Раздел
Диалог
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- изброяват елементите на речевата ситуация и видовете общуване;
- се ориентират в комуникативната ситуация, определят елементите ѝ и създават уместни текстове по зададените параметри;
- създават писмен официален имейл, като използват уместно формулите на речевия етикет и поставят логическо ударение, съобразено с комуникативната цел.
Необходими материали:
- електронни устройство (компютри/лаптопи/телефони) за всеки ученик
- предложения за кандидатстване
- екран
- листчета с имейлите на учениците
Учителят влиза в ролята на петокласник, като заговаря един от учениците. Преподавателят демонстрира как да НЕ кандидатстваме за клуб по интереси. Следва кратка дискусия на лошия пример.
Инструкции
- "Сега пред вас ще застане един петокласник, който иска да бъде включен в клуб по интереси. Нека един от вас да бъде ръководителя на този клуб. Слушайте внимателно, защото ще трябва да анализирате видяното!"
Обобщение
"Научихме, че неподходящият тон и липсата на речев етикет могат да оставят лошо впечатление. Тази дейност ни помага да подготвим собствени официални кандидатури, като внимаваме за правилната форма и уважителния тон – умение, което ще ни е полезно не само за проекта, но и в реални житейски ситуации, когато кандидатстваме за клуб, курс или работа."
Важно!
- Изберете един ученик от класа, който да влезе в роля на ръководител на клуб “Еко герои”. Инструктирайте го да не се притеснява и да не казва нищо, да не отговаря, че това е кратка демонстрация и е нормално да се чувства неудобно, особено в компанията на следващия образ.
- Застанете пред класа и разиграйте кратък етюд, в който Вие (в ролята на петокласник) изразявате желанието си да бъдете част от клуба. Вашите реплики може да звучат така:
“Здрасти, госпожо Петрова. Как е? Заговорих те тука набързо в коридора, ‘щото искам да се включа в клуба ти по интереси. Как се казваше… Да де, беше някакъв готин, див! Аз съм същият и мисля, че ще си пасна идеално там! Разбрахме се нали? Супер! Бройте ме. В сряда 14:30 съм на линия в 210-та! О, четвъртък ли беше! Така кажи, ха-ха! Пак съм свободен. Хайде, дотогава!”
След краткия етюд на учителя класът разсъждава по видяното. Чрез дискусия се достига до изводи как НЕ трябва да изглежда и звучи една кандидатура.
Инструкции
- "Нека да анализираме кандидатурата, която видяхте преди малко. Отговорете на следните въпроси:
- Ако вие бяхте на мястото на госпожа Петрова, какво бихте отвърнали?
- Ще приемете ли кандидатстващия? Защо?"
Обобщение
- "Вие сте истински детективи! Това беше пример за това как да НЕ кандидатстваме за клуб по интереси. Но ми се струва, че беше твърде лесна задача за мозъци като вас!
- Кандидатурата под формата на неофициален пряк устен диалог определено е несериозна заявка! А всеки кандидат трябва да се представи като ангажиран, отговорен и подходящ за съответния клуб.
- Вече сте една стъпка по-близо до това да напишете вашата кандидатура, но преди това нека разгледаме още няколко примера - този път в подходящия формат - официален, непряк и писмен. Но дали пък същността на тези текстове ще е уместна, за да си гарантират кандидатите така желаното място в клуба по интереси? Ще прецените вие!"
Важно!
- Задавайте допълнителни въпроси, с които да стимулирате аргументацията на учениците:
- Какъв тип общуване наблюдавахте? Пряко или непряко? Устно или писмено? Официално или неофициално?
- Според вас чрез такъв тип общуване ли се кандидатства за клуб по интереси? А какъв?
- Диалог ли наблюдавахте? Защо? (Сега е моментът, в който можете да обясните на учениците какво е монолог)
- Как се обърна кандидатстващият към ръководителя? Коя формула на речев етикет бихте употребили вие?
- Кой бях аз? Представих ли се изобщо?
- Не е ли редно да се представим при кандидатстване?
- Какво ще споделим за себе си при кандидатстване?
- Кое в представянето звучеше безотговорно? Какви качества трябва да покажем при кандидатстване?
Учениците работят по двойки на електронен носител на информация (компютър, лаптоп, телефон), като анализират и оценяват два официални имейла.
Инструкции
- "За следващата задача сте разпределени по двойки. Сега сте отбор, който трябва да анализира заедно, защото две глави мислят по-добре от една! Разгледайте двата имейла. Маркирайте в зелено това, което смятате за уместно при кандидатстване за клуб по интереси, и в червено онова, което определяте за неуместно.
- Обсъждайте активно! А след това ще преценим всички дали сте разследвали като Шерлок Холмс!"
Обобщение
"С тази дейност се научихме да разпознаваме правилните и неправилните елементи в официалното писмено общуване. Научихме се да анализираме имейли, да оценяваме тяхната уместност и да откриваме грешки в тона и формата. Това умение ще ни помогне да създадем собствени официални имейли за кандидатстване за клуб по проекта."
Важно!
- Тази дейност Ви препоръчваме да изпълните в компютърен кабинет. Ако нямате тази възможност, размножете работния лист толкова пъти, колкото екипи имате. Нека маркират със зелен и червен молив/флумастер.
- Разпределете класа по двойки. Предварително размножете файла с предложения за кандидатстване толкова пъти, че да има за всяка двойка ученици.
- Поставете файловете в споделеното пространство, което вече сте създали за онлайн визитките на инфлуенсърите. За да е по-лесна организацията, направете отделна папка “Текстове за кандидатстване” и кръстете файловете “Team1”, “Team2” и т.н. Посочете разпределените по двойки класове и им отредете номер на отбора, за да знаят върху кой файл да работят.
