Раздел

Културна осъзнатост

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извеждат критерии за „добър съветник/помощник“ и ги прилагат последователно;
  • оценяват кандидати по матрица и аргументират избор с примери/аналогии от приказката;
  • провеждат кратко „интервю“ с цел проверка на качества (задаване на уместни въпроси);
  • формулират правила за избор на екип и ги свързват с поуката на приказката.

Необходими материали:

  • бели листове или тетрадки
  • хартиено тиксо или цветна прежда (по желание)
  • пакет „Кастинг за съветници“ + инструкции за учителя – готов за печат
  • изходен билет “Кастинг за съветници”
  • стикери за точки
  • флипчарт лист „Правила за добър екип“
  • маркери
Линия на мненията - “Какво прави един съветник добър?”
10 минути
Игра

Провежда се игра с движения за съставяне на твърдения. Учениците поставят мнението си по линия и защитават позицията в едно изречение.

Инструкции

- На пода има линия. Вляво е СЪГЛАСЕН, вдясно е НЕ СЪМ СЪГЛАСЕН, а в средата е НЕ СЪМ СИГУРЕН. Ще ви прочета твърдения. Изберете място и бъдете готови да запишете по едно изречение защо.

- Твърдение 1: По-добър съветник е този, който винаги се съгласява с владетеля.
- Твърдение 2: Честността е по-важна от това да си приятел на началника.
- Твърдение 3: Добър екип = добри резултати, дори владетелят да греши понякога.

- Запомнете вашите аргументи – след малко ще ви потрябват.

 

Обобщение

В Дейност 1 чрез играта „Линия на мненията“ учениците назовават качества на добър съветник и ги свеждат до 3–5 ясни критерия. Тези критерии ще се използват в следващата дейност.

Важно!

  • Може да начертаете “Линия на мненията” с хартиено тиксо (цветна прежда) на пода или с маркер на дъската.
  • Поддържайте темпо (30–40 сек. на твърдение).
  • Търсете различни гледни точки („Има ли друг аргумент от същата позиция?“).
  • Не опровергавайте, а фасилитирайте.
„Кастинг за съветници“ – критерии, оценка и интервю
20 минути
Групова работа

В групи по 3–4 ученици класът формулира 5 критерия, оценява кандидат-карти по матрица и прави 45-секундна ролева игра „Интервю със султана“.

Инструкции

- Разпределете ролите в отделните групи - Султан (интервюиращ), Кандидат, Наблюдател, Пазител на времето, Докладчик. Ако в групата има повече ученици, още един от вас ще е Наблюдател.

  1. Стъпка 1 – Критерии: На листа „Матрица“ са записани 5 критерия и е дадена таблица за оценка. 
  2. Стъпка 2 – Оценка: Прочетете кандидат-картите. Дайте оценка 0–2 по всеки критерий (0 – липсва, 1 – частично, 2 – ясно). Пресметнете общия сбор.
    Кандидатите показват какви помощници бихме избрали: ако са честни и смели като Абу Хасан и добрите кучета – народът е защитен; ако са като везирите или кучетата на Омер – идват бедите.
  3. Стъпка 3 – Интервю: Изберете най-добрия кандидат според вашата матрица. Използвайте дадените въпроси в листа “Интервю”. Те проверяват точно зададените критерии.
    Султанът трябва да проведете кратко интервю (ролева сценка) в рамките на 60 секунди. 
  4. Наблюдателят отбелязва какво наблюдава - ясен въпрос, проверява критерий, конкретен отговор. Всеки Наблюдател казва по една силна страна и една препоръка.

 

Обобщение

Дейност 2 превръща обсъдените качества в 5 ясни критерия и използва проста матрица (0–2 т.) за оценка на „кандидати“. Учениците подготвят кратко интервю с въпроси по критериите, а Наблюдателят води бележки. Накрая аргументират избора си с резултатите и примери, което подготвя терен за финално съставяне на правила.

Важно!

  • Разделете класа на групи по 4-5 ученици.
  • Разпечатайте и подгответе материалите за групите предварително.
  • Покажете как се попълва една клетка - изберете 1 критерий и 1 кандидат, разсъждавайте на глас, за да покажете на учениците модел за работа.
  • Направете връзка с приказката. Може да използвате таблицата за учителя. Задавайте въпроси от типа:
  1. „Кои кандидати приличат на везирите и защо?“
  2. „Кой е най-близо до Абу Хасан? Кой до кучетата на втория овчар?“
  3. „Как нашите правила биха помогнали на султана да не допусне „вълците“?“
  • Не е необходимо да препрочитате приказката – използвайте аналогии: „Как изборът на овчарите към кучетата прилича/се различава от избор на съветници?“
  • Не налагайте мнение, а водете дискусия. Въпроси за фасилитиране, които може да използвате:
  1. „Назови критерия, който проверяваш, преди да зададеш въпроса.“
  2. „Дайте пример – как би изглеждало това в реален случай?“

 

Материали за дейността

Султански декрет: 3 правила за екип
10 минути
Рефлексия

Кратка писмена рефлексия и общ вот на класа - всеки ученик формулира 3 правила за избор на екип, залепва ги на флипчарт лист и гласува с по две точки за най-силните предложения. Обобщават се „Топ 5 на класа“.

Инструкции

- Нека всеки ученик да вземе изходен билет. На него запишете три кратки правила за избор на екип. Използвайте начало като:

  1. „Избирай хора, които…“
  2. „Питай…“
  3. „Проверявай…“

- След това залепете листчетата на таблото „Правила за добър екип“.

- Всеки ще получи две точки (стикери)

- Изберете две правила на други ваши съученици, които според вас са най-полезни за народа/класа, и поставете точка върху тях.

- Сега да чуем два-три примера на силни правила (добавете и едно изречение защо ги харесвате).

- В края на часа е време да обявим нашите Топ 5 екипни правила. Ще ги пазим за следващия час и ще проверим как работят в групите.

Обобщение

Дейност 3 обобщава наученото и го пренася в практиката - всеки ученик формулира три ясни правила за избор на екип, а класът гласува и определя общ „Топ 5“. Така учениците се упражняват да аргументират своя избор.

Важно!

  • Поставете граница - по едно изречение на правило. Насърчете ясни, действащи формулировки.
  • Подсигурете включване на по-тихите ученици.
  • За ученици билингви предложете речникови рамки на дъската: „Не е добра идея, защото…“, „Първо ще… после ще…“.
  • Ако времето е кратко, гласуването може да се завърши в началото на следващия час.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.