Раздел

Различни разкази за човека и света

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • различават основни герои и характерни особености на пространството и времето в приказката;
  • тълкуват приказката съобразно жанра;
  • оценяват завършека във връзка със сюжета и личния си опит.
Кой се чувства различен?
5 минути
Дискусия

Кратка дискусия за това какво означава да си “различен” и как това може да те накара да се чувстваш.

Инструкции

“Днес продължаваме работата по нашия проект. За домашно трябваше да прочетете приказката “Грозното патенце”. В нея останалите животни отхвърлят патенцето, защото е различно.

  • Какво ви идва наум, когато чуете “различен”?
  • Чувствали ли сте се някога различни от другите? Какво изпитахте тогава?
  • Защо е важно да приемаме различията?
  • Да си различен означава ли да си “добър” или “лош”? Защо?”

Обобщение

“Тази дейност ни помогна да се свържем с една от основните теми на приказката “Грозното патенце” и да се подготвим да изследваме как главният герой преминава през усещането, че е различен.”

Важно!

  • Създайте подкрепяща и безопасна среда за споделяне.
  • Не настоявайте за лични разкрития, ако учениците не се чувстват комфортно.

Материали за дейността

Светът на грозното патенце
30 минути
Самостоятелна работа

Учениците четат приказката и чрез самостоятелна работа и дискусия изследват темите за различието и приемането.

Инструкции

“Припомнете си приказката “Грозното патенце”. Запишете в тетрадките си отговорите на следните въпроси:

  • Кои са основните герои?
  • Как се променя пространството? Къде се развива действието в началото и в края на приказката?
  • Какви човешки качества са приписани на животните в приказката?
  • Как се чувства грозното патенце в различните етапи от живота си? Опишете неговите емоции.
  • Какъв е нейният завършек и как го оценявате?
  • Какво послание носи приказката?

Разполгате с 20 минути за работа. След това ще обсъдим вашите отговори и впечатления.”

Обобщение

“Тази дейност ни помогна да видим как литературата може да ни говори за важни човешки преживявания като различието и търсенето на своето място, и ни подготви за сравнения с други приказки.”

Важно!

  • Запишете на дъската въпросите, върху които учениците трябва да работят, или ги споделете чрез проектор.
  • Предвидете време за споделяне. Водете дискусията към темите за толерантност и самоприемане.
  • Посочвайте различни ученици на различни въпроси, за да чуете повече отговори.

Материали за дейността

Лебедът в мен
10 минути
Рефлексия

Кратка рефлексия, в която учениците разсъждават върху личните си силни страни и уникалност, свързвайки ги с посланието на приказката.

Инструкции

“Ще получите няколко лепящи листчета.

Затворете очи. Помислете за нещо, което ви прави уникални и специални. Погледнете към себе си и си отговорете на въпроса: какво харесвам в себе си? Напишете на лепящите 1-2 неща за “лебеда” във вас. Не е нужно да пишете името си: упражнението е анонимно.

Когато сте готови, залепете листчетата на дъската.”

Обобщение

"Урокът ни научи колко е важно да приемем себе си и другите, независимо от различията, и да разберем, че всеки носи своята уникална красота."

Важно!

  • Подчертайте позитивното послание на приказката.
  • Осигурете подкрепяща атмосфера.
  • По желание пуснете подходяща музика.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.