Раздел

Звуков състав на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
  • откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.

Необходими материали:

Какво прави думите вълшебни?
15 минути
Дискусия

Учителят поставя въпроса: „Какво прави думите вълшебни?“ и насърчава дискусия дали всички букви се изговарят така, както се пишат. Учениците разглеждат примери като „плуфка – плувка“, „загатка – загадка“ и анализират грешно изписани думи.

Инструкции

Започнете часа с дискусия относно правописа.

  • Какво прави думите вълшебни? Всички думи ли се изговарят така, както ги пишем? 

Учителят записва на дъската думата “плувка” без да я прочита.

  • Нека разгледаме някои примери. Как бихте прочели тази дума?
  • Защо според вас се получава тази промяна?

Насочете вниманието на учениците към картите с думи в WordWall.

  • Чудесни наблюдения! Сега нека разгледаме още примери и открием каква е магията на звуковете!

Обобщение

Учениците осъзнават, че не всички букви се изговарят така, както се пишат, и че думите крият интересни звукови промени.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да дават примери от всекидневието си.
  • Подкрепете дискусията с визуални примери от флаш картите.

Материали за дейността

Изследване на думи със звучни съгласни пред беззвучни
15 минути
Групова работа

Учениците се разделят на екипи и получават списък с думи, съдържащи звучни съгласни пред беззвучни (напр. кръгче, шкафче, рибка, връзка) и списък с думи, завършващи на звучен съгласен звук. Те анализират как се изговарят. Откриват разлики и прилики спрямо правописа.

Инструкции

Разделете учениците предварително на групи - по ваша преценка или на случаен принцип. Дайте инструкции за работа.

  • Сега ще работим в екипи! Разделени сте по групи. Всяка група ще получи списък с думи. Вашата задача е да ги прочетете на глас и да откриете дали има разлики между изговор и правопис. Обсъдете помежду си какво сте забелязали и подгответе кратко обяснение за това как ще проверим правописа, което да представите на класа. Имате 10 минути време за работа.

Когато времето за работа приключи, преминете към представяне.

  • Готови ли сте? Нека чуем какви открития направихте!

Обобщение

Учениците разбират защо някои букви в думите не се произнасят така, както се пишат, и осъзнават ролята на правописните правила.

Важно!

  • Напомнете на учениците да внимават за промените в звуковете при изговаряне.
  • Насърчавайте ги да обяснят защо се получават тези разлики.

Материали за дейността

Магическата тетрадка на звуковете
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците избират дума, която ги е изненадала или затруднила най-много, и я записват в „Магическата тетрадка на звуковете“, заедно с кратък анализ как се проверява правописа ѝ.

Инструкции

Преминете към последната дейност от часа и дайте инструкции на учениците.

  • Имате пред себе си “Магическа тетрадка на звуковете”. Сега нека всеки избере дума, която го е изненадала или затруднила най-много. Коя дума ви направи най-голямо впечатление? Споделете.
  • Чудесни примери. Нека всеки запише в магическата си тетрадка тази дума. След като я запишете се опитайте да опишете как тази дума се изговаря спрямо начина, по който се пише, как можем да я проверим.

Обобщение

Учениците осмислят наученото, като записват своите най-интересни наблюдения и затвърждават знанията си.

Важно!

  • Насърчете учениците да избират думи, които са ги впечатлили най-много.
  • Окуражете ги да обяснят защо тази дума им е направила впечатление.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.