Кодиране на думи с групи съгласни звукове -стн-, -здн-, -ств-

Раздел

Изговор и правопис на звукове и думи в българския език

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават твърди и меки съгласни звукове;
  • познават начини за отбелязване на меки съгласни звукове;
  • изговарят книжовно меки съгласни;
  • изговарят книжовно думите без ударение;
  • пишат правилно думи със струпани съгласни звукове: -стн-, -здн-, -ств-.

Необходими материали:

  • кутия с думи на листчета (например: „изкуство“, „честно“, „радостно“, „достойнство“)
  • работен лист “Трудните” съгласни звукове
  • моливи
  • тетрадки за записване
  • флипчарт лист
  • маркери
Кой ще каже най-бързо?
10 минути
Игра

Учениците играят игра на бързо произнасяне на думи със струпани съгласни звукове: -стн-, -здн-, -ств-, за да тренират изговора и да се забавляват.

Инструкции

Започнете часа с игра.

  • "Ученици, сега ще ви предизвикам – кой ще произнесе най-бързо и ясно думата, която изтегли от кутията? Всеки тегли по една дума и я произнася три пъти без грешка! Слушайте внимателно другите – може да чуете нещо интересно!"

Обобщение

"Тази дейност ни помогна да тренираме езика си като спортисти – точно и бързо. Подготви ни за откриване и разпознаване на тези думи в текст."

Важно!

  • Подгответе разнообразни думи с целенасочено включване на трите съгласни групи.
  • Насърчавайте всички ученици, дори и тези с трудности в артикулацията.
  • Обърнете внимание на правилното ударение и произнасяне.
Довърши думата
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците откриват думи с групи съгласни звукове -стн-, -здн-, -ств- в текст. След това ги преобразуват, като сменят рода им – от женски в мъжки, за да се убедят в правилното изписване.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист “Трудните” съгласни звукове.

  • "Ученици, сега ще работите самостоятелно. В текста пред вас има скрити думи с групите съгласни звукове -стн-, -ств-,-здн-. Прочетете текста внимателно и ги подчертайте. 
  • След това определете каква част на речта са и ги превърнете в мъжки род, единствено число. Запишете новите форми на свободните редове под текста."

Оставете на учениците 15 минути време за работа. Когато изтекат, дайте разяснения.

  • "Ученици, новите форми, които сте образували на думите с “трудни” съгласни звукове, са начин за проверка и това би ви помогнало, ако се колебаете при писане."

Обобщение

Търсенето на думи помага на учениците да ги разпознават в контекст. Образуването на нови форми тренира вниманието при правопис.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват молив, за да могат да поправят грешки.
  • Обсъдете няколко примера на дъската, преди да започнат самостоятелната работа: радостна-радостен, безкористна - безкористен

Материали за дейността

Изречение със скрит код
10 минути
Игра

Учениците съставят изречения, в които умишлено „кодират“ дума с -стн-, -здн- или -ств-, като заменят буквите от съгласната група с код (например звездички, емотикони, символи). Останалите ученици трябва да разгадаят коя е думата и да обяснят защо е предизвикателна за писане.

Инструкции

Завършете часа с игра за затвърждаване на знанията.

  • "Ученици, сега ще се превърнете в шифровчици - хора, които измислят и разчитат тайни кодове! Съставете изречение, в което има дума с една от групите съгласни звукове: -стн-, -здн- или -ств-.
  • Но! Ще „закодирате тази дума, като замените “трудната” група съгласни звукове с три символа, например #?!, *** или ♡♡♡.
  • Пример: Тя пееше радо#?!о под дъжда. Разкодиране: радостно – съдържа -стн-“.
  • След като сте готови, няколко деца ще излязат и ще запишат своето изречение на дъската. Останалите ученици трябва да познаят кодираната дума и да обяснят нейния правопис"

Обобщение

Тази дейност дава възможност на учениците да влязат в ролята едновременно като писатели и разследващи. Разпознаването на правописните капани в закодираните думи тренира не само писането, но и мисленето за езика като игра и шифър.

Важно!

  • Покажете пример на дъската и го разгадайте заедно.
  • Насърчете учениците да използват разнообразни кодове – цифри, емоджита, символи.
  • Ако е нужно, направете списък с думи, съдържащи трите групи, които могат да се използват за кодиране.
  • Запишете на флипчарт лист кодовете - кои знаци на кои групи съгласни звукове отговарят.
  • Поощрявайте изречения, които звучат естествено, дори с кодираната дума.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.