Комикс работилница “По следите на легендата”
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават диалог и монолог в художествен текст;
- планират създаването на комикс на основата на легенда за Крали Марко.
Необходими материали:
- примерни комикси – линк 1, линк 2, линк 3
- видео на компютърната игра “Крали Марко”
- работен лист “Текстови полета и балони за комикс”
- цветни моливи и флумастери
- флипчарт листове
- маркери
Учениците разглеждат примерен комикс и гледат демо на видеоигра за Крали Марко, за да обсъдят как визуалните средства, действието и репликите могат да направят историята вълнуваща.
Инструкции
- "Ученици, днес започваме нова и много интересна стъпка от нашия проект. Ще говорим за комикси – и не само. Ще помислим как можем да превърнем една легенда в история, разказана чрез картини и думи.
- Първо ще разгледаме един примерен комикс. Вгледайте се внимателно - в рисунките, в репликите, в подредбата на кадрите.
- Докато разглеждате, помислете:
- Какво прави този комикс интересен?
- Как са представени героите – какво разбираме за тях само от израженията и действията им?
- Какви думи са използвани? Има ли диалози? А монолози?
- Как ни води историята от кадър към кадър?
- А сега ще ви покажа кратко видео от игра за Крали Марко. Това е компютърна игра, вдъхновена от образа на Крали Марко. Ще гледаме демо версия – това е откъс, в който ще видим как е нарисуван и анимиран героят, какви мисии изпълнява, с кого се среща.
- Докато гледате, опитайте се да забележите:
- Как се държи Крали Марко?
- Какво го заобикаля?
- Кои моменти изглеждат драматични или интересни?
- Има ли сцени, които бихте включили в свой комикс?
- След видеото ще обсъдим:
- Какво е общото между компютърната играта и комиксът?
- Как се разказва една история чрез образи и действия?
- Кои моменти от легендата според вас ще изглеждат добре в комикс – и защо?
- Това ще ни помогне да започнем планирането на нашия собствен комикс."
Обобщение
Обсъждането на разказването чрез визуални елементи помага на учениците да разберат как историята може да се предаде чрез изображения, действия и кратки реплики, което е основа за създаването на собствен комикс.
Важно!
- Изберете комикс с ясен сюжет и добри визуални елементи.
- Преди видеото, предупредете учениците какво да наблюдават.
- Подгответе няколко насочващи въпроса за дискусията и ги запишете на флипчарт лист.
- Ако в класа има ученици билингви, включете ги като им позволите да отговарят с помощта на картинки или да обяснят на своя език при затруднения.
Учениците работят по групи. Всяка група избира три ключови сцени от легендата и създава сториборд - подрежда кадри, разпределя диалози, изразява емоции чрез рисунки и текст.
Инструкции
- "Ученици, време е да започнете работа по вашия комикс!
- Изберете три сцени от легендата за “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”.
- Помислете върху следните въпроси:
- Какво се случва във всяка една от избраните сцени?
- Кой участва в нея?
- Какви думи ще кажат героите?
- Подредете сцените последователно в кадри – сториборд.
- Във всеки кадър:
- Нарисувайте какво се случва.
- Добавете кратък монолог или диалог.
- Помислете как да представите емоции и действия само с образи.
- Работете заедно и разпределете ролите в екипа - всеки може да рисува, пише или предлага идеи."
Обобщение
Учениците преминават от читатели към създатели, като използват знанията си за легендата, героите и визуалния език, за да оформят основата на своя комикс.
Важно!
- Разделете класа на групи по 3-4 ученици.
- Направете кратко припомняне какво е сториборд.
- Насърчавайте споделянето на роли в групата.
- Следете за включване на диалози и монолози, както и за логическа последователност.
Материали за дейността
Групите представят накратко своя сториборд. Разказват за една от сцените. Учителят събира обратна връзка какви са били затрудненията, кое се е получило лесно, и какво предстои при създаването на дигиталния комикс.
Инструкции
- "Време е да споделим какво създадохме! Всяка група ще представи своя сториборд.
- Изберете един представител или се редувайте при представянето.
- Опишете накратко сцените, които сте създали.
- Разкажете как избрахте какво да нарисувате.
- Как решихте какво да кажат героите?
- Коя част ви беше най-забавна? Коя – най-трудна?
- След като чуем всички, ще си кажем какво още можем да подобрим и какво предстои при работата с дигитален инструмент."
Обобщение
Представянето дава възможност учениците да получат признание за идеите си, да чуят различни подходи и да се подготвят за дигиталната версия на своя комикс.
Важно!
- Насърчавайте всички ученици да се включат в представянето.
- Записвайте интересни идеи, които могат да се развият в следващия час.
- Напомнете, че не търсим „перфектен“ комикс, а оригиналност и работа в екип.
