Раздел
Чистота и здраве
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- групират дейности за здравословен начин на живот – лична хигиена, закаляване, спорт;
- обясняват смисъла на прочетен текст;
- разграничават здравословни от нездравословни навици.
Необходими материали:
- работен лист “Листчета за разпределение по ПБО “Здравословен начин на живот”
- работен лист “Кое здравословно и кое е за боклука”
- кадастрон
- ножички, лепило
Чрез теглене на картинки със здравословни храни учениците се разделят на групи, за да обсъждат текстовете за здравословния и нездравословния начин на живот.
Инструкции
Подгответе листчета с картинки за разпределение по отбори.
- "Ученици, всеки един от вас ще дойде при мен, за да си изтегли картинка. Трите деца, които си изтеглят еднакви картинки, образуват отбор. "
След като всеки си изтегли картинка и отборите са сформирани, преминете към поставянето на задачата.
- "Какви храни видяхте върху картинките?
- Защо там няма чипс или торта?
- Да, точно така. Това са само здравословни храни, които ще бъдат част и от нашия проект малко по-нататък. Какво, освен хранене, включва здравословния начин на живот?
- Сега сте разделени в групи по трима и ще работите по сглобяването на пъзел, включващ текстове и картинки. Важно е да си помагате активно и да споделяте идеи. Работата в екип ще ви помогне да достигнете по-бързо до решаване на поставената задача."
Обобщение
"С тази игра не само се разпределихме в отбори, но и си припомнихме кои са здравословните храни и защо са важни. Разбрахме, че това, което ядем, влияе на здравето ни – затова избрахме плодове, зеленчуци, мляко и други полезни неща, а не чипс или торта."
Важно!
- Предвидете малко време за актуализиране на знанията за здравословния начин на живот.
- Подчертайте, че успешното изпълнение на задачата зависи от съвместната работа и активното слушане на всеки от групата.
Всяка група получава картинка, свързана със здравословния начин на живот, текст, описващ друга картинка, и текст, който описва противоположното поведение – нездравословен навик. Учениците обсъждат и анализират дейности, свързани с личната хигиена, закаляването и спорта, за да разберат по-добре как ежедневните им навици влияят на тяхното здраве.
Инструкции
Учениците получават материалите на случаен принцип - една картинка, един текст за здравословен навик и един за нездравословен. Картинките и текстовете не са свързани помежду си.
- "Всяка група ще получи комплект материали, който включва картинка, текст, описващ здравословен навик, и текст, описващ нездравословен навик. Текстовете и картинките са разбъркани между групите.
- След като получите материалите, обсъдете в групата си картинката и двата текста. Помислете и обсъдете кой от тях описва здравословен начин на живот и кой – нездравословен, какво показва картинката. Разговаряйте помежду си и обяснете защо смятате, че дадената практика е полезна или вредна. Всеки трябва да участва в дискусията. Имате 3 минути."
След обсъждането е ред на подготовка за представянето.
- "Разпределете ролите помежду си - един да прочете на глас първия текст, друг - втория текст, а третият да залепи картинката на плаката (кадастрона) и да обясни какво е показано.
- Всички слушайте внимателно, защото в края на часа подходящият текст трябва да е намерил своето място под всяка картинка. Текстът за нездравословния навик трябва да отиде в кошчето за боклук.
- Всяка група ще има по 2 минути за представяне на първата мисия. Не забравяйте, че всички трябва да участвате – някой трябва да обяснява здравословния навик, някой - нездравословния, а някой - да залепи и обясни картинката."
Обобщение
"Поздравявам ви за ползотворната работа заедно с останалите деца от вашата група. Важно е да се подкрепяме взаимно и да се забавляваме, докато учим!"
Важно!
- Подгответе работните материали предварително, като изрежете текстовете и картинките за раздаване.
- Може да изберете кои картинки и текстове да предоставите на учениците, като съобразите избора си с броя на групите.
- Изрежете кошчето за боклук и залепете само неговите краища въру плаката, така че то да може да поеме съдържанието от листчета с нездравословни навици.
- Обърнете внимание на учениците, че трябва да слушат внимателно всички текстове и да видят какво представляват всички картинки, за да наредят пъзела в последната дейност.
В тази заключителна дейност учениците ще сглобят пъзел, съчетавайки картинките, свързани със здравословния начин на живот, с подходящите текстове.
Инструкции
Завършете часа със сглобяване на пъзела.
- "Разгледайте внимателно всички картинки, залепени на плаката и текстове, които имате. Ваша задача е да залепите текстовете си под съответната картинка, която описва здравословния навик. А текстът, който описва нездравословен навик, поставете в специално подготвеното кошче за боклук на плаката."
Обобщение
"Проведохме тази дейност, за да разберем разликите между здравословния и нездравословния начин на живот. Работихме в групи, обсъждахме личната хигиена, закаляването и спорта и научихме как ежедневните ни навици влияят на здравето ни. Чрез сглобяването на пъзела от картинки и текстове разбрахме кои навици ни помагат да сме здрави и кои трябва да "изхвърлим". Тази дейност ни подготви за следващите етапи на проекта, като ни даде знания и увереност да правим правилни избори всеки ден."
Важно!
- След като учениците сглобят всички части на пъзела, проверете дали текстовете са правилно свързани с картинките.
- Дайте възможност на учениците от различните групи да си задават въпроси помежду си и да проведат дискусия.

