Истории от Фабриката за играчки

Раздел

Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 100 с преминаване; 
  • използват свойствата на събирането при пресмятане стойността на числов израз;
  • съставят текстови задачи с две пресмятания.

Необходими материали:

  • графитни моливи
  • работен лист “Истории от фабриката”
Колко са играчките?
10 минути
Въведение

Учителят и учениците заедно създават текстова задача, вдъхновена от история във „Фабриката за играчки“, и след това я решават.

Инструкции

- Днес ще съставяме свои текстови задачи, свързани с фабриката за играчки, които са с две пресмятания.

- Представете си, че днес в нашата фабрика за играчки работим по поръчка на магазин. Нека заедно измислим какво ще се случи с някои от играчките.

- Колко играчки роботи да произведем сутринта?

- А колко играчки коли да направим следобед?

- А сега… от склада идват да вземат част от тях. Колко да вземат общо от всички тези играчки?

- Ето, вече имаме историята - това е нашата текстова задача! Сега да решим какъв ще е въпросът към нея? Например: “Колко играчки остават във фабриката?”

- Ще направим съкратен запис: 

  1. сутринта ...
  2. следобед ...
  3. от склада взели …
  4. Търси се: Колко играчки остават във фабриката?

- Нека заедно напишем решението и отговора.

- Виждате, че задачата е с две действия. Първо направихме събиране, после изваждане. Винаги записваме целия израз, за да е ясно в какъв ред пресмятаме.

Обобщение

Виждате, че сами измислихме числата и историята, а после я превърнахме в задача. В следващата част вие по двойки ще измислите своя история от фабриката и ще я запишете с текст и решите с цял числов израз.

Важно!

  • Подчертайте, че освен измислена, задачата трябва да бъде и написана като текст.
  • Подчертайте важността на реда на действията и на ясния запис.
  • Изберете числа, при които и събирането, и изваждането са с преминаване, за да се упражнят учениците. Или поне насочвайте учениците да избират числа, при събирането и изваждането на които, да не се превиши 100. 
  • Може да използвате картинки на фабрика и играчки, за да направите обогатите историята.

Материали за дейността

Нашите истории от фабриката
15 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки, за да измислят и запишат своя текстова задача с две действия на тема „Фабриката за играчки“. Правят съкратен запис, а след това записват решението с цял числов израз.

Инструкции

- Сега вие ще станете автори на собствени истории от фабриката за играчки. Работите по двойки.

  1. Измислете какви играчки ще се правят във вашата фабрика.
  2. Решете какво ще се случи в историята ви. Дали ще бъде за произведени играчки или за частите на играчките.
  3. Използвайте двуцифрени числа.
  4. Задачата ви трябва да се решава с две действия.
  5. Запишете пълния текст на задачата на работния лист, а под него направете съкратен запис.
  6. Напишете решение с цял числов израз.
  7. Намерете отговора и го запишете и с думи.

Обобщение

Видяхме, че можем сами да измислим задачи, които звучат като истински истории от фабриката за играчки. Така тренираме не само смятането, но и умението да създаваме смислени текстове с числа.

Важно!

  • Оставате решената задача на дъската, за да служи за пример на учениците.
  • Подкрепете двойките, които се затрудняват с формулирането на историята, като им задавате въпроси.
  • Насърчавайте използването на разнообразни играчки и геометрични форми за повече въображение.
  • Подкрепяйте нестандартни идеи, които се вписват в изискванията за изпълнение на задачата.

Материали за дейността

Фабрика за истории
10 минути
Презентация

Учениците представят своите задачи и решения пред класа. Класът обсъжда решенията, дава идеи и съвети за историите.

Инструкции

- Споделете своята задача и нейното решение. 

- Нека всички чуят вашата история от фабриката и да споделят какво мислят - какво им е харесало и има ли нещо, което не е достатъчно ясно.

Обобщение

Днес научихме, че можем да създаваме свои задачи, да ги решаваме и да се забавляваме, докато учим. Това ще ни помогне да сме по-добри математици и разказвачи.

Важно!

  • Насърчавайте положителна обратна връзка, поощрявайте креативността и разяснете важността на точния запис и изчисления.
  • Дайте възможност на няколко групи да споделят задачите си, ако няма време за всички.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.