Раздел

Особености на художествения текст

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • изразяват предпочитания към художествени текстове.
  • интерпретират текста на литературни и фолклорни произведения чрез участие в групова и екипна дейност на игрови и сценични форми.

Необходими материали:

  • текст на стихотворението “Срещу Великден” от Ран Босилек;
  • текст “На Великден” – Българска народна песен;
  • снимки/видео клипове с великденски традиции;
  • флипчарт листове;
  • музикален фон (по желание);
  • цветни листчета.
Как празнуваме Великден у дома?
10 минути
Въведение

Учителят въвежда темата чрез въпрос и визуално представяне на великденски обичаи. Учениците споделят свои преживявания и създават емоционална връзка с темата.

Инструкции

“Ученици, днес започваме нашия нов проект, който ще ни отведе в света на един много обичан празник. Познайте кой е той?

Звън на камбана и мирис на варени яйца ни кара да се сетим… ? Точно така! Великден!

Освен че Великден е празник на пролетта, на семейството и на шарените яйца, той има и дълбок религиозен смисъл. Християните отбелязват деня, в който Иисус Христос, Синът Божий, е възкръснал от мъртвите, т.е. оживял отново, за да донесе надежда, доброта и нов живот. Затова Великден се нарича още Възкресение Христово и църковните камбани бият празнично, за да известят тази светла новина.

А сега, ще ви задам един въпрос: какво прави Великден специален за вас и вашето семейство?

Всеки от нас има свои малки вълшебства, които свързва с този празник - шарени яйца, аромат на козунак, църковни песни, време с близките… Сега ще ви покажа няколко снимки и кратко видео с великденски обичаи от различни краища на България. Гледайте внимателно!

Разпознахте ли някои от тези обичаи? 

Вие празнувате ли Великден? Как го посрещате?

Благодаря за споделеното! Всички тези моменти – чувствата, обичаите, цветовете – са част от нашия празник.  Днес ще се потопим още по-дълбоко в духа на Великден, като видим как празникът оживява в поезията и фолклора.

Готови ли сте за едно великденско литературно пътешествие?”

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да си припомнят значението на Великден като празник, който обединява семейството и носи топли емоции. Така се създава емоционална връзка с темата и подготвя откриавнето на нейния отзвук в литературата и фолклора.

Важно!

  • Подгответе визуалната презентация и видео, като включите различни великденски обичаи: борба с яйца, носене на нови дрехи, празнична трапеза, хорà в селото и др.;
  • Нека, няколко деца от класа, по желание, да разкажат какво правят в семейството си на Великден. Насърчавайте всяко дете да сподели, без да оценявате.
  • След споделянето обобщете казаното на флипчарт лист под формата на облак от думи: "яйца“, "радост“, "църква“, "пролет“, "хора“, "подаръци“ и др.;
  • Ако има ученици с друг етнокултурен произход, поканете ги да разкажат за своя празник през пролетта.
Празникът в стихове и песни
25 минути
Дискусия

Учениците слушат прочит на стихотворението "Срещу Великден“ и народната песен "На Великден“, след което обсъждат стихове и образи, които са ги впечатлили.

Инструкции

А сега, нека заедно погледнем как Великден може да се празнува не само в нашите домове, но и в стиховете и в българския фолклор. Ще ви запозная с две прекрасни творби, които са свързани с празника - едната е стихотворение, а другата - народна песен.

Първо ще ви прочета стихотворението "Срещу Великден“ от един обичан български писател - Ран Босилек. Истинското име на Ран Босилек е Генчо Стефанов Негенцов. Той е писал стихотворения и приказки за деца, пълни с обич и хумор. Автор е на стихотворенията “Родна стряха”, “Родна реч”, сборника със забавни истории “Патиланско царство” и много приказки. В неговите текстове често се говори за слънцето, природата, радостта и празниците.

Сега ще ви прочета стихотворението "Срещу Великден“. Слушайте внимателно – представете си как слънцето си ляга уморено и на сутринта отново изгрява, за да зарадва света в празничния ден.

Кои думи, изрази или картини ви направиха най-силно впечатление?
Какво почувствахте, когато го слушахте, докато чета?

