Кодиране на думи с групи съгласни звукове -стн-, -здн-, -ств-
Раздел
Изговор и правопис на звукове и думи в българския език
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават твърди и меки съгласни звукове;
- познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
- изговарят книжовно меки съгласни;
- изговарят книжовно думите без ударение;
- пишат правилно думи със струпани съгласни звукове: -стн-, -здн-, -ств-.
Необходими материали:
- кутия с думи на листчета (например: „изкуство“, „честно“, „радостно“, „достойнство“)
- работен лист “Трудните” съгласни звукове
- моливи
- тетрадки за записване
- флипчарт лист
- маркери
Учениците играят игра на бързо произнасяне на думи със струпани съгласни звукове: -стн-, -здн-, -ств-, за да тренират изговора и да се забавляват.
Инструкции
Започнете часа с игра.
- "Ученици, сега ще ви предизвикам – кой ще произнесе най-бързо и ясно думата, която изтегли от кутията? Всеки тегли по една дума и я произнася три пъти без грешка! Слушайте внимателно другите – може да чуете нещо интересно!"
Обобщение
"Тази дейност ни помогна да тренираме езика си като спортисти – точно и бързо. Подготви ни за откриване и разпознаване на тези думи в текст."
Важно!
- Подгответе разнообразни думи с целенасочено включване на трите съгласни групи.
- Насърчавайте всички ученици, дори и тези с трудности в артикулацията.
- Обърнете внимание на правилното ударение и произнасяне.
Учениците откриват думи с групи съгласни звукове -стн-, -здн-, -ств- в текст. След това ги преобразуват, като сменят рода им – от женски в мъжки, за да се убедят в правилното изписване.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик работен лист “Трудните” съгласни звукове.
- "Ученици, сега ще работите самостоятелно. В текста пред вас има скрити думи с групите съгласни звукове -стн-, -ств-,-здн-. Прочетете текста внимателно и ги подчертайте.
- След това определете каква част на речта са и ги превърнете в мъжки род, единствено число. Запишете новите форми на свободните редове под текста."
Оставете на учениците 15 минути време за работа. Когато изтекат, дайте разяснения.
- "Ученици, новите форми, които сте образували на думите с “трудни” съгласни звукове, са начин за проверка и това би ви помогнало, ако се колебаете при писане."
Обобщение
Търсенето на думи помага на учениците да ги разпознават в контекст. Образуването на нови форми тренира вниманието при правопис.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват молив, за да могат да поправят грешки.
- Обсъдете няколко примера на дъската, преди да започнат самостоятелната работа: радостна-радостен, безкористна - безкористен
Материали за дейността
Учениците съставят изречения, в които умишлено „кодират“ дума с -стн-, -здн- или -ств-, като заменят буквите от съгласната група с код (например звездички, емотикони, символи). Останалите ученици трябва да разгадаят коя е думата и да обяснят защо е предизвикателна за писане.
Инструкции
Завършете часа с игра за затвърждаване на знанията.
- "Ученици, сега ще се превърнете в шифровчици - хора, които измислят и разчитат тайни кодове! Съставете изречение, в което има дума с една от групите съгласни звукове: -стн-, -здн- или -ств-.
- Но! Ще „закодирате тази дума, като замените “трудната” група съгласни звукове с три символа, например #?!, *** или ♡♡♡.
- Пример: Тя пееше радо#?!о под дъжда. Разкодиране: радостно – съдържа -стн-“.
- След като сте готови, няколко деца ще излязат и ще запишат своето изречение на дъската. Останалите ученици трябва да познаят кодираната дума и да обяснят нейния правопис"
Обобщение
Тази дейност дава възможност на учениците да влязат в ролята едновременно като писатели и разследващи. Разпознаването на правописните капани в закодираните думи тренира не само писането, но и мисленето за езика като игра и шифър.
Важно!
- Покажете пример на дъската и го разгадайте заедно.
- Насърчете учениците да използват разнообразни кодове – цифри, емоджита, символи.
- Ако е нужно, направете списък с думи, съдържащи трите групи, които могат да се използват за кодиране.
- Запишете на флипчарт лист кодовете - кои знаци на кои групи съгласни звукове отговарят.
- Поощрявайте изречения, които звучат естествено, дори с кодираната дума.
