Раздел
География на обществото и стопанството
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават и описват основните раси на човечеството по характерните им външни белези;
- изясняват понятието “народ“ и откриват примери за културно и езиково разнообразие по света;
- осмислят ролята на религията като част от културната идентичност на хората;
- разбират връзката между расовите, културните и религиозните различия и природната среда, в която живеят хората.
Необходими материали:
- Нашите гости – изрязани листчета;
- Кутия за теглене;
- https://contrib.pbslearningmedia.org/WGBH/sj14/sj14-int-religmap/index.html;
- Работен лист “Разнообразие на Земята: раса, народ, религия”
Чрез теглене на изображения на стереотипни представители от четири расови групи (негроидна, европеидна, монголоидна и смесена раса), учениците влизат в роля на домакини на "гости от целия свят“. Дейността формира нагласа за приемане на различията и подготвя учениците за усвояване на новите знания.
Инструкции
“Днес нашият клас ще се превърне в едно специално място - ще посрещнем гости от цял свят. Те не говорят нашия език, но ще се опитаме да ги опознаем. Ще разгледаме външния им вид и се опитаме да си представим откъде идват, как живеят и какво би било важно за тях, ако трябва да им построим дом.
Пред вас има кутия, в която има листчета. Всеки от вас ще изтегли едно. На него ще видите снимка на човек - това е вашият гост. След като изтеглите своя гост, потърсете в стаята учениците, които имат същия човек като вас. Това ще бъдe вашият екип.
Ето, че вече се разделихме по групи! Първата ви задача е внимателно да разгледате вашия гости и да опишете чертите му? Мъж или жена е? Каква е косата му, какъв е тенът на кожата, как изглеждат очите му?
Обсъдете заедно въпросите, които ще запиша на дъската:
- Как мислите - от коя част на света идва вашият гост?
- Какви са природните условия, в които живее?
- С какви местни плодове и зеленчуци е свикнал? Каква храна може би предпочита?
- Как си представяте дома, в който би се чувствал добре?
Запомнете най-важното, което сте обсъдили, защото после ще го споделите с останалите екипи. Не е нужно да пишете, освен ако не искате да си водите бележки. Най-важното е да разговаряте и да изслушате другите в екипа.”
Обобщение
С тази дейност правим първа стъпка към разбирането на културното и расовото многообразие на хората по света. В ролята си на домакини на "гости“ от различни части на света учениците се замислят върху това как външният вид, културата, мястото на живот и нуждите на хората са свързани.
Изгражда се основа за по-дълбоко учене в следващата част на урока, когато се въвеждат понятията раса, религия и народ. Учениците се подготвят за изпълнението на тяхната мисия - проектиране на къща, съобразена с природата, културата и човека.
Важно!
- Тази дейност поставя началото на урока, в който учениците ще навлязат в темата за расите, културите и религиозното многообразие на света. Символичната среща с "гости от света“ ще накара децата да се замислят, че за да се проектират дом, трябва да познават човека, за когото той е предназначен.
- Разпечатайте и изрежете изображенията на четиримата представители и ги сложете в кутия, от която всеки ученик да изтегли едно на случаен принцип.
- Групирайте класа и подгответе място на дъската, където да изпишете четирите основни въпроса за обсъждане.
- Всяка група ще има около 3 минути, за да обсъди своя "гост“.
- Насърчавайте учениците да използват познания от предишните уроци - за климатичните пояси, разпределението на населението и начина на живот в различните региони.
- След изтичане на времето поканете по един представител да разкаже какво са обсъдили за своя гост.
Учениците усвояват понятията раса, народ и религия, като ги свързват с вече избрания стереотипен "гост“ от предходната дейност. Работят с текст, снимки и интерактивна карта на религиите по света. Изследват как културните, външни и религиозни различия влияят на начина на живот и как тези знания са необходими при проектирането на подходящ дом.
Инструкции
“Ученици, до момента гледахме Земята отгоре - видяхме къде има повече хора, къде са малко, какви са климатите и условията за живот. Днес ще я погледнем Земята по друг начин. Ще се запитаме кои са хората, които живеят на тази планета? Как изглеждат? В какво вярват? Какви са техните обичаи, култури и нужди? Вашият гост е символичен - всъщност той представя милиони реални хора. Днес ще се опитаме да го разберем по-добре - не само по това как изглежда, а и по това какъв е неговият свят. За да направим това, ще научим три нови понятия. Това са думи, които често чуваме, но сега ще ги разберем истински. Ще ви помоля да си водите записки.
Първото понятие е РАСА - група хора, които си приличат по външни белези - например по цвят на кожата, форма на очите, структура на косата. Расата не прави един човек по-добър или по-лош, само показва къде са живели неговите предци преди десетки хиляди години.
- Хората с тъмна кожа и къдрава коса са представители на негроидната раса;
- Хората с жълтеникав тен и бадемовидни очи са от монголоидната раса;
- Хората със светла кожа и кафяви или светли очи са европеидна раса;
- А хора, които имат черти от две различни раси, се наричат смесена раса.
Второто понятие, което ще разгледаме, е НАРОД. Народът е нещо повече от външен вид. Това са хора, които живеят в една и съща страна, говорят на един език и имат свои собствени празници, обичаи и начин на живот. Ние например сме българи - имаме своя култура, език, мартеници, народни песни и ястия. Също като нас народ са японците, нигерийците, арабите, германците и още много други.
