Изследване на периферното зрение – обобщение и анализ на данните

Раздел

Анатомия на човека

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • представят графично получените резултати от експериментите.

Необходими материали:

  • Работен лист “Периферно зрение”;
  • Работен лист за домашна работа “Зрителна сетивна система- в бита и практиката” 
  • Технологична карта за провеждане на експеримент “Периферно зрение”;
  • Чертожни инструменти.
Познанията за зрението са важни, защото…
15 минути
Дискусия

В началото на часа направете дискусия върху поставената домашна работа, свързана с приложението на познанията за структурата и функциите на зрителната сетивна система. На база направените проучвания по поставените казуси в заданието, учениците трябва да представят реални примери за употребата на учебния материал в различни професионални направления.

Дискутирайте с класа:

  • Как познанията за зрителната сетивна система могат да ни направят по-добри специалисти?
  • По какъв начин получените знания ни помагат в извършването на ежедневни дейности като четене, шофиране или работа на компютър?

Инструкции

Днес ще започнем часа с кратка дискусия, свързана с казусите от заданието ви за домашна работа. Всеки от вас ще представи по един пример за някой от казусите. След това ще дискутираме няколко въпроса, които ще ни помогнат да обобщим вашите открития и полезността на изучавания материал в ежедневието и различните професионални направления.

Обобщение

С помощта на тази дейност установихме, че познанията за устройството и функциите на зрителната сетивна система са важни както за осъществяването на ежедневни рутинни дейности, така и за упражняването на редица професии.

Важно!

  • Насърчете всички ученици да вземат участие в дискусията, да изслушват съучениците си и да уважават мнението на другите.

Материали за дейността

Как функционира периферното зрение - обобщение и анализ на данните
20 минути
Групова работа, Практическа задача

В тази дейност учениците обобщават данните, получени по време на експеримента и откриват зависимостта между характеристиките на обектите и откриването им от периферното зрение. За всеки цвят, форма и размер на обектите учениците трябва да изчислят средно аритметичния ъгъл, при който обектите са регистрирани за първи път от човешкото око. Получените стойности се записват в работните листове за изследване на периферното зрение. С така изчислените данни всяка работна група трябва да направи три стълбовидни графики - по една за всеки от трите изследвани показатели (размер, форма и цвят на обектите). На оста х се нанася изследвания показател, а на оста у - ъгълът, при който обектът е регистриран за първи път от окото.

Инструкции

Сега всяка работна група трябва да обобщи и да представи графично резултатите, които получихте за връзката между характеристиките на обектите и регистрирането им от периферното зрение. За всеки от изследваните показатели изчислете средно аритметичния ъгъл, при който те се забелязват за първи път от окото. След това направете стълбовидна графика, с която да визуализирате получените резултати. На оста х поставете изследвания показател, а на оста у - измерения зрителен ъгъл.

Обобщение

С помощта на този експеримент установихме, че човешкото око може да регистрира обектите, намиращи се наоколо, при различен зрителен ъгъл, в зависимост от техните характеристики.

Важно!

Уверете се, че всяка работна група разполага с технологична карта за изследване на периферното зрение и насърчете учениците да следват посочените в нея стъпки за анализ на резултатите.

Материали за дейността

Изводи и заключения
10 минути
Самостоятелна работа

В края на часа поздравете класа за положените усилия и обобщете получените резултати. На база направените изчисления и графики, всеки ученик трябва да отбележи в работния си лист:

  • Кои обекти се забелязват най-рано от периферното зрение и кои - най-късно?
  • На какво се дължат направените наблюдения?
  • Как можем на практика да използваме в ежедневието си получените резултати от експеримента и направените анализи?
  • В какви професионални направления може да ни бъде полезна тази информация?
  • Как като евентуални бъдещи предприемачи може да използваме новите знания?

Инструкции

Сега всеки от вас трябва да обобщи в работния си лист направените изводи и заключения от изчисленията и анализите на данните от експеримента. Имат ли те за вас практическо приложение и в какво се изразява то? В рамките на пет минути отговорете на поставените въпроси. След това ще ви дам думата да споделите впечатленията си.

Обобщение

В рамките на този проект установихме, че зрителната сетивна система е изградена от множество градивни елементи, всеки от които има своя функция и определя способността ни да възприемаме визуална информация от света около нас при различни условия на средата. Разбрахме, че има редица фактори, които влияят върху способността ни да виждаме и които са важни при упражняването на най-различни професии.

Важно!

  • Насърчете учениците да използват проучванията си от домашните работи и анализите от експеримента, за да оформят синтезирани и аргументирани изводи.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.