- Насърчавайте учениците да работят заедно, като обсъждат прочетените предложения. Стимулирайте ги да изразяват мнение, да се аргументират, дори да спорят, за да може успешно да защитят решенията си по-късно пред класа.
Учителят започва дискусия по предложените имейли, в която отборите аргументират оценките си за официалните текстове и предлагат редакция.
Инструкции
- "Хайде да обсъдим тези кандидатствания. Въпросите са същите като от преди малко:
- Ако вие бяхте на мястото на госпожа Петрова, какво бихте отвърнали?
- Ще приемете ли кандидатстващия? Защо?
- Какво бихте редактирали и как?"
Обобщение
- "Както сами разкрихте, тези имейли бяха изпълнени с множество неуместни елементи!
- Вашата кандидатура трябва да започне с подходящо обръщение, като например „Уважаема госпожо Петрова“ и да продължи в учтива форма (на Вие). Със сигурност трябва да се представите накратко, като споменете име, клас, училище (ако е необходимо), след това да изразите вашата лична мотивация за записване в конкретния клуб, като посочите качествата си, които ви правят подходящ. Хубаво е да отбележите готовност и ангажираност към идеите на клуба, след което да завършите с благодарност за отделеното време. При кандидастване под формата на имейл задължително завършете със “С уважение, ” като след запетаята на нов ред изпишете отново имената си.”"
Важно!
- След обсъждането на двата имейла задайте по-общи въпроси с цел обобщение.
- Задавайте допълнителни въпроси, с които да стимулирате аргументацията на учениците.
- Какъв тип общуване наблюдавахте? Уместно ли беше?
- (Помощни въпроси: Пряко или непряко? Устно или писмено? Официално или неофициално?)
- Какво смятате, че трябва да съдържа една кандидатура, която е под формата на официален имейл?
- Кои са задължителните елементи, които се изискват при изпращането на имейл? За какво трябва да внимаваме при попълването им? Какъв имейл адрес е подходящо да използваме? Как да формулираме темата на онлайн писмото?
- Как трябва да започнем имейла си? Коя формула на речев етикет трябва да употребим при официално обръщение?
- След обръщението какво следва? Трябва ли да се представите? Каква информация трябва да споделите за себе си?
- Трябва ли да изразим целта за написване на имейла? Каква е тя? Трябва ли да фигурира името на клуба по интереси?
- Какви качества трябва да покажем при кандидатстване? С какво трябва да се съобразим? Какво да НЕ включваме от биографията си?
- Как трябва да завърши официалният имейл? Коя формула на речев етикет трябва да употребим? Как да оформим края?
- Какъв тип общуване наблюдавахте? Уместно ли беше?
Всеки ученик (почитател) самостоятелно написва кандидатура от името на инфлуенсъра. Съобразява се с индивидуалния профил на звездата, както и с формата на официален имейл.
Инструкции
- "Дойде време да приложите теоретичните си знания на практика! Нека всеки почитател да извърши своята мисия - написването на официална кандидатура за избрания клуб по интереси.
- Не забравяйте, че тя трябва да бъде от името на вашия модел на подражание. Представете го така, че да заблести още по-ярко, но се съобразете с изискванията за писане на официален имейл!
- Колкото до получател… оставете това поле празно засега - по този начин писмото се запазва в “чернови”, а до кого ще го изпратите - ще стане ясно в края на часа!"
Обобщение
"Ето, че вече създадохте своя първи официален имейл! И то в ролята на инфлуенсъри! Колко вълнуващо? Но дали сте спазили всички изисквания? Гложди ли ви дали сте избрали подходящия клуб, съответстващ на качествата, интересите и свободното време на вашия влогър? Е, тази оценка няма да я дам аз този път! Предстои ви да влезете в нова роля!"
Важно!
- По възможност разпределете всеки ученик на електронно устройство, на което да напише своя имейл. Ако нямате тази възможност, нека писането на имейл стане в тетрадките, като учениците отбележат задължителните полета:
- От …
- До …
- Относно …
- Инструктирайте учениците да не записват получател.
На случаен принцип всеки изтегля имейл на един от феновете. Учениците сега се превръщат в ръководители на съответния клуб и получават по една кандидатура.
Инструкции
- "Вече разбрахте следващата си роля - от инфлуенсъри, през почитатели, а сега е време да бъдете ръководители на клубове! Изтеглете по едно листче, на което ще откриете имейл. На този имейл изпратете кандидатурите. А на вашия ще получите официално писмо. От кого ли? От един петокласник, който иска да се запише във вашия клуб! Всичко е във ваши ръце! Ще го приемете ли?
- Не бързайте с решението! Ще разберем в следващия урок. Засега не е нужно да четете имейла, защото няма само по него да прецените. Като истински съдия ще получите множество улики, които да формират решението ви. Засега просто изпратете кандидатурата, а от следващия урок нататък ще влезете в новата си роля!"
Обобщение
"Разменихме ролите и насърчихме учениците да се поставят в позицията на ръководители на клубове – „съдии“, които оценяват кандидатурите. Така петокласниците ще се научат колко е важно да разглеждат внимателно различни гледни точки и да вземат обосновани решения."
Важно!
- Предварително накарайте всеки ученик да напише имейла си, а най-добре да наберете на компютър всички имейли и да ги разпечатате, за да избегнете неразбиране на почерка.
- Отрежете на отделни листчета онлайн пощите и подканете всеки ученик на случаен принцип да изтегли една. В случай, че възпитаник уцели себе си, разменете.
- Ако нямате достъп до устройства, организирайте размяна на кандидатурите.
