Раздел

Организмите и тяхната среда на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците: 

  • разбират връзката между храненето на организмите и поддържането на живота в природата;
  • разграничават понятията производител, консуматор и редуцент;
  • изграждат хранителни вериги и осъзнават тяхната взаимосвързаност;
  • осмислят значението на опазването на природата за поддържане на екологичното равновесие.

Необходими материали:

  • бели листове
  • лепило и тиксо
  • моливи, пастели или флумастери
  • пластилин
  • мултимедия за презентиране на идеите пред учениците
  • таблата от предходния час
  • кабърчета (пинчета)
  • червени конци 
  • интерактивни примери за хранителни вериги
Свързани нишки
5 минути
Въведение

Учениците използват колажите, които са изработили в предходния час, за да покажат връзките в хранителни вериги, които съществуват между организмите на колажа. За целта използват кабърчета (пинчета) и червени конци, с които да очертаят кой кого изяжда.

Инструкции

- Днес достигаме до нашата мисия - хранителните вериги. Преди да си поговорим малко по-подробно за това, искам да направим едно интересно упражнение. Ще вземем кабърчета (пинчета) и червени конци. С тяхна помощ ще отбележим кой кого изяжда. 

- Не забравяйте, че сега правим само догатки, и дори да се окаже, че сте сгрешили, ще имате възможност да поправите предположениета си по-късно, когато обсъдим всичко от тази тема.

- Предлагам да се редувате. Излиза отпред някой, поставя първото кабърче, излиза следващия и поставя кабърче на организма, който сметя, че може да изяде първото отбелязано. Свързваме ги с червено конче.

Обобщение

Справихте се с тази задача, но какво ви прави впечатление? Виждате ли колко много конци пуснахме между различните организми на таблата ви? Това може да ни говори само едно, че всички организми в природата са в постоянна връзка помежду си и нарушаването на баланса дори само на едно звено, оказва влияние върху всички останали, с които то е във връзка.

Важно!

  • Дайте възможност на всички ученици да се включат.
  • Дори да виждате, че допускат грешки, на този етап не ги поправяйте и посочвайте.

Материали за дейността

Да създадем интерактивен макет на хранителна верига
25 минути
Работа по двойки

Учителят предоставя на учениците няколко примера за интерактивни творчески модели на хранителни вериги и ги насърчава да изберат проект, по който да работят. Учениците работят в екипи от по двама с предварително подготвени творчески материали, след което демонстрират изработеното пред класа.

Инструкции

- От предходната дейност разбрахме и видяхме нагледно, че в природата всички живи организми са свързани помежду си. Едни служат за храна на други. Тези връзки се наричат хранителни вериги.

- Всички хранителни вериги започват с растенията, защото те могат сами да си произвеждат храната чрез слънчевата светлина, водата и въздуха. Как се наричаше процесът на хранене при растенията? 

- Точно така, фотосинтеза. Затова и наричаме растенията производители.

- След растенията във веригата идват тревопасните животни. Те се хранят с растения – треви, листа, плодове. Наричат се още първични консуматори. 

- Следващите в хранителната верига са хищниците, които се хранят с други животни. Те са вторични или третични консуматори.

- Когато растенията и животните умират, идва ред на гъбите и бактериите. Те разграждат останките и връщат хранителните вещества обратно в почвата.

- Хранителните вериги показват как животът в природата е свързан. Ако една част от веригата изчезне, това влияе и на останалите. Те ни учат, че трябва да пазим природата и всички живи същества.

- Вие вече създадохте примерни хранителни вериги в предходната дейност. Нека проверим дали те са правилни.

- По всичко изглежда, че сте се справили прекрасно със задачата. Тези табла всъщност ще ви бъдат изключителни полезни, защото могат да ви послужат за вдъхновение при изработването на макет на хранителна верига. Това е и следващата ни задача. Тя е изцяло творческа и за нея ще работите в малки екипи от по двама, като всеки екип ще трябва да си избере една хранителна верига от направените в първата ни дейност, или да си измисли нова, и след това да я представи по творчески начин. 

- Аз ще ви покажа няколко примера за интересни, интерактивни и творчески хранителни вериги, които вие може да използвате като идея, но не забравяйте, че имате пълна свобода и ако ви хрумва нещо по-креативно, можете спокойно да го направите, стига да се вместите във времето за работа, което е 20 минути.

Обобщение

Всички бяхте креативни и изобретателни, а хранителните вериги, които изработихте са истински произведения на изкуството. Всички тези макети ни помагат по-добре да разберем връзките между организмите в природата. Нека сега огледаме какво изработихте, и да проведем кратка дискусия за това, какво всъщност научихте и какво ви направи най-силно впечатление.

Важно!

  • Предупредете учениците от предходния час, че трябва да си носят творчески материали за тази дейност. Подгответе резервни листове хартия и материали, които да предоставите, в случай, че някой все пак е забравил.
  • Когато представите примерите и идеите за вдъхновение на учениците, проведете кратка дискусия, за да обсъдите какво мисли да изработи всеки екип, и за да се уверите, че всеки ученик има идея какво точно започва да прави.
  • Обикаляйте между чиновете и помагайте при нужда.

Материали за дейността

Представяме нашите хранителни вериги
10 минути
Презентация

Екипите представят своя макет. Класът обсъжда важността на опазването на природата.

Инструкции

- В последната ни дейност за този час, няколко двойки ще представят своите макети на хранителни вериги, а останалите ще дадат обратна връзка върху проекта и работата по него. 

- Искам обаче всеки от вас да помисли върху нещо. Какво би станало, ако един от организмите във вашата верига изчезне? Как ще изглежда природата?

Обобщение

В днешния час, освен че научихте полезна информация за хранителните вериги, вие всъщност разбрахте нещо много по-важно и ценно. Всичко в природата е свързано, всеки организъм има своето място и предназначение, и балансът на цялата природа се крепи върху правото на всяко растение, на всяко животно или гъба да съществуват. Често, за съжаление, дейността на човека променя този баланс

Важно!

  • Дайте възможност на повече ученици да се изкажат.
  • Насърчавайте учениците да разсъждават и да формират хипотези на база знанията, които вече имат.
  • Поставете ясни правила за времето, което всеки има, за да се изкаже.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.