Третото понятие е РЕЛИГИЯ. То е свързано с вярата на хората в Бог, в божества или в духовни учения. Религията не се вижда, но тя често определя какво празнуваме, как се обличаме, как се храним, и дори - как изглеждат нашите домове. Кои религии познавате?
- Хората, които вярват в Христос и почитат Библията, са християни.
- Тези, които вярват в Аллах и следват Корана - мюсюлмани.
- А онези, които следват ученията на Буда - са будисти.
Сега ще ви покажа една интерактивна карта на религиите по света. Заедно ще видим къде преобладават тези религии. Защо на някои места живеят предимно християни, а на други - мюсюлмани? Според вас религията как влияе върху начина на живот на хората?
След малко ще се върнем към екипната работа - ще продължим в същите групи, в които работихме преди малко. Гледайки снимката на вашия гост и използвайки новите думи, трябва да отговорите на въпросите от работния лист. Не забравяйте да мислите като архитекти. Когато си предствяте дома му помислете какви цветове би харесал този човек. Дали ще има нужда от място за молитва? Дали ще иска вътрешен двор, прозорци на изток, или нещо друго? Истинският архитект не проектира по своя вкус - а по нуждите на онзи, който ще живее в дома.
Това е задача, която се надявам ще ви помогне да разберете по-добре хората и да бъдете толерантни към околните. Да си толерантен означава да уважаваш различията и да не мислиш, че твоят начин е единственият. Да уважаваш вярата, езика, навиците на другия, без да се страхуваш или подиграваш.
Когато екипът ви е готов, един от вас ще представи работата ви пред класа: как изглежда вашият гост, към коя раса принадлежи, от къде е, в какво вярва и как би изглеждала къщата, която ще го накара да се чувства у дома.“
Обобщение
С тази дейност учениците усвояват основни знания за расите, народите и религиите по света и осъзнават, че външният вид, езикът, вярата и културните различия са част от човешката идентичност. Дейността насочва вниманието към толерантността - умението да приемаме и ценим различията. Разбрират, че разнообразието между хората не е пречка, а богатство, което трябва да бъде уважавано.
Насочват вниманието си към финалната задача в проекта "Къща за мен“, като добавят още един важен елемент: човекът, за когото ще строят дом, не е абстрактен - той има произход, култура и вяра, които трябва да се уважат и отразят в бъдещия дом.
Важно!
- Подгответе интерактивната карта на религиите: https://contrib.pbslearningmedia.org/WGBH/sj14/sj14-int-religmap/index.html.
- Изпишете на дъската трите нови понятия - раса, народ, религия - и издиктувайте за всяко по едно кратко определение, например: РАСА - група хора с общи външни белези, предавани по наследство (цвят на кожата, коса, очи); НАРОД - хора с общ език, култура и традиции, които живеят на една територия; РЕЛИГИЯ - вяра в Бог или духовни учения.
- Уверете се, че всички екипи имат пред себе си изображението на своя символичен "гост“ от предходната дейност.
- Окуражавайте учениците да правят връзка с финалния продукт - добрият архитект не проектира универсални къщи, а съобразени с хората.
- Груповата задача е ключов момент от урока и от целия проект - тук учениците започват да мислят за нуждите на конкретния човек, за когото ще проектират къща. Затова тази част от урока изисква ясно обяснение, внимателно следене на дискусиите и поддържане на безопасна и уважителна среда, в която всяко мнение може да бъде изслушано с уважение.
- Не допускайте подигравки по повод расови или религиозни различия. Ако се появи неуместен коментар, го спрете спокойно и обсъдете защо не е недопустим, без да засрамвате ученика.
- При представянето на екипите насърчавайте кратките и ясни изложения. Ако е възможно, запишете на дъската ключови думи от всяка група, за да се оформи колективно знание.
Учениците обобщават и осмислят новите понятия чрез кратка устна рефлексия. Разглеждат връзката между расовите и културни различия и климатичните условия, в които хората живеят. Така започват да разбират, че природата и културата заедно влияят на избора на жилище. Дейността създава мост към следващия урок за селищата и човешката среда.
Инструкции
“Преди да приключим днешния урок, нека се върнем назад и си припомним:
- Какви нови термини използвахме днес?
- Как изглеждат хората от различните раси?
- Какво е народ? Какво обединява хората от един и същи народ?
- Каква роля играе религията в живота на човека?
Ще направим кратка споделена рефлексия. Ще запиша началото на две изречения на дъската:
"Днес разбрах, че…“ и "За да построя къща, трябва да знам…“. Искам да помислите как бихте ги довършили. Нека да чуем няколко отговора!
И още нещо - това, което направихме днес, е само част от цялостното ви архитектурно проучване. В следващия ни урок ще разгледаме селищата по света и ще продължим мисията си като бъдещи архитекти.”
Обобщение
С тази дейност учениците обобщават знанията си за расите, народите и религиите. Дейността подготвя плавен преход към следващия урок за селищата и човешката среда.
Важно!
- Завършете урока с кратко обобщение и устна рефлексия.
- Насърчавайте свободно, но осъзнато изразяване, без да поправяте отговорите - акцентът е върху личното разбиране.

