Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 без преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 100 без преминаване;
- намират неизвестно събираемо, като използват зависимостите между компонентите и резултатите при събирането и изваждането.
Необходими материали:
- цветни моливи
- работен лист “Събиране с неизвестно” – за всяка група
Учителят въвежда история за изгубен рицар, който е оставил следи под формата на математически задачи. Учениците ще трябва да го открият, като решат задачите по пътя. Припомнят си и как се намира неизвестно събираемо.
Инструкции
- Днес ще търсим изгубен рицар. Той е оставил следи с математически задачи. Само тези, които умеят да намират липсващото число, ще могат да го открият!
- Но преди да тръгнем на приключение, нека си припомним как да намерим липсващото число в задачите.
Пример:
- Задача: ___ + 16 = 28
- Как да намерим неизвестното?
- Изваждаме 16 от 28, като записваме ___ = 28 – 16
- Значи неизвестното е 12 и записваме ___ = 12
- Изписвайте всяка една от стъпките при решаване на уравнения н неизвестно.
Обобщение
Припомнихме си как се намира неизвестно събираемо. Това ще ни помогне да решаваме всички задачи и да намерим изгубения рицар!
Важно!
- Разкажете историята с ентусиазъм.
- Обяснете стъпка по стъпка как се намира неизвестно събираемо.
- Покажете няколко примера на дъската.
В групи учениците решават задачи с неизвестно събираемо, за да открият пътя до рицаря.
Инструкции
- Ще работите в групи по двама. Всяка двойка ще получи работен лист със задачи с неизвестно. За да разберете на колко стъпки е рицарят до кралството, решете последователно задачите. След всяка задача оцветете стрелката, която отговаря на отговора.
Обобщение
Упражнихме как да намираме липсващото число в задачите и да решаваме загадки заедно с партньор. Така се научихме да мислим логично и да работим като екип. Това ни помогна да открием правилния път и да разберем къде е изгубения рицар!
Важно!
- Раздайте работните листове и дайте точни инструкции за попълването им.
- Наблюдавайте учениците, като насочвате, като не давате готови отговори, подпомагайте чрез въпроси.
Групите представят как са открили рицаря и как са решавали задачите.
Инструкции
- Хайде заедно да проверим как решихте задачите. Да решим примерите на дъската. Колко стъпки остават на рицаря, за да стигне до кралството?
Обобщение
Успяхме да открием изгубения рицар, защото решавахме задачите заедно и използвахме знанията си за неизвестно събираемо. Така разбрахме, че с внимание и екипна работа можем да постигнем успех!
Важно!
- Насочвайте дискусията с въпроси.
- Подкрепяйте с въпроси: „Какво научихме за решаване на задачи с неизвестно събираемо?“
- Ако има време дайте възможност, нека деца решат примерите на дъската.
