Как добротата превръща обикновения човек в герой или защо Крали Марко получава сила и верен приятел?

Раздел

Литературни и фолклорни текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците откриват връзките между мотивите и действията на героите.

Необходими материали:

  • текст на легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”
  • работен лист “Таблица на героите от легендата “Как Крали Марко се сдобива със сила и кон”
  • цветни моливи
  • цветни листчета
  • флипчарт лист или дъска
  • маркери
Какво кара Крали Марко да поиска за себе си “сила”?
10 минути
Дискусия

Дискусия с цел въвеждане в темата и извличане на първи идеи за вътрешните подбуди на героите.

Инструкции

  • "Ученици, представете си, че сте на мястото на Крали Марко - телетата са избягали, слънцето пече силно, а пред вас има бебе в люлка. Какво бихте направили? Защо?
  • Защо според вас Марко иска да стане силен? Какви предизвикателства среща?
  • А сега помислете - защо според вас и неговият кон трябва да стане силен? Какво би означавало за един юнак да има слабо животно до себе си? Какво става, когато и двамата са силни и неразделни?
  • Нека запишем идеите си на дъската - за желанията, нуждите и мечтите на Крали Марко… и на неговия верен приятел Шарколия.
  • Запомнете: добрината е най-голямата сила."

Обобщение

Тази дейност отваря вратата към по-дълбоко разбиране за характера на Крали Марко и поставя основата за осмисляне на мотивите му.

Важно!

  • Насочвайте учениците към различни гледни точки – помощ, приятелство, доброта, стремеж към сила, желание да бъде полезен.
  • Ако е уместно, може да направите паралел с реалния живот: „Можем ли да постигнем нещо голямо съвсем сами?“
  • Използвайте карта на емоциите – как се чувства Марко в различни моменти от историята.
Таблица на героите – кой какво прави и защо?
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците попълват таблица с действия, мотиви и резултати за героите от легендата.

Инструкции

  • "Ученици, време е да станете истински изследователи на герои!
  • Ще попълните таблица с четири колони:
  1. Герой
  2. Какво прави?
  3. Защо го прави?
  4. Какъв е резултатът?
  • Помислете добре, докато попълвате – защо героят действа по този начин? Какъв урок се крие във всяко действие? Може да използвате различен цвят за резултатите."

Обобщение

Чрез попълването на таблицата учениците осмислят връзката между постъпките и вътрешните мотиви на героите. Това развива критично мислене и емоционално разбиране.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват точни думи от текста.
  • За ученици, които се затрудняват – предложете работа по двойки.

Материали за дейността

Какво научихме от героите?
10 минути
Рефлексия

Учениците споделят какви качества притежават героите и какви поуки могат да се извлекат от действията им.

Инструкции

  • "Ученици, нека сега да обсъдим заедно следните въпроси:
  1. Какви качества притежава Крали Марко?
  2. Какво ни показват неговите действия?
  3. А какво научаваме от Вила самодива и Шарколия?
  • Сега напишете на листче една дума, която според вас описва най-добре Крали Марко. Залепете я на флипчарт листа под заглавието “Какъв е истинският герой?”.
  • А след това – затворете очи и си представете следното: “Какво добро бих направил аз, ако имах силата на Марко?”.

Обобщение

Учениците осмислят ценностите в легендата и правят връзка между художествения текст и лични преживявания.

Важно!

  • Подредете думите от листчетата в „облак от качества“ и го запазете като визуално напомняне в класната стая.
  • Позволете на учениците да разкажат лични преживявания, свързани с помощ или добрина.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.