Раздел
Числата от 6 до 10. Събиране и изваждане на числата до 10
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават количествените характеристики на числата до 10 и техните означения с цифри;
- сравняват числата до 10;
- извършват действията събиране и изваждане с числата до 10;
- събират три и повече числа;
- познават мерната единица за маса килограм и нейното означение (кг);
- извършват действията събиране и изваждане с изучените мерни единици;
- решават устно текстова задача с едно пресмятане от събиране и изваждане.
Необходими материали:
- графитни и цветни моливи
- везна/кантар – при възможност
- тежести или карти на тежести и числата от 1 до 10
- карти на плодове и зеленчуци
- работен лист за килограм
Учениците отгатват приблизителното тегло на различни продукти чрез игра с плодове и зеленчуци.
Инструкции
Покажете на учениците картинки, фигурки или истински плодове и зеленчуци - диня, ябълка, домат, картоф, морков.
- "Според вас кое е най-тежко?
- Колко килограма е динята?
- А ябълката?"
След това покажете реални мерки - 1 кг, 2 кг, 3 кг (карти на тежести или истински тежести, които визуално нарастват по големина заедно с количеството).
- "Тиквата тежи 3 килограма. Нека едно дете излезе и напише числото на дъската, а до него – кг.
- Да го прочетем заедно: „три килограма!“
- Динята тежи 5 килограма. Записваме 5 кг и прочитаме “пет килограма”.
- Вижте, тежестта от 5 кг е по-голяма от тази, която е 3 кг."
Обобщение
"Научихме се да предполагаме теглото на някои плодове и зеленчуци. Също и как да записваме съкратено думата „килограм“ - „кг“."
Важно!
- Насочвайте към приблизителни реални представи, правете сравнения от опита на децата (например може ли една диня да е по-лека от един морков?)
- Използвайте преувеличения за забавление („1 ябълка – 5 кг?“)
- Въведете записа „кг“ и какво означава.
Учениците в групи получават работен лист, като трябва да изчислят общото тегло на различни кошници и да го запишат в килограми.
Инструкции
Разделете класа на екипи по двама. На всеки екип раздайте различен работен лист за килограм.
- "Сега ще работим в групи по двама. Всеки екип получава различен работен лист с животно и три негови кошници. Във всяка кошница има различни продукти, които тежат различно. Трябва да пресметнете колко тежи всяка от кошниците и най-отдолу да запишете колко килограма е най-тежката кошница."
Пример:
- "Лиско, който има в кошницата:
- диня – 2 кг
- ябълки – 3 кг
- краставици – 2 кг
- Нарисувайте продуктите в кошницата.
- Пресметнете общото тегло: 2 + 3 + 2 = 7 кг
Запишете: „Кошницата на Лиско тежи 7 кг“."
Обобщение
"Научихме се да пресмятаме тегло. Разбрахме, че „кг“ означава тегло в килограми и се използва например за измерване на продукти."
Важно!
- Минавайте покрай групите и насочвайте при необходимост.
- При нужда, помагайте с прочитането на задачите.
- Насърчавайте учениците да казват на глас резултатите и “килограм”.
Класът сравнява кошниците на всички групи и избира най-тежката. Учениците представят и обобщават резултати.
Инструкции
- "Време е да покажем какво сме напазарували! Всяка група ще ни разкаже какво е сложила в своите кошници.
- Погледнете работния си лист. Коя кошница е най-тежка? (например „Нашата най-тежка кошница е ... 6 килограма!“)"
Записвайте на дъската колко килограма е най-тежката кошница на всяка група.
- "Хайде сега да сравним всички. Коя е най-тежката кошница в целия клас? Как разбрахме?"
Бонус въпрос по желание: Можем ли да разменим продукти, за да променим теглото?
Обобщение
"Разбрахме как се пресмята тегло, как се използва „кг“ и как да сравняваме килограми. Това ще ни помогне при пазаруване и в реалния живот."
Важно!
- Изписвайте резултатите на дъската, дори и да има такива, които са равни.
- Насочвайте към проверка, сравнение и обяснение.


