Граматически истории в текстови задачи
Раздел
Части на речта
Времетраене
80 минути
Цели по предметно знание:
Учениците създават дигитална книга с текстови задачи, в която прилагат правилата за пълен и кратък член на съществителното име от м. р., ед. ч., определителен член при съществителни имена от ж.р. ед.ч., завършващи на -т или -щ и видовете числителни имена – бройни и редни.
Необходими материали:
- бяла дъска или флипчарт лист
- Canva шаблон (споделен линк) – използвайте опция “Възлагане”
- дигитални устройства с достъп до Canva
- речници – при необходимост
- подготвени текстови задачи от учениците от предходния урок
- бели листове
- проектор или интерактивна дъска
Учениците си припомнят предишен опит със създаване на дигитални книги, разглеждат пример и обсъждат какво ще съдържа новата им книга.
Инструкции
- "Ученици, нека да си припомним, когато направихме първата си дигитална книга – за сродните думи / местоимения / сложните думи. Тогава работихме по групи, използвахме Canva и създадохме нещо, което беше изцяло наше. Сега ще използваме опита си, за да направим нова дигитална книга, но този път – с граматически правила и текстови задачи.
Покажете примерна дигитална книга, по възможност създадена от учениците.
- Нека погледнем тази книга. Разгледайте внимателно как са подредени разделите, как са добавени илюстрации, примери и упражнения.
- Сега помислете по следните въпроси:
- Какво си спомняте от предишната ни работа по дигитална книга?
- Какво тогава ви беше най-лесно? А кое – по-трудно?
- Какво бихте направили по различен начин този път?
- Нашата нова мисия е да създадем ученическа граматическа книга, която:
- обяснява правилата за пълен и кратък определителен член при съществителни имена в мъжки род, ед. число;
- употреба на определителен член при съществителни имена от женски род, ед.ч., завършващи на -т или -щ;
- разказва за числителните имена;
- включва ваши текстови задачи.
- Ще се разделим в групи по 4 ученици – всяки в екипа ще е с ясно определена роля. Ще приложим не само езиковите си знания, но и всичко, което научихме за работа в екип, оформление, илюстрации и редактиране.
- Всяка група ще изработи по 1-2 страници от дигиталната книга. Ще работите в споделен шаблон в Canva, за който ще ви предоставя линк.
- Във всяка група ще има следните роли:
- Редактор: следи за правопис, ясни изрази и логична последователност;
- Дизайнер: оформя текста, избира шрифтове и цветове;
- Илюстратор: подбира подходящи илюстрации или създава рисунки;
- Координатор: следи времето, организира работата, съдейства при съмнения;
- Запишете си идеите в тетрадките, припомнете си какво сме правили досега и… да започваме!"
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да се върнат към предходния си опит със създаване на дигитална книга. Обсъждат какво ще съдържа новата им книга и как могат да я направят полезна за други ученици. Определят екипите и ролите в тях.
Важно!
- Напомнете за добри практики от предходния проект.
- Напишите ролите в екипите на дъската или на флипчарт лист.
- Помогнете на групите да разпределят ролите.
- Осигурете визуален достъп до примерната книга.
Материали за дейността
Учениците работят по групи с разпределени роли и създават страници за дигиталната граматическа книга. Прилагат знанията си за определителния член и числителните имена, използват текстови задачи и визуални елементи, за да оформят ясно и атрактивно съдържание.
Инструкции
- "Сега всяка група ще създаде 1 или 2 страници от нашата дигитална книга. Помнете, че имате важна задача – вашият раздел ще бъде част от общото ни представяне!
- Припомням ролите в екипа:
- Редактор – отговаря за езика, правописа и ясното изразяване;
- Дизайнер – избира шрифт, цветове и оформление на страницата;
- Илюстратор – добавя подходящи илюстрации или създава собствени изображения;
- Координатор – организира работата, следи времето и осигурява, че всички са ангажирани.
- Всяