Хайде да си направим град на буквите!

Раздел

Звуковете и буквите в българския език

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават звук от буква;
  • разграничават гласни от съгласни звукове;
  • изговарят правилно звуковете в думите;
  • познават реда на буквите в българската азбука.

Необходими материали:

  • Бяла дъска 
  • Маркери за дъска – син и червен
  • Подвижна азбука – комплекти букви от азбуката за всяка група (буквите могат да са пластмасови, картонени, ламинирани, но всяка да е отделна)
Открий буквата!
10 минути
Игра

Учениците участват в игра за откриване на поредна буква в азбуката и с нея образуват думи. Заедно анализират звуковия и буквен състав на думите. След това обсъждат класификацията на звуковете и буквите.

Инструкции

  1. Започнете часа с игра:
  • “Ще играем една игра. Аз казвам “А” и започвам да броя подред буквите от азбуката наум, докато някой ученик не каже “Стоп!”. Тогава казвам на глас буквата, до която съм стигнал и вие измисляте думи, които започват с тази буква.”
  • Например: Ако се падне К, вие може да кажете кола, котка, къща и т.н.
  1. Играйте по този начин 2-3 пъти. Ако има желаещи, дайте възможност на някои деца да броят буквите вместо вас.
  •  “Иска ли някой да опита и да брои буквите наум?”
  1. След това изигравате още 2-3 игри и записвате на дъската някои от предложените думи.
  • “Ще записвам думите, които измисляте.”
  1. Заедно определяте буквите и звуковете в записаните думи. С помощта на червения и синия  маркери отбелязвате гласните и съгласните звукове в тях.
  • “Да открием от какви звукове и букви се състоят тези думи.”
  • Например: кола: о, а - гласни (в червено), к, л - съгласни (в синьо).
  1. Преминете към дискусия относно групирането на звуковете и буквите.
  • “Какви видове звукове и букви има в думите? Каква е разликата между звук и буква? На какви видове се разделят гласните звукове? На какви видове се разделят съгласните звукове? Има ли буква без звук? Има ли звук без буква? Има ли букви, съставени от два звука? Има ли звук, образуван от две букви?”
  • Възможни отговори: “гласни и съгласни”, “звукът се произнася и чува, а буквата се пише и чете”, “тесни и широки”, “сонорни, звучни и беззвучни”.

Обобщение

Обобщете отговорите на учениците, като изведете основните знания, свързани със заложените цели. Кажете, че целта на днешния урок е децата да разберат, че между звуковете и буквите в българския език има връзка и че те следват специфични правила. 

“Видяхме, че всеки звук и буква имат своето място и значение при образуването на думите. За да можем да пишем правилно, трябва да познаваме правилата, по които се изговарят и пишат думите.”

Важно!

  • Уверете се, че всички деца са ангажирани в играта.
  • Опитайте се да дадете възможност на всички да участват по някакъв начин в дейността.
  • Насърчавайте учениците да мислят и да се включват активно.

Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, с допълнителни насоки.

Материали за дейността

Да подредим буквите
15 минути
Групова работа

Учениците се разделят в групи по трима-четирима и всяка група получава комплект от подвижна азбука (ламинира, дървени, картонени букви, но задължително да са единични. Първата им задача е да подредят буквите по азбучен ред. След това трябва да ги групират по техни звукови характеристики. Следва обсъждане и обобщение.

