Кое е здравословно и кое е за боклука?

Раздел

Чистота и здраве

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • групират дейности за здравословен начин на живот – лична хигиена, закаляване, спорт;
  • обясняват смисъла на прочетен текст;
  • разграничават здравословни от нездравословни навици.

Необходими материали:

  • работен лист “Листчета за разпределение по ПБО “Здравословен начин на живот”
  • работен лист “Кое здравословно и кое е за боклука”
  • кадастрон
  • ножички, лепило
Въведение и разпределение по групи
5 минути
Въведение

Чрез теглене на картинки със здравословни храни учениците се разделят на групи, за да обсъждат текстовете за здравословния и нездравословния начин на живот.

Инструкции

Подгответе листчета с картинки за разпределение по отбори.

  • "Ученици, всеки един от вас ще дойде при мен, за да си изтегли картинка. Трите деца, които си изтеглят еднакви картинки, образуват отбор. "

След като всеки си изтегли картинка и отборите са сформирани, преминете към поставянето на задачата.

  • "Какви храни видяхте върху картинките?
  • Защо там няма чипс или торта?
  • Да, точно така. Това са само здравословни храни, които ще бъдат част и от нашия проект малко по-нататък. Какво, освен хранене, включва здравословния начин на живот?
  • Сега сте разделени в групи по трима и ще работите по сглобяването на пъзел, включващ текстове и картинки. Важно е да си помагате активно и да споделяте идеи. Работата в екип ще ви помогне да достигнете по-бързо до решаване на поставената задача."

Обобщение

"С тази игра не само се разпределихме в отбори, но и си припомнихме кои са здравословните храни и защо са важни. Разбрахме, че това, което ядем, влияе на здравето ни – затова избрахме плодове, зеленчуци, мляко и други полезни неща, а не чипс или торта."

Важно!

  • Предвидете малко време за актуализиране на знанията за здравословния начин на живот.
  • Подчертайте, че успешното изпълнение на задачата зависи от съвместната работа и активното слушане на всеки от групата.

Материали за дейността

Кое е здравословно и кое е за боклука?
25 минути
Групова работа

Всяка група получава картинка, свързана със здравословния начин на живот, текст, описващ друга картинка, и текст, който описва противоположното поведение – нездравословен навик. Учениците обсъждат и анализират дейности, свързани с личната хигиена, закаляването и спорта, за да разберат по-добре как ежедневните им навици влияят на тяхното здраве.

Инструкции

Учениците получават материалите на случаен принцип - една картинка, един текст за здравословен навик и един за нездравословен. Картинките и текстовете не са свързани помежду си.

  • "Всяка група ще получи комплект материали, който включва картинка, текст, описващ здравословен навик, и текст, описващ нездравословен навик. Текстовете и картинките са разбъркани между групите.
  • След като получите материалите, обсъдете в групата си картинката и двата текста. Помислете и обсъдете кой от тях описва здравословен начин на живот и кой – нездравословен, какво показва картинката. Разговаряйте помежду си и обяснете защо смятате, че дадената практика е полезна или вредна. Всеки трябва да участва в дискусията. Имате 3 минути."

След обсъждането е ред на подготовка за представянето.

  • "Разпределете ролите помежду си - един да прочете на глас първия текст, друг - втория текст, а третият да залепи картинката на плаката (кадастрона) и да обясни какво е показано. 
  • Всички слушайте внимателно, защото в края на часа подходящият текст трябва да е намерил своето място под всяка картинка. Текстът за нездравословния навик трябва да отиде в кошчето за боклук. 
  • Всяка група ще има по 2 минути за представяне на първата мисия. Не забравяйте, че всички трябва да участвате – някой трябва да обяснява здравословния навик, някой - нездравословния, а някой - да залепи и обясни картинката."

Обобщение

"Поздравявам ви за ползотворната работа заедно с останалите деца от вашата група. Важно е да се подкрепяме взаимно и да се забавляваме, докато учим!"

Важно!

  • Подгответе работните материали предварително, като изрежете текстовете и картинките за раздаване.
  • Може да изберете кои картинки и текстове да предоставите на учениците, като съобразите избора си с броя на групите.
  • Изрежете кошчето за боклук и залепете само неговите краища въру плаката, така че то да може да поеме съдържанието от листчета с нездравословни навици.
  • Обърнете внимание на учениците, че трябва да слушат внимателно всички текстове и да видят какво представляват всички картинки, за да наредят пъзела в последната дейност.

Материали за дейността

Пъзел “Картинка-текст”
5 минути
Игра

В тази заключителна дейност учениците ще сглобят пъзел, съчетавайки картинките, свързани със здравословния начин на живот, с подходящите текстове.

Инструкции

Завършете часа със сглобяване на пъзела.

  • "Разгледайте внимателно всички картинки, залепени на плаката и текстове, които имате. Ваша задача е да залепите текстовете си под съответната картинка, която описва здравословния навик. А текстът, който описва нездравословен навик, поставете в специално подготвеното кошче за боклук на плаката."

Обобщение

"Проведохме тази дейност, за да разберем разликите между здравословния и нездравословния начин на живот. Работихме в групи, обсъждахме личната хигиена, закаляването и спорта и научихме как ежедневните ни навици влияят на здравето ни. Чрез сглобяването на пъзела от картинки и текстове разбрахме кои навици ни помагат да сме здрави и кои трябва да "изхвърлим". Тази дейност ни подготви за следващите етапи на проекта, като ни даде знания и увереност да правим правилни избори всеки ден."

Важно!

  • След като учениците сглобят всички части на пъзела, проверете дали текстовете са правилно свързани с картинките.
  • Дайте възможност на учениците от различните групи да си задават въпроси помежду си и да проведат дискусия.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.