Изследване на периферното зрение
Раздел
Анатомия на човека
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
- назоваване на структурните компоненти на окото;
- дефиниране на следните термини и понятия: периферно зрение, стереоскопично зрение, цветно зрение, конусчета, пръчици, фоточувствителни клетки, сетивна информация, рецептори;
- посочване на основните видове зрение;
- описване процеса на възприемане на зрителна информация;
- посочване на причините за проявата на различните типове зрение.
Необходими материали:
- Пенокартон или друг твърд материал (парче 45 x 60 см);
- Пинче с пластмасова част, около която да може да се завърже парче връв;
- Молив;
- Ножица или макетен нож;
- Връв (2 парчета: парче от 45 см и парче от 30 см);
- Линия;
- Прозрачна лента;
- Ъгломер;
- Малка хартиена или пластмасова чаша за еднократна употреба;
- Лепило;
- Цветни маркери (няколко различни цвята);
- Хартия (5 листа);
- Дървени пръчици – шишчета или клечки за зъби (около 12 за всяка работна група);
- Технологична карта за провеждане на експериментПериферно зрение” .
- Работен лист за “Периферно зрение”;
- Работен лист за “Цветна слепота”;
- Работен лист за домашна работа – “Зрителната система в бита и практиката”.
В началото на часа направете кратка дискусия върху поставената домашна работа, свързана с цветната слепота. Изберете няколко ученика, които да представят резултатите от проучването си. Сравнете събраната информация и дискутирайте с класа:
- Възможно ли е лимоните да имат оранжев цвят?
- На какво се дължи различното възприемане на цветовете при отделните хора?
- До какви проблеми може да доведе нетипичното възприемане на цветовете при далтонистите?
Инструкции
Днес ще започнем часа с проверка на домашната работа, която ви поставих предишния час. Ще ви дам възможност да споделите своите открития и заключения от симулацията за цветно зрение. След това ще дискутираме няколко въпроса, които ще ни помогнат по-добре да осмислим процеса на усвояване на зрителната сетивна информация и проблемите, свързани с нарушения в този процес.
Обобщение
С помощта на тази дейност установихме, че възприемането на зрителната информация е изключително важно за осъществяването на ежедневни дейности и предпазването от опасности, като ни помага да се ориентираме в пространството, да анализираме околната среда и да осъществяваме повече дейности за по-малко време.
Материали за дейността
В тази дейност учениците проверяват как функционира периферното зрение и какви фактори влияят върху неговата проява. За целта гимназистите изработват експериментална установка, състояща се от голям ъгломер от пенокартон и фигурки с различни цветове, форми и размери. В процеса на изследване те откриват при какъв зрителен ъгъл човешкото око регистрира различни обекти, в зависимост от техните характеристики.
Инструкции
Сега ще изследваме по какъв начин работи периферното зрение и как различните характеристики на обектите влияят върху него. Ще работите в групи по четирима. Всеки екип трябва да изработи по един ъгломер от пенокартон и няколко фигурки с различни размери, форми и цветове. С тяхна помощ всеки ученик в работната група трябва да провери при какъв зрителен ъгъл забелязва за първи път 5 обекта с различни характеристики. Следвайте стъпките в технологичната карта, която ви раздадох, и отбелязвайте измерените ъгли в работните листове за изследване на периферното зрение.
Обобщение
С помощта на този експеримент установихме, че човешкото око може да регистрира обектите, намиращи се наоколо, дори когато не ги наблюдава пряко. Различните обекти могат да бъдат открити под различен ъгъл, в зависимост от техните характеристики.
Важно!
- Раздайте по един работен лист за изследване на периферното зрение за всеки ученик. След това разделете учениците в групи по четирима и раздайте на всяка група по една технологична карта за провеждане на експеримента.
Материали за дейността
В края на часа поздравете класа за положените усилия и направете кратко обобщение на вече усвоените знания. В следващия етап от проекта учениците ще анализират получените по време на експеримента резултати.
Възложете за домашна работа всеки да попълни в работния си лист по какъв начин получената до момента информация за устройството и функционирането на човешкото око може да му бъде полезна в бита и в различни професионални направления. Раздайте на учениците по едно задание, свързано с приложението на получените знания за зрителната сетивна система в практиката. Всеки самостоятелно трябва да потърси отговорите на зададените казуси и да направи изводи и заключения за приложимостта на усвоените знания.
Инструкции
За домашна работа всеки от вас, самостоятелно, трябва да попълни заданието, което ви раздадох. С помощта на казусите в него ще откриете какво е практическото приложение на изучавания учебен материал и по какъв начин можете да го използвате в ролята на бъдещи специалисти в различни сфери.
Обобщение
Днес разгледахме как функционира цветното зрение и изследвахме на практика как се проявява периферното зрение. Установихме, че обекти с различни физични характеристики, се регистрират по различен начин от човешкото око. В следващия етап от проекта ще анализираме получените резултати и ще потърсим закономерности, на базата на които да дефинираме каква е взаимовръзката между характеристиките на обектите и възприемането им от периферното зрение.
Важно!
- Насърчете учениците да потърсят конкретни примери в подкрепа на отговорите на въпросите от заданието за домашна работа.



