Раздел
Планиране и конструиране
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават изискванията към конструкциите и етапите при създаването на техническите обекти;
- решават конструктивни задачи;
- извършват частични конструктивни изменения на обекти;
- проявяват толерантност при работа в група, обсъждат и вземат общо решение по проблем или тема.
Необходими материали:
- рециклирани материали – кутии, кашони, шишета, кенчета и др.;
- клечки за зъби;
- пластилин;
- геометрични тела;
- цветна хартия;
- плат;
- ножици;
- лепило;
- Работен лист към Урок 2: “Инструкции – етап Приложение”.
Какво е конструкция?
5 минути
Дискусия
Учениците обсъждат понятието "конструкция".
Инструкции
- “Ученици, чували ли сте израза “здрава конструкция”? Какво означава нещо да има здрава конструкция?
- Конструкцията е взаимното разположение и начина на свързване на отделните елементи в едно изделие. Тези елементи може да са подвижно свързани, а може и да са неподвижно свързани - залепени, зашити, заковани. Нека да разгледаме конструкцията на една люлка. В това изделие имаме неподвижно свързани и подвижно свързани елементи - кои са те?
- През този час вие ще приложите наученото за конструкциите, като направите своите макети на класни стаи.”
Важно!
- Започнете часа с дискусия, насочена към конструкциите и очакванията към тях: да бъдат здрави и издръжливи, да са създадени от подходящ материал. Преминете към дискусия относно изискванията към една конструкция, като обсъдите различни изделия. Например:
- възглавници - меки;
- подметки на обувки - гъвкави, непромокаеми;
- градински мебели - влагоустойчиви.
Изработване на конструкция на стол и маса
10 минути
Практическа задача
Учениците работят по практическа задача: изработване на конструкция на стол и маса.
Инструкции
- “Сега с вас ще направим две много прости конструкции, за да се упражним: стол и маса. Нека първо да обсъдим какви елементи съдържат те? Как са закрепени?
- За нашите конструкции ще използваме малки топчета пластилин и клечки за зъби/кибритени клечки. Ще използваме пластилина за свързване на елементите. Наблюдавайте внимателно и ме следвайте!“
Обобщение
Дейността е свързана с развиването на твърди умения, а готовите столове и маси ще бъдат част от финалния продукт.
Важно!
- Уверете се, че всеки ученик има пред себе си необходимите материали за първата част - клечки за зъби и пластилин.
- С помощта на малки топчета пластилин и клечки за зъби/кибритени клечки направете конструкции на стол и на маса. Пластилинът използвайте за свързване на елементите. Поканете учениците да изработват изделието заедно с вас.
Изработване на макет на класна стая
20 минути
Практическа задача
Учениците работят в екип по практическа задача - създават макет на класна стая.
Инструкции
- “Сега е време за същинската работа. Ще работите по групи и ще имате 20 минути време за работа.
- Вашата задача е да създадете макет на мечтаната класна стая от материалите, които сте донесли. За изготвянето на макета се водете от скицата, която създадохте предходния час по технологии и предприемачество. Използвайте кутии за обзавеждането, като помислете как да ги облепите - с цветна хартия, с плат, с филц.
- Използвайте в макетите си и конструкциите на маси и столове, които създадохте преди малко.”
Обобщение
Дейността е ключова за проекта, тъй като представлява изработка на финалния продукт.
Важно!
- След това преминете към същинската дейност - създаването на макет на класна стая от отпадъчни материали. Дайте ясни инструкции на учениците.
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно. Твърде вероятно е времето за работа през часа да не е достатъчно отборите да завършат макетите си. Дейността може да бъде продължена вкъщи, в занималнята или в следващ час по технологии и предприемачество.
- Ако е необходимо, удължете времетраенето на проекта от три на четири седмици (според необходимия брой часове по технологии и предприемачество)
Обобщение
5 минути
Рефлексия
Учениците разбират задачата за домашна работа.
Инструкции
- "Ученици, вие вече се научихте да познавате и използвате чертожните инструменти и материали, да създавате скици на изделие, да познавате и използвате мащабите за оразмеряване, да изобразявате геометрични построения и разгъвки, да посочвате изисквания към различните видове конструкции, да решавате конструктивни задачи и не на последно място - да работите в екип.
- Съвсем скоро ви предстои и да представите готовите си макети пред съученици, родители и гости. Подгответе се за представянето! Ще раздам на всеки отбор по един лист с инструкции"
Обобщение
Учениците се подготвят за финала на проекта.
Важно!
- Като завършек на часа обобщете за учениците това, през което са преминали до момента.
- Дайте инструкции за предстоящото представяне.