А сега ще ви прочета текста на българска народна песен, която се казва "На Великден“.
Знаете ли какво е народна песен? Народната песен е песен, създадена от народа, предавана от уста на уста, от баба на внуче, от село на село. Никой не знае кой я е измислил

Какво забелязахте в тази песен? Какво прави момата рано сутрин? Защо цветята са важни?
Какви чувства събуди у вас песента?

В песента няколко пъти се повтаря: "рано рани малка мома“… Знаете ли какво означава "рано рани“? Думата "рани“ в случая не означава, че някой е бил наранен, а е използван със значение на "ранен час“ –  още по изгрев девойката се е събудила и е била готова да върши нещо хубаво – да сее цветя, да се приготви за празника. Такива повторения звучат красиво и ритмично, помагат песента да се запомни по-лесно и създават настроение.

Виждаме как Великден е представен в две различни истории. В стихотворението на Ран Босилек виждаме как празникът идва с природата - с изгряващото слънце, с пеенето на петлите, с радостта на цветята и тревите. А в народната песен Великден започва с момата - с нейните ръце, които сеят цветя, с нейния венец и с хорото, на което отива.

И двете творби показват, че Великден е не само ден от календара, а чувство и подготовка - в природата, в дома, в душата. Ако трябваше да опишете вашия Великден, на коя история щеше да прилича повече?

Всеки празник може да бъде разказан с думи, песни и картини. Запознаването с тези две произведения е първа стъпка към създаване на нашата интерактивна презентация за Великден.”

Обобщение

Дейността насочва вниманието на учениците към езика на литературата и народното творчество. Те осъзнават, че празниците не живеят само в бита, а и в стиховете и песните, които създават усещане за общност, минало и традиция.

Важно!

  • Може да разпечатате копия от двата текста за децата. Преди четенето на стихотворението представете Ран Босилек с няколко изречения, които ще направят образа му близък и вдъхновяващ - акцентирайте на това, че е писал за деца, че е бил учител и че обичал родината си;
  • По възможност подкрепете четенето с визуално представяне - покажете портрет на Ран Босилек и илюстрация към народната песен (ако имате). Когато учениците споделят впечатленията си от песента, записвайте ключови думи на дъската: "рано“, "градинка“, "цвете“, "венец“, "хоро“, "празник“;
  • Обвържете с целите на проекта, това ще повиши мотивацията на децата.

Материали за дейността

Какво научих днес за Великден?
10 минути
Рефлексия

Учениците осмислят преживяното чрез лично изречение, в което описват емоцията, оставена от стихотворението и песента. Споделят идеи как да представят празника в бъдещата си интерактивна презентация.

Инструкции

Ето че преживяхме Великден през стиховете на Ран Босилек и през текста на народната песен. Сега е време да затворим тази първа част от нашето литературно пътешествие.

Всеки от вас ще получи едно малко листче. На тях запишете с по едно изречение какво почувствахте, когато чухте стихотворението и/или песента? Може да започнете така:
– "Когато слушах стихотворението/песента, почувствах…“
– "Великден в песента ми напомни за…“
– "Най-много ме развълнува…“

Когато сте готови, ще прочетем някои от тези изречения на глас (по желание).

А сега помислете и за следващия ни голям проект: как можем да разкажем за Великден на други хора - така, че да усетят духа празника както ние днес?

Ще запишем идеите ви на флипчарт, за да ги използваме при създаването на нашата интерактивна презентация.”

Обобщение

Чрез тази дейност учениците осмислят преживяното, свързват се емоционално с художествения текст и народната песен. Започват да мислят творчески за представяне на темата. Така се създава преход от лично въздействие към общ проект и се поставя основата за сътворяване на смислена, вдъхновяваща презентация.

Важно!

  • Оставете тиха музика, докато учениците пишат - това създава спокойна атмосфера за рефлексия;
  • Не поправяйте формулировките им - акцентът е върху чувството, не върху правописа. Ако има ученици, които не желаят да пишат, предложете им да нарисуват емоция или символ;
  • Записвайте предложенията за представяне на Великден - те ще са база за следващите дейности по проекта.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.