Раздел

Текст и общуване

Времетраене

80 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • правят изказване по зададена тема, като се ориентират в комуникативноречевата ситуация;
  • правят устен преразказ на текст, като предават накратко и последователно съдържанието му;
  • разказват устно по картина.

Необходими материали:

  • примери от детски книги с и без илюстрации
  • флипчарт лист
  • маркери
  • цветни моливи, флумастери, бели листове
  • дигитални устройства с достъп до Canva
Как илюстрациите разказват приказки?
10 минути
Дискусия

Класът обсъжда ролята на илюстрацията в детската книга и как рисунката може да подсили посланието на приказката.

Инструкции

  • "Ученици, днес ще говорим за илюстрациите – рисунките, които правят приказките още по-вълнуващи. Помислете за любима приказка, която сте чели. Как изглеждат картинките в нея?
  • Представете си, че тя нямаше никакви илюстрации – щеше ли да ви бъде толкова интересна?
  • Сега ще обсъдим заедно:
    • Какво прави една илюстрация хубава и запомняща се?
    • Какви чувства можем да покажем с рисунка?
    • Какво е важно да има на картината, за да разказва историята добре?
  • Слушайте внимателно съучениците си и се включете със свое мнение. Можете да използвате изрази като „Аз мисля, че...“ или „Според мен картината е важна, защото...“
  • Ще запишем на флипчарт лист най-важните идеи, които ще ни помогнат след това, когато сами илюстрираме нашите приказки."

Обобщение

В тази дейност учениците осъзнават, че всяка история може да стане по-въздействаща, когато я подкрепим с подходящи образи. Това ще им помогне да създадат вълнуваща дигитална книга.

Важно!

  • Насърчавайте всички ученици да се включат, дори и с едно изречение.
  • Покажете примери от детски книги с и без илюстрации.
  • Запишете на флипчарт лист ключови думи от обсъждането („емоция“, „цветове“, „детайли“, „момент на кулминация“ и др.).

Материали за дейността

Моята приказка оживява в картини
50 минути
Творческа задача

Учениците създават илюстрации към своята приказка и ги добавят към дигиталната си книга.

Инструкции

  • "Сега е време вашата приказка да оживее с рисунка! Помислете кой момент от историята ви е най-интересен или най-вълнуващ – това ще бъде вашата сцена за илюстриране.
  • Изберете дали ще рисувате на ръка върху бял лист или на таблет/компютър.
  • Преди да започнете, си отговорете на следните въпроса:
    • Кои герои ще включа в рисунката?
    • Какво действие се случва?
    • Какво настроение искам да предам – радост, изненада, страх, вълшебство?
  • Нарисувайте с внимание към детайлите – облекло, изражение на лицето, мястото на действието.
  • Когато сте готови, добавете рисунката в дигиталната книга:
    • Ако е на хартия – направете снимка и я качете.
    • Ако е дигитална – запишете файла и го вмъкнете на подходящото място.
  • По желание може да добавите кратък надпис под рисунката – изречение, което да насочи читателя към това, което се случва.
  • Работете спокойно и творчески – това е вашата история и вашата картина!"

Обобщение

С тази дейност учениците превръщат думите в образи. Научават как визуалното изкуство може да засили въздействието на историята и как работата по илюстрацията ни кара да се вгледаме по-дълбоко в собствените си текстове.

Важно!

  • Напомнете на учениците, че не се оценява художественото им майсторство, а идеята и връзката с текста.
  • Помогнете при дигиталното добавяне на изображения в Canva, ако е нужно.
  • При липса на техника – съберете рисунките и направете колективна изложба. След което изработете заедно хартиен вариант с авторовите приказки и илюстрациите на учениците.

Материали за дейността

Историята зад илюстрацията
20 минути
Презентация

Учениците представят своите илюстрации пред класа и разказват какво изобразяват, защо са избрали точно този момент от приказката и какво послание желаят да предадат с рисунката.

Инструкции

  • "Ученици, нека да се върнем към нашите рисунки и да „чуем какво те ни разказват“.
  • Всеки от вас ще представи своята илюстрация пред класа и ще сподели следното:
    • Какво е събитието на вашата рисунка?
    • Защо избрахте да илюстрирате точно този момент от приказката си?
    • Какво бихте желали да усети или разбере читателят, когато я погледне?
  • Може да използвате изрази като:
    „Това е моментът, когато...“
    „Избрах тази сцена, защото...“
    „С тази илюстрация исках да покажа...“
  • Изслушвайте се внимателно и, ако желаете, задайте въпрос или направете позитивен коментар. Това е време, отделено да почувствате удовлетвореност от труда си и да се вдъхновите едни от други!"

Обобщение

Тази дейност дава възможност на учениците да видят приказките не само през езика, но и през очите на художника. Чрез илюстрациите те показват какво ги е вълнувало най-много в историята и как може да се общува с читателя не само с текст, но и с образи.

Важно!

  • Създайте спокойна и подкрепяща атмосфера, в която всяко дете да се чувства уверено да говори пред другите.
  • При нужда насочвайте с въпроси като: „Какво се случва тук?“, „Това ли е най-важният момент в приказката ти?“
  • Насърчавайте активното слушане – учениците могат да задават въпроси или да направят позитивен коментар.
  • Ако някои ученици са по-срамежливи, предложете им да споделят в малка група или да запишат кратко изречение, което вие да прочетете.
  • Подчертайте, че илюстрацията е личен творчески избор – няма „грешно“ рисуване, важна е идеята и връзката с текста.
  • Запишете или снимайте част от представянията за евентуално включване в края на проекта или за родителска среща.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.