Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- пишат правилно беззвучните съгласни с и т пред звучни съгласни в началото и в средата на думата;
- откриват несъответствия между изговор и правопис на гласни и съгласни звукове.
Необходими материали:
- карти с думи – интерактивно упражнение в WordWall;
- списък с думи за анализ;
- листове за работа в екипи;
- „Магическата тетрадка на звуковете“;
- маркери и флумастери;
Учителят поставя въпроса: „Какво прави думите вълшебни?“ и насърчава дискусия дали всички букви се изговарят така, както се пишат. Учениците разглеждат примери като „плуфка – плувка“, „загатка – загадка“ и анализират грешно изписани думи.
Инструкции
Започнете часа с дискусия относно правописа.
- Какво прави думите вълшебни? Всички думи ли се изговарят така, както ги пишем?
Учителят записва на дъската думата “плувка” без да я прочита.
- Нека разгледаме някои примери. Как бихте прочели тази дума?
- Защо според вас се получава тази промяна?
Насочете вниманието на учениците към картите с думи в WordWall.
- Чудесни наблюдения! Сега нека разгледаме още примери и открием каква е магията на звуковете!
Обобщение
Учениците осъзнават, че не всички букви се изговарят така, както се пишат, и че думите крият интересни звукови промени.
Важно!
- Насърчавайте учениците да дават примери от всекидневието си.
- Подкрепете дискусията с визуални примери от флаш картите.
Учениците се разделят на екипи и получават списък с думи, съдържащи звучни съгласни пред беззвучни (напр. кръгче, шкафче, рибка, връзка) и списък с думи, завършващи на звучен съгласен звук. Те анализират как се изговарят. Откриват разлики и прилики спрямо правописа.
Инструкции
Разделете учениците предварително на групи - по ваша преценка или на случаен принцип. Дайте инструкции за работа.
- Сега ще работим в екипи! Разделени сте по групи. Всяка група ще получи списък с думи. Вашата задача е да ги прочетете на глас и да откриете дали има разлики между изговор и правопис. Обсъдете помежду си какво сте забелязали и подгответе кратко обяснение за това как ще проверим правописа, което да представите на класа. Имате 10 минути време за работа.
Когато времето за работа приключи, преминете към представяне.
- Готови ли сте? Нека чуем какви открития направихте!
Обобщение
Учениците разбират защо някои букви в думите не се произнасят така, както се пишат, и осъзнават ролята на правописните правила.
Важно!
- Напомнете на учениците да внимават за промените в звуковете при изговаряне.
- Насърчавайте ги да обяснят защо се получават тези разлики.
Учениците избират дума, която ги е изненадала или затруднила най-много, и я записват в „Магическата тетрадка на звуковете“, заедно с кратък анализ как се проверява правописа ѝ.
Инструкции
Преминете към последната дейност от часа и дайте инструкции на учениците.
- Имате пред себе си “Магическа тетрадка на звуковете”. Сега нека всеки избере дума, която го е изненадала или затруднила най-много. Коя дума ви направи най-голямо впечатление? Споделете.
- Чудесни примери. Нека всеки запише в магическата си тетрадка тази дума. След като я запишете се опитайте да опишете как тази дума се изговаря спрямо начина, по който се пише, как можем да я проверим.
Обобщение
Учениците осмислят наученото, като записват своите най-интересни наблюдения и затвърждават знанията си.
Важно!
- Насърчете учениците да избират думи, които са ги впечатлили най-много.
- Окуражете ги да обяснят защо тази дума им е направила впечатление.
