Хранене и дишане при растенията и животните

Раздел

Жизнени процеси

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • назовават условията, необходими за живот и растеж на растенията;
  • обясняват процеса на фотосинтеза с помощта на учителя;
  • правят наблюдения и извеждат изводи от опити, свързани с растежа на растения;
  • изграждат начална представа за това как да се грижат за растенията в класна среда.

Необходими материали:

  • твърдения, свързани с жизнените процеси при животните и растенията
  • снимки на различни растения (включително и в домашни условия)
  • прозрачна чаша с вода и зелено листо
  • картини/видеа, илюстриращи фотосинтеза
  • бели листове, цветна хартия, картон
  • лепило, ножици
  • пастели, моливи, фулмастери
Животни и растения – как се хранят и дишат?
10 минути
Игра

Като преход и обобщение от наученото в предходните часове, учениците правят сравнение между животните и растенията чрез дискусия и кратка игра. Учителят ги насочва да открият приликите и разликите в начина им на хранене, движение и дишане.

Инструкции

Започнете часа с игра.

  • "Нека си припомним – какво правят всички живи същества, за да живеят? Те се хранят, дишат, движат се, растат и се размножават.
  • Сега ще изиграем една интересна игра, която ще ви помогне да се настроите за следващите вълнуващи предизвикателства, с които ще се захванем. Ето и какви са правилата на играта:
    • Аз ще ви чета различни твърдения твърдения, а вие ще преценявате, дали те се отнасят  за животно, за растение, или и за двете. 
    • Ако мислите, че е животно – пляскате. 
    • Ако смятате, че става въпрос за растение – щракате с пръсти. 
    • Ако е и двете – вдигате ръка."

Примери:

  1. Мога да се движа сам.
  2. Нуждая се от въздух, за да живея.
  3. Произвеждам собствена храна със слънчева светлина.
  4. Дишам с бели дробове.
  5. Поглъщам вода и хранителни вещества от почвата.
  6. Храня се с други живи същества или храна, приготвена от тях.
  7. Поглъщам въглероден диоксид и отделям кислород.
  8. Вдишвам кислород и издишвам въглероден диоксид.
  9. Нуждая се от вода, за да оцелея.
  10. Раста и се развивам с времето.
  11. Мога да усещам заобикалящата среда и да реагирам.

След играта направете кратко обобщение.

  • "Добре, нека обобщим, кои са основните разлики в начина на хранене при растенията и при животните?
  • А кои са разликите в начина им на дишане?"

Обобщение

"Беше важно за нас да си припомним какво научихте и знаете досега, защото предстои да се фокусираме малко повече върху растенията и да разгледаме как те дишат, растат и се развиват. Да продължаваме напред."

Важно!

  • Подпомагайте учениците, за да могат да обобщят знанията, които са натрупали до момента. Урокът е за упражнение.
  • Насърчавайте обсъждането след всяко твърдение: „Защо мислиш, че това е вярно за животно, а не за растение?“

Материали за дейността

Магията на фотосинтезата
10 минути
Дискусия

Учениците наблюдават експеримент и кратко видео за това как растенията използват светлина, вода и въздух, за да произвеждат храната си. След това участват в дискусия, свързана с процеса на фотосинтеза.

Инструкции

Започнете тази дейност с експеримент.

  • Ще направим един малък експеримент – ще сложим листо във вода на светло място и ще видим какво ще се случи. 
  • Появили са се мехурчета? А защо се появяват те? Може ли някой да предположи?
  • Нека, за да допълним впечатленията ви, да разгледаме и едно кратко обяснително видео, което мисля че ще отговори на всички въпроси, които може би вече си задавате.

Пуснете на учениците видеото. То няма говор, затова обяснявайте какво се случва в процеса на фотосинтеза.

След видеото изведете определение на понятието фотосинтеза, чрез подпомагащи въпроси към учениците:

  • Какво приемаше растението чрез корените си от почвата?
  • А какво приема чрез листата си?
  • Какво друго участва в процеса на фотосинтеза? (Слънцето)
  • Какво се отделя след това през листата?
  • Сега можете ли да обясните какви са мехурчетата, които наблюдавахме в чашата, която ви показах по-рано?

Обобщение

"Чрез наблюдението, видеото и дискусията вие научихте как растенията използват светлината, водата и въздуха, за да произвеждат храна и кислород. Тази дейност ще ви помогне, когато засаждате своите градини, защото ви дава основни знания за това какво е необходимо на растенията, за да растат здрави и силни."

Важно!

  • Подгответе предварително всички демонстрационни материали. За да е по-ефектно, можете да си приготвите предварително чаша и листо, което е стояло на слънце, за да покажете на учениците, това което се получава. В противен случай може да отнеме повече време.
  • Насочвайте учениците, за да може новото знание да излезе от тях.

Материали за дейността

Създай свое растение
15 минути
Творческа задача

Учениците създават собствен модел на растение от хартия и рисуват нужните за него ресурси – слънце, вода, въздух. Така визуализират какво е необходимо, за да се развива едно растение и да бъде здраво.

Инструкции

Преминете към творческата задача. Уверете се, че всеки ученик разполага с необходимите материали.

  • "Сега ще направите свое цвете/растение! Използвайте лист, ножичка и лепило, за да изрежете стъбло, листа и корени. Нарисувайте слънце, облак, от който пада дъжд, и стрелки, които показват как слънцето, въздухът и водата достигат до растението.
  • Можете да добавите и мехурчета с кислород, които растението излъчва след фотосинтезата!
  • След това ще направим изложба и ще обсъдим какво сте включили."

Обобщение

"Вече познавате фотосинтезата. Когато разбираме добре този процес, можем по-добре да си обясним от какво се нуждае едно растение, за да расте и да се развива и какви условия трябва да му осигурим, когато започнем да създаваме нашата мини градина."

Важно!

  • Подгответе предварително разноцветна хартия, ножици, лепило и пастели. 
  • Подпомагайте по-слабите ученици с идеи как да структурират рисунката си. 
  • По ваша преценка, ако има ученик, който особено се затруднява, можете да обедините две деца в екип.

Материали за дейността

Дневник на едно растение
5 минути
Рефлексия

Учениците влизат в роля – представят си, че са растение и описват един свой ден - с какво се хранят, как дишат, какво правят. Това помага за затвърждаване на наученото по един личен и ангажиращ начин.

Инструкции

Завършете часа с кратка рефлексия.

  • Представете си, че  трябва да запишете влог/ публикация за социалните мрежи, но не сте хора, а сте малки растения - в гората, на полето или в саксия у дома. 
  • Разкажете как преминава един ваш ден?
  • Какво приемате от околната среда?
  • Какво правите с тези вещества?
  • Какво отделяте обратно?
  • Кой иска първи да влезе в тази роля?

Обобщение

"Днес разбрахме, че макар растенията и животните да са толкова различни, и двете се нуждаят от въздух, вода и храна, за да оцелеят. Но начините, по които го правят, са напълно различни! Въпреки това, не бихме могли да си представим този свят, без огромното разнообразие от растения и животни, които го правят такъв, какъвто го познаваме."

Важно!

  • Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат. 
  • Ако децата имат нужда от подкрепа, използвайте следните подсказки: „Аз поемам...“, „С помощта на...“, „Произвеждам...“, „Отделям...“
  • Насърчете ги да използват точните думи от урока: фотосинтеза, кислород, въглероден диоксид, хранителни вещества, енергия.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.