Килограм по килограм – да напълним кошницата

Раздел

Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
  • сравняват числата до 10;
  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 10;
  • събират три и повече числа; 
  • познават мерната единица за маса килограм и нейното означение (кг);
  • извършват действията събиране и изваждане с изучените мерни единици; 
  • решават устно текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.

Необходими материали:

  • графитни и цветни моливи
  • везна/кантар – при възможност
  • тежести или карти на тежести и числата от 1 до 10 
  • карти на плодове и зеленчуци
  • работен лист за килограм
Колко тежи?
5 минути
Игра

Учениците отгатват приблизителното тегло на различни продукти чрез игра с плодове и зеленчуци.

Инструкции

Покажете на учениците картинки, фигурки или истински плодове и зеленчуци - диня, ябълка, домат, картоф, морков.

  • "Според вас кое е най-тежко?
  • Колко килограма е динята?
  • А ябълката?"

След това покажете реални мерки - 1 кг, 2 кг, 3 кг (карти на тежести или истински тежести, които визуално нарастват по големина заедно с количеството).

  • "Тиквата тежи 3 килограма. Нека едно дете излезе и напише числото на дъската, а до него – кг
  • Да го прочетем заедно: „три килограма!“
  • Динята тежи 5 килограма. Записваме 5 кг и прочитаме “пет килограма”.
  • Вижте, тежестта от 5 кг е по-голяма от тази, която е 3 кг."

Обобщение

"Научихме се да предполагаме теглото на някои плодове и зеленчуци. Също и как да записваме съкратено думата „килограм“ - „кг“."

Важно!

  • Насочвайте към приблизителни реални представи, правете сравнения от опита на децата (например може ли една диня да е по-лека от един морков?) 
  • Използвайте преувеличения за забавление („1 ябълка – 5 кг?“)
  • Въведете записа „кг“ и какво означава.

Материали за дейността

Колко тежи кошницата?
15 минути
Работа по двойки

Учениците в групи получават работен лист, като трябва да изчислят общото тегло на различни кошници и да го запишат в килограми.

Инструкции

Разделете класа на екипи по двама. На всеки екип раздайте различен работен лист за килограм.

  • "Сега ще работим в групи по двама. Всеки екип получава различен работен лист с животно и три негови кошници. Във всяка кошница има различни продукти, които тежат различно. Трябва да пресметнете колко тежи всяка от кошниците и най-отдолу да запишете колко килограма е най-тежката кошница."

Пример:

  • "Лиско, който има в кошницата:
  • диня – 2 кг
  • ябълки – 3 кг
  • краставици – 2 кг
  • Нарисувайте продуктите в кошницата.
  • Пресметнете общото тегло: 2 + 3 + 2 = 7 кг

Запишете: „Кошницата на Лиско тежи 7 кг“."

Обобщение

"Научихме се да пресмятаме тегло. Разбрахме, че „кг“ означава тегло в килограми и се използва например за измерване на продукти."

Важно!

  • Минавайте покрай групите и насочвайте при необходимост.
  • При нужда, помагайте с прочитането на задачите.
  • Насърчавайте учениците да казват на глас резултатите и “килограм”.

Материали за дейността

Кой купи най-тежката кошница?
10 минути
Презентация

Класът сравнява кошниците на всички групи и избира най-тежката. Учениците представят и обобщават резултати.

Инструкции

  • "Време е да покажем какво сме напазарували! Всяка група ще ни разкаже какво е сложила в своите кошници.
  • Погледнете работния си лист. Коя кошница е най-тежка? (например „Нашата най-тежка кошница е ... 6 килограма!“)"

Записвайте на дъската колко килограма е най-тежката кошница на всяка група.

  • "Хайде сега да сравним всички. Коя е най-тежката кошница в целия клас? Как разбрахме?"

Бонус въпрос по желание: Можем ли да разменим продукти, за да променим теглото?

Обобщение

"Разбрахме как се пресмята тегло, как се използва „кг“ и как да сравняваме килограми. Това ще ни помогне при пазаруване и в реалния живот."

Важно!

  • Изписвайте резултатите на дъската, дори и да има такива, които са равни.
  • Насочвайте към проверка, сравнение и обяснение.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.