели, по 5 броя на група
  • конци
  • лепило 
  • тиксо
  • тетрадки или бели листове
Как се движим?
5 минути
Въведение

Учениците наблюдават движенията на собственото си тяло (сгъване на ръка, клякане, въртене на глава) и разсъждават над това как е устроено тялото им, какво им помага да се движат, какво дава форма на крайниците им.

Инструкции

- Ученици, днес продължаваме пътуването в света на човешкото тяло. След като миналия път се запознахте с органи като бели дробове, сърце и стомах, днес във фокуса на вниманието ни ще попадне друга система.

- Искам сега всички да вдигнете лявата си ръка и да я свиете в лакътя. А сега свийте и разтворете пръстите на дясната си ръка. Какво усещате? 

- Сега скочете няколко пъти. Кои части на тялото ви се движат? 

- Как мислите – какво ви помага да стоите изправени и да се движите?

- Точно така, това което поддържа нашето тяло са костите, образуващи неговия скелет, а мускулите са онова, което му дава сили да се движи и да изпълнява различни дейстивя. Днес ще си говорим за костите и мускулите, и както може би се досещате, ще изработим още един макет.

Обобщение

Нашето тяло има вътрешна рамка – скелет, и мускули, които движат костите. Днес ще открием как работят заедно.

Важно!

  • Можете да инструктирате децата да извършат и други движения, но съблюдавайте безопасността им.
  • Насърчавайте ги да използват термини като “кости”, “мускули”, “стави”.

Материали за дейността

Да покажем движението с макет
25 минути
Групова работа

Учениците се запознават с функциите на опорно-двигателния апарат, като изработват макет на скелетната структура и мускулатурата на ръка.

Инструкции

- Ученици, човешкият скелет е съставен от 206 кости, свързани помежду си. Какви според вас функциите на костите? (предпазват органите, служат за опора, подпомагат движението)

- Вашите кости все още се развиват и укрепват, затова е много важно как седите на чина, как се движите и как се храните, за да може да растете здрави. Само костите обаче не са достатъчни за движението. Трябват и мускули. В човешкото тяло има повече от 600 мускула, които се движат чрез свиване и разпускане. Мускулите придават външна форма на тялото и са закрепени за костите чрез сухожилия.

- Теорията е много важна, за да разберете как е устроено човешкото тяло, но още по-добре е да имаме възможност да наблюдаваме как то работи на практика. Затова сега отново ще се разделите на отбори и всеки отбор ще трябва да изработи макет на човешка ръка с кости и мускули. 

- Всеки отбор ще получи набор от материали, както и подробна инструкция за това как да изработи макета. 

- Когато сте готови, ще демонстрирате как макетите ви работят, а след това ще проведем кратка дискусия и експерименти, за да видим какво се случва на практика. 

- Ще имате на разположение 15 минути за работа, затова е много важно да си разпределите добре ролите - помислете кой ще отговаря за очертаването на ръката и изрязването, кой ще работи по направата на макета на скелетната структура, кой ще отговаря за мускулите, кой ще тества здравината и ефективността на целия макет, кой ще чете инструкциите и ще дава задачи към останалите.

- Справихте се чудесно с изработването на вашите макети, а сега, да разберем в дълбочина каква е връзката между костите и мускулите на практика.

- Както казахме, сламките представляват нашите кости, а конците представляват нашите мускули. Сега ще срежа ето този конец тук. Помислете и ми кажете, какво ще се случи? Ще мога ли да движа този пръст?

- Точно така, няма да мога. Добре, а сега ще премахна костите на ето този пръст, да си представим, че той е счупен. Какво се случва с пръста?

Обобщение

Костите дават форма и опора, ставите позволяват движение, а мускулите движат костите. Само заедно те могат да ни помогнат да ходим, скачаме и играем.

Важно!

  • Подгответе и разпределете материалите предварително - толкова материали от списъка, колкото ще бъдат отборите (препоръчително е да бъдат по 3-4 ученици в екип).
  • Наблюдавайте работата на екипите и се уверете, че всеки има задача и работи активно в рамките на часа.
  • Помагайте при необходимост.
  • Подгответе предварително един макет, за да покажете на учениците как трябва да изглежда финалният продукт. Използвайте него за демонстрациите.

Материали за дейността

Какво научихме за нашето тяло?
10 минути
Рефлексия

Учениците обсъждат какво са открили чрез модела и попълват кратка рефлексия.

Инструкции

- На финала на днешния урок, нека всеки от вас да попълни на един лист следните неща:

  1. Научих, че скелетът…
  2. Научих, че мускулите…
  3. Ако нямаме кости и мускули, тогава…

Обобщение

Днес научихме, че тялото ни е като добре построена машина – костите са рамката, ставите са подвижните части, а мускулите са моторите. Те работят заедно, за да можем да живеем активно.

Важно!

  • Дайте възможност на 2–3 ученици да споделят пред класа.
  • Обобщете основното знание: костите + ставите + мускулите = движение.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.