Инструкции

  1. Разяснете правилата на дейността и се уверете, че всички са разбрали. Попитайте децата да дадат някои примери. Ако е необходимо ги насочете в каква посока да мислят.
  • “Ще се разделим на групи по … . Всяка група ще получи подвижна азбука. Буквите в нея са разбъркани. Първата ви задача е да ги подредите по азбучен ред. Когато сте готови, ми дайте знак, за да дойда да видя как сте ги подредили. След това трябва да обсъдите и групирате буквите спрямо техни звукови характеристики. Времето ви за работа е 10 минути.”
  • “Можете ли да дадете пример за такова групиране? Можем ли да групираме гласните в една група? А всички останали съгласни заедно ли ще бъдат или можем да ги разделим по някакъв начин? Как? Защо?” 
  1. След това, в оставащото време (5 минути), преминете към дискусия относно групирането на буквите. Дайте възможност на всяка група да се изкаже. Изтъквайте техните успехи и сравнявайте групирането на буквите, които съвпадат при екипите. Визуализирайте на дъската, докато обобщавате, или използвайте една от подвижните азбуки, ако всички деца ще могат да виждат. Целта е да разделят буквите на: гласни, сонорни съгласни, звучни и беззвучни съгласни, щ, ю и я, ь.

Обобщение

Обобщението се включва във финалната дискусия. Кажете, че с помощта на техния упорит труд, децата са успели да разберат как разделяме буквите от българската азбука по звуковите им характеристики. 

“Положихте много труд и благодарение на вашата работа, разбрахме как и защо всеки звук и буква се събират в групи. ”

Важно!

  • Уверете се, че имате достатъчен брой пълни подвижни азбуки за всяка група.
  • Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата на всяка група. Да разберат, че преди да преминат към групиране на буквите по звуковите им характеристики, следва да покажат на учителя как са подредили буквите по азбучен ред.
  • Уверете се, че всички деца са включени в група.
  • Уверете се, че има подходящи работни места за всяка група.
  • Насърчавайте учениците да участват активно в работата в групата.
  • Подкрепяйте учениците и групите, които се затрудняват, с допълнителни насоки.
  • Наблюдавайте работата на групите и си отбелязвайте кое правят с лекота и кое ги затруднява.

Материали за дейността

Да си направим град на буквите!
10 минути
Дискусия

Учителят прави предложение на децата за организиране на буквите в домове в “Град на буквите”. Обсъжда се от какво се състои един град и кой живее в него. Целта е да ангажира учениците и да ги вдъхнови да участват в последващи дейности, свързани с темата, в които ще имат възможност за творческа изява.

Инструкции

  1. Предложете на децата да си направите “Град на буквите”. Дискутирайте от какво е съставен един град. Разкажете им как ще си направите рисунка, в която всяка група букви, ще си има свой дом. Дайте възможност на децата да дискутират как може да се осъществи това и да дават идеи.
  • “Хайде да си направим “Град на буквите”! Какво има в един град?”

Очаквани отговори: “къщи, коли, хора, дървета, паркове, магазини, улици и т.н.”.

  • “Вие къде живеете в нашия град - в къщи или в жилищни блокове? С кого живеете? Имате ли си свои стаи?” 

Очаквани отговори: “къщи, блокове, апартамент/ със семейството ми и т.н.”.

  • “Как биха живели буквите от азбуката в нашия град? Кой с кого би живял в един дом?”

Очаквани отговори: “в домове по групи”

  • “Вие как си представяте, че ще изглежда този град?”
  • 2. В  дискусията се обсъждат идеи за това как би изглеждал “Градът на буквите” и се споделя с децата планът за работа по този проект - два учебни часа, в които ще разгледат подробно всяка една група и ще направят общ проект на града. След това има един учебен час, в който всяко дете ще има възможност да нарисува своя град.

Обобщение

Учителят показва въодушевлението си от приемането на идеята и че е чул всички изказвания на децата. Мотивира ги да бъдат активни участници и в следващите дейности по този проект.

“Радвам се, че идеята за създаване на “Град на буквите” ви харесва. Предложенията ви са много интересни. В следващите часове ще видим как ще ги осъществим.”

Важно!

  • Насърчавайте учениците да участват активно в дискусията.
  • Подкрепяйте учениците, които се притесняват да споделят мненията и идеите си, като им задавате уточняващи въпроси.
  • Приемайте всички предложения, изказани в рамките на добрия тон. 
  • Насочвайте децата да правят връзки между това, че семействата живеят заедно в домове и буквите от всяка група биха “живели” в един дом.
  • Отговорете на въпросите на децата, относно предстоящата им работа.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.