“Грозното патенце”: Различният герой
Раздел
Различни разкази за човека и света
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- различават основни герои и характерни особености на пространството и времето в приказката;
- тълкуват приказката съобразно жанра;
- оценяват завършека във връзка със сюжета и личния си опит.
Необходими материали:
- текст на приказката “Грозното патенце”;
- лепящи листчета.
Кратка дискусия за това какво означава да си “различен” и как това може да те накара да се чувстваш.
Инструкции
“Днес продължаваме работата по нашия проект. За домашно трябваше да прочетете приказката “Грозното патенце”. В нея останалите животни отхвърлят патенцето, защото е различно.
- Какво ви идва наум, когато чуете “различен”?
- Чувствали ли сте се някога различни от другите? Какво изпитахте тогава?
- Защо е важно да приемаме различията?
- Да си различен означава ли да си “добър” или “лош”? Защо?”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна да се свържем с една от основните теми на приказката “Грозното патенце” и да се подготвим да изследваме как главният герой преминава през усещането, че е различен.”
Важно!
- Създайте подкрепяща и безопасна среда за споделяне.
- Не настоявайте за лични разкрития, ако учениците не се чувстват комфортно.
Материали за дейността
Учениците четат приказката и чрез самостоятелна работа и дискусия изследват темите за различието и приемането.
Инструкции
“Припомнете си приказката “Грозното патенце”. Запишете в тетрадките си отговорите на следните въпроси:
- Кои са основните герои?
- Как се променя пространството? Къде се развива действието в началото и в края на приказката?
- Какви човешки качества са приписани на животните в приказката?
- Как се чувства грозното патенце в различните етапи от живота си? Опишете неговите емоции.
- Какъв е нейният завършек и как го оценявате?
- Какво послание носи приказката?
Разполгате с 20 минути за работа. След това ще обсъдим вашите отговори и впечатления.”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна да видим как литературата може да ни говори за важни човешки преживявания като различието и търсенето на своето място, и ни подготви за сравнения с други приказки.”
Важно!
- Запишете на дъската въпросите, върху които учениците трябва да работят, или ги споделете чрез проектор.
- Предвидете време за споделяне. Водете дискусията към темите за толерантност и самоприемане.
- Посочвайте различни ученици на различни въпроси, за да чуете повече отговори.
Материали за дейността
Кратка рефлексия, в която учениците разсъждават върху личните си силни страни и уникалност, свързвайки ги с посланието на приказката.
Инструкции
“Ще получите няколко лепящи листчета.
Затворете очи. Помислете за нещо, което ви прави уникални и специални. Погледнете към себе си и си отговорете на въпроса: какво харесвам в себе си? Напишете на лепящите 1-2 неща за “лебеда” във вас. Не е нужно да пишете името си: упражнението е анонимно.
Когато сте готови, залепете листчетата на дъската.”
Обобщение
"Урокът ни научи колко е важно да приемем себе си и другите, независимо от различията, и да разберем, че всеки носи своята уникална красота."
Важно!
- Подчертайте позитивното послание на приказката.
- Осигурете подкрепяща атмосфера.
- По желание пуснете подходяща музика.