Как да разкажем приказка? – писмен преразказ в три стъпки
Раздел
Текст и общуване
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- правят писмен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
- разпознават графически пряка от непряка реч;
- преобразуват пряка в непряка реч;
- прилагат различни начини за поправка (редактиране) на текст – чрез заместване, добавяне, съкращаване, разместване.
Необходими материали:
- бели листове
- маркери
- флипчарт листове
- тетрадки за записване
- цветни моливи за редакция
- работен лист „Какво прави преразказа добър?“
- компютър (по желание)
- проектор или интерактивна дъска (по желание)
Учениците създават с помощта на учителя план на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева, като подреждат основните епизоди по реда им в текста.
Инструкции
- "Ученици, преди да започнем да пишем преразказ, трябва да си подредим мислите. Нека си припомним какво се случва в приказката.
- Как започва всичко? Кои са героите и в каква последователност се появяват в текста?
- Ще съставим заедно план на епизодите. Аз ще ги записвам на таблото, а вие – във вашите тетрадки. Планът ще ни помогне да не пропуснем нищо важно, когато започнем да пишем преразказ."
Очакван план с епизоди (пример):
- Събуждането на гъсеничката
- Среща с калинките
- Среща с Бръмбаран
- Среща с пчеличките
- Среща със светулката
- Тъгата и пашкулът
- Пробуждането с помощта на щуреца
- Превръщането в пеперуда
- Прошка и игра с всички
Обобщение
В тази дейност учениците съставят план на приказката, като подреждат основните епизоди последователно. Така си припомнят важните събития в текста и се подготвят за създаване на свързан и последователен писмен преразказ.
Важно!
- Използвайте флипчарт, за да остане планът видим през целия урок.
- Ако е възможно, комбинирайте с илюстрации от предходния урок.
- Ако учениците не могат сами да открият епизодите в текста на приказката, може да ги запишете предварително на листове, да ги залепите на дъската с хартиено тиксо и да поставите задача четвъртокласниците да ги подредят последователно.
Учениците създават писмен преразказ на приказката по съставения в първата дейност план. Първо пишат чернова, след това я редактират самостоятелно или с помощта на партньор.
Инструкции
- "Ученици, дойде време да преразкажем приказката, използвайки плана, който направихме. Всеки ще пише самостоятелно, като се опита да разкаже историята със свои думи, последователно и ясно.
- Спомнете си:
- Как започва историята?
- Какво преживява героинята във всеки от епизодите?
- Как завършва приказката?
- Използвайте плановете си. Първо напишете чернова. След това ще я прегледате и редактирате – със син молив отбележете какво може да подобрите, а със зелен – това, което ви се е получило добре. Накрая ще напишете преразказа отново, но в редактиран вариант - с поправените грешки."
Обобщение
В тази дейност учениците създават чернова на писмен преразказ, като се придържат към съставения план. Те се упражняват да описват последователно събитията от приказката, да преобразуват пряка в непряка реч и да редактират текста си, като отбелязват силните страни и възможностите за подобрение. Това ги подготвя за създаване на финален, граматически и логически правилен преразказ.
Важно!
- Напомнете на учениците да спазват структурата – въведение, същинска част, заключение.
- При нужда предоставете езикови опори (например: „Сутринта...“, „По пътя срещна...“, „Накрая...“).
- Припомнете на учениците, че трябва да преобразуват пряката реч в непряка.
- Дайте достатъчно време за редакция.
Няколко ученици четат избрани откъси от своите преразкази. Класът и учителят дават устна обратна връзка. Обсъждат се добри примери, езикови решения и интересни идеи.
Инструкции
- "Ученици, днес написахте своя преразказ на приказката “Как гъсеничката се събуди (или как се раждат пеперуди)” от Мая Дългъчева. Преминахте през два много важни етапа.
- Първи етап: Подреждам мислите си
- Вие съставихте план на приказката, като подредихте и записахте основните епизоди.
- Втори етап: Разказвам с думи на хартия
- Написахте чернова на преразказ по плана и я редактирахте.
- Сега предстои трети етап: Споделям и се уча от другите.
- Първи етап: Подреждам мислите си
- Ще чуем откъси от някои от вашите текстове. Може да прочетете началото, моменти от срещите на гъсеничката или края на историята.
- Докато слушате, обърнете внимание на подредеността на събитията и дали са използвани собствени думи и изрази.
- Накрая ще дадем кратка обратна връзка: „Хареса ми как...“, „Беше интересно, защото...“"
Обобщение
В тази дейност учениците представят части от своя преразказ пред класа и получават обратна връзка. Така упражняват умения за устно изразяване, активно слушане и оценяване. Осъзнават кои качества правят един преразказ добър и как да подобрят собствения си писмен изказ. Това ги мотивира да пишат с повече внимание и увереност в бъдеще.
Важно!
- Запишете трите етапа на дъската или на флипчарт лист, за да могат учениците да възприемат усвояването на умения като процес, а не като нещо еднократно.
- Изберете 2–3 ученици с различен стил на писане, които да споделят своя преразказ.
- Ако някой ученик не желае да чете, предложете учителят да прочете вместо него.
- Насърчавайте позитивна, но конкретна обратна връзка.
- Обобщете, като напишете на флипчарт лист списък „Какво прави преразказа добър?“. Може да представите този списък и с помощта на проектор или интерактивна дъска. За целта използвайте работния лист.
