Раздел

Планиране и конструиране

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават изискванията към конструкциите и етапите при създаването на техническите обекти;
  • решават конструктивни задачи;
  • извършват частични конструктивни изменения на обекти;
  • проявяват толерантност при работа в група, обсъждат и вземат общо решение по проблем или тема.

Необходими материали:

  • рециклирани материали – кутии, кашони, шишета, кенчета и др.;
  • клечки за зъби;
  • пластилин;
  • геометрични тела;
  • цветна хартия;
  • плат;
  • ножици;
  • лепило;
  • Работен лист към Урок 2: “Инструкции – етап Приложение”.
Какво е конструкция?
5 минути
Дискусия

Учениците обсъждат понятието "конструкция".

Инструкции

  • “Ученици, чували ли сте израза “здрава конструкция”? Какво означава нещо да има здрава конструкция?
  • Конструкцията е взаимното разположение и начина на свързване на отделните елементи в едно изделие. Тези елементи може да са подвижно свързани, а може и да са неподвижно свързани - залепени, зашити, заковани. Нека да разгледаме конструкцията на една люлка. В това изделие имаме неподвижно свързани и  подвижно свързани елементи - кои са те?
  • През този час вие ще приложите наученото за конструкциите, като направите своите макети на класни стаи.

Важно!

  • Започнете часа с дискусия, насочена към конструкциите и очакванията към тях: да бъдат здрави и издръжливи, да са създадени от подходящ материал. Преминете към дискусия относно изискванията към една конструкция, като обсъдите различни изделия. Например:
    • възглавници - меки;
    • подметки на обувки - гъвкави, непромокаеми;
    • градински мебели - влагоустойчиви.

Материали за дейността

Изработване на конструкция на стол и маса
10 минути
Практическа задача

Учениците работят по практическа задача: изработване на конструкция на стол и маса.

Инструкции

  • “Сега с вас ще направим две много прости конструкции, за да се упражним: стол и маса. Нека първо да обсъдим какви елементи съдържат те? Как са закрепени?
  • За нашите конструкции ще използваме малки топчета пластилин и клечки за зъби/кибритени клечки.  Ще използваме пластилина за свързване на елементите. Наблюдавайте внимателно и ме следвайте!“

Обобщение

Дейността е свързана с развиването на твърди умения, а готовите столове и маси ще бъдат част от финалния продукт.

Важно!

  • Уверете се, че всеки ученик има пред себе си необходимите материали за първата част - клечки за зъби и пластилин.
  • С помощта на малки топчета пластилин и клечки за зъби/кибритени клечки направете конструкции на стол и на маса. Пластилинът използвайте за свързване на елементите. Поканете учениците да изработват изделието заедно с вас.

Материали за дейността

Изработване на макет на класна стая
20 минути
Практическа задача

Учениците работят в екип по практическа задача - създават макет на класна стая.

Инструкции

  • “Сега е време за същинската работа. Ще работите по групи и ще имате 20 минути време за работа.
  • Вашата задача е да създадете макет на мечтаната класна стая от материалите, които сте донесли. За изготвянето на макета се водете от скицата, която създадохте предходния час по технологии и предприемачество. Използвайте кутии за обзавеждането, като помислете как да ги облепите - с цветна хартия, с плат, с филц.
  • Използвайте в макетите си и конструкциите на маси и столове, които създадохте преди малко.”

Обобщение

Дейността е ключова за проекта, тъй като представлява изработка на финалния продукт.

Важно!

  • След това преминете към същинската дейност - създаването на макет на класна стая от отпадъчни материали.  Дайте ясни инструкции на учениците.
  • Насърчавайте децата да си помагат взаимно. Твърде вероятно е времето за работа през часа да не е достатъчно отборите да завършат макетите си. Дейността може да бъде продължена вкъщи, в занималнята или в следващ час по технологии и предприемачество.
  • Ако е необходимо, удължете времетраенето на проекта от три на четири седмици (според необходимия брой часове по технологии и предприемачество)

Материали за дейността

Обобщение
5 минути
Рефлексия

Учениците разбират задачата за домашна работа.

Инструкции

  • "Ученици, вие вече се научихте да познавате и използвате чертожните инструменти и материали, да създавате скици на изделие, да познавате и използвате мащабите за оразмеряване, да изобразявате геометрични построения и разгъвки, да посочвате изисквания към различните видове конструкции, да решавате конструктивни задачи и не на последно място - да работите в екип.
  • Съвсем скоро ви предстои и да представите готовите си макети пред съученици, родители и гости. Подгответе се за представянето! Ще раздам на всеки отбор по един лист с инструкции"

Обобщение

Учениците се подготвят за финала на проекта.

Важно!

  • Като завършек на часа обобщете за учениците това, през което са преминали до момента.
  • Дайте инструкции за предстоящото представяне.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.