Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- различават писмен от устен текст;
- се ориентират за участниците в речевата ситуация;
- правят устен преразказ на кратък откъс от повествователен текст;
- се включват уместно в диалог по конкретна тема;
- озаглавяват текст.
Необходими материали:
- Бели листове
- Цветни моливи
- Разпечатани картинки с истории (една от картинките по избор)
- Разпечатана серия от картинки
Учениците разглеждат картинка и създават устно история, която се крие в нея.
Инструкции
Покажете на учениците една картинка и обсъдете с тях възможните сюжетни линии.
- Деца, днес ще станем разказвачи! Историите се крият във всичко около нас. Можем ли например по една картинка да измислим история?
- Вижте тази картинка – каква история можем да създадем по нея?
Ако имате достатъчно време, покажете на учениците още няколко картинки с различни сюжети.
Задавайте насочващи въпроси, които да разгръщат историите.
- Какво виждаме? Какво мислим? Какво се чудим?
- Какво може да се случи? А след това? Какво би могло да стане накрая? Как би се казвала нашата история?
Обобщение
Историите могат да бъдат различни, но всяка има начало, среда и край. Сега идва ред да разберем как да ги подреждаме правилно!
Важно!
- Подтиквайте учениците да дават различни идеи и да обосновават мненията си.
- Опитайте се да разгледате поне два варианта на история по картинката.
Учениците подреждат разбъркани картинки и съставят устен разказ по тях.
Инструкции
Преминете към следващата дейност - разказ по серия по картинки.
- Видяхме как може да се измисли история по една картинка. Сега ще съставяме истории по серия от картинки. Първо обаче ще трябва да ги разгледаме и подредим последователно. Хайде да опитаме заедно с тези четири картинки.
Покажете разпечатани или покажете на интерактивен дисплей четири разбъркани картинки, които учениците трябва да подредят последователно и да разкажат устно историята.
- Какво виждате на картинките? Какво се случва? Коя от картинките би била първа? А втора? А след това? Какво става накрая? Как би се казвала нашата история?
След като децата предложат история по картинките, насочете ги да обърнат внимание на последователността при разказване и елементите на един разказ.
- Забелязвате ли как историите, които предложихте, имат начало, развиват се и имат край? Кое беше началото на нашата история? Какво се случи в средата? Как завърши историята?
Обобщение
Всяка история има начало, развитие и край. Важно е да подредим събитията логично.
Важно!
- Подтиквайте учениците да дават различни идеи и да обосновават мненията си.
- Опитайте се да разгледате поне два варианта на история по серията от картинки.
- Насърчавайте учениците да използват богата реч и да правят свързани изречения.
- Помагайте на по-несигурните деца, като им задавате насочващи въпроси.
Всяко дете рисува какво според него ще се случи след последната картинка от историята.
Инструкции
Преминете към последната дейност от този час.
- Сега нека си представим, че историята още не е свършила. Какво мислите, че ще се случи след последната картинка? Всеки от вас ще нарисува как си представя края на историята.
- Може героите да направят нещо ново, да отидат някъде, да кажат нещо или да се случи нещо съвсем неочаквано!
- Няма грешен отговор — важно е да използвате въображението си!
В последните минути от часа помолете някои от учениците да споделят какво са нарисували.
- Кой иска да сподели с нас какво е нарисувал?
Обобщение
Много интересни продължения нарисувахте! Видяхме колко различно може да завърши една и съща история. Това е магията на въображението – всеки има своя приказка! Всички идеи са ценни, защото показват как мислите и чувствате. Следващият път ще работите по групи и ще разкажете ваша история по картинки, която има начало, среда и край.
Важно!
- Обяснете на децата, че всеки има различна представа и това е чудесно.
- Насочвайте ги с въпроси при нужда – например: „Ами ако зайчето стане приятел с децата и започнат да се срещат и да си играят заедно?“
- При липса на време учениците могат да нарисуват само едно действие, без фон или детайли или да завършат тази задача като домашна работа.

