Кастинг за съветници – кого да избере султанът?
Раздел
Културна осъзнатост
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извеждат критерии за „добър съветник/помощник“ и ги прилагат последователно;
- оценяват кандидати по матрица и аргументират избор с примери/аналогии от приказката;
- провеждат кратко „интервю“ с цел проверка на качества (задаване на уместни въпроси);
- формулират правила за избор на екип и ги свързват с поуката на приказката.
Необходими материали:
- бели листове или тетрадки
- хартиено тиксо или цветна прежда (по желание)
- пакет „Кастинг за съветници“ + инструкции за учителя – готов за печат
- изходен билет “Кастинг за съветници”
- стикери за точки
- флипчарт лист „Правила за добър екип“
- маркери
Провежда се игра с движения за съставяне на твърдения. Учениците поставят мнението си по линия и защитават позицията в едно изречение.
Инструкции
- На пода има линия. Вляво е СЪГЛАСЕН, вдясно е НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН, а в средата е НЕ СЪМ СИГУРЕН. Ще ви прочета твърдения. Изберете място и бъдете готови да запишете по едно изречение защо.
- Твърдение 1: По-добър съветник е този, който винаги се съгласява с владетеля.
- Твърдение 2: Честността е по-важна от това да си приятел на началника.
- Твърдение 3: Добър екип = добри резултати, дори владетелят да греши понякога.
- Запомнете вашите аргументи – след малко ще ви потрябват.
Обобщение
В Дейност 1 чрез играта „Линия на мненията“ учениците назовават качества на добър съветник и ги свеждат до 3–5 ясни критерия. Тези критерии ще се използват в следващата дейност.
Важно!
- Може да начертаете “Линия на мненията” с хартиено тиксо (цветна прежда) на пода или с маркер на дъската.
- Поддържайте темпо (30–40 сек. на твърдение).
- Търсете различни гледни точки („Има ли друг аргумент от същата позиция?“).
- Не опровергавайте, а фасилитирайте.
Материали за дейността
В групи по 3–4 ученици класът формулира 5 критерия, оценява кандидат-карти по матрица и прави 45-секундна ролева игра „Интервю със султана“.
Инструкции
- Разпределете ролите в отделните групи - Султан (интервюиращ), Кандидат, Наблюдател, Пазител на времето, Докладчик. Ако в групата има повече ученици, още един от вас ще е Наблюдател.
- Стъпка 1 – Критерии: На листа „Матрица“ са записани 5 критерия и е дадена таблица за оценка.
- Стъпка 2 – Оценка: Прочетете кандидат-картите. Дайте оценка 0–2 по всеки критерий (0 – липсва, 1 – частично, 2 – ясно). Пресметнете общия сбор.
Кандидатите показват какви помощници бихме избрали: ако са честни и смели като Абу Хасан и добрите кучета – народът е защитен; ако са като везирите или кучетата на Омер – идват бедите. - Стъпка 3 – Интервю: Изберете най-добрия кандидат според вашата матрица. Използвайте дадените въпроси в листа “Интервю”. Те проверяват точно зададените критерии.
Султанът трябва да проведете кратко интервю (ролева сценка) в рамките на 60 секунди. - Наблюдателят отбелязва какво наблюдава - ясен въпрос, проверява критерий, конкретен отговор. Всеки Наблюдател казва по една силна страна и една препоръка.
Обобщение
Дейност 2 превръща обсъдените качества в 5 ясни критерия и използва проста матрица (0–2 т.) за оценка на „кандидати“. Учениците подготвят кратко интервю с въпроси по критериите, а Наблюдателят води бележки. Накрая аргументират избора си с резултатите и примери, което подготвя терен за финално съставяне на правила.
Важно!
- Разделете класа на групи по 4-5 ученици.
- Разпечатайте и подгответе материалите за групите предварително.
- Покажете как се попълва една клетка - изберете 1 критерий и 1 кандидат, разсъждавайте на глас, за да покажете на учениците модел за работа.
- Направете връзка с приказката. Може да използвате таблицата за учителя. Задавайте въпроси от типа:
- „Кои кандидати приличат на везирите и защо?“
- „Кой е най-близо до Абу Хасан? Кой до кучетата на втория овчар?“
- „Как нашите правила биха помогнали на султана да не допусне „вълците“?“
- Не е необходимо да препрочитате приказката – използвайте аналогии: „Как изборът на овчарите към кучетата прилича/се различава от избор на съветници?“
- Не налагайте мнение, а водете дискусия. Въпроси за фасилитиране, които може да използвате:
- „Назови критерия, който проверяваш, преди да зададеш въпроса.“
- „Дайте пример – как би изглеждало това в реален случай?“
Кратка писмена рефлексия и общ вот на класа - всеки ученик формулира 3 правила за избор на екип, залепва ги на флипчарт лист и гласува с по две точки за най-силните предложения. Обобщават се „Топ 5 на класа“.
Инструкции
- Нека всеки ученик да вземе изходен билет. На него запишете три кратки правила за избор на екип. Използвайте начало като:
- „Избирай хора, които…“
- „Питай…“
- „Проверявай…“
- След това залепете листчетата на таблото „Правила за добър екип“.
- Всеки ще получи две точки (стикери).
- Изберете две правила на други ваши съученици, които според вас са най-полезни за народа/класа, и поставете точка върху тях.
- Сега да чуем два-три примера на силни правила (добавете и едно изречение защо ги харесвате).
- В края на часа е време да обявим нашите Топ 5 екипни правила. Ще ги пазим за следващия час и ще проверим как работят в групите.
Обобщение
Дейност 3 обобщава наученото и го пренася в практиката - всеки ученик формулира три ясни правила за избор на екип, а класът гласува и определя общ „Топ 5“. Така учениците се упражняват да аргументират своя избор.
Важно!
- Поставете граница - по едно изречение на правило. Насърчете ясни, действащи формулировки.
- Подсигурете включване на по-тихите ученици.
- За ученици билингви предложете речникови рамки на дъската: „Не е добра идея, защото…“, „Първо ще… после ще…“.
- Ако времето е кратко, гласуването може да се завърши в началото на следващия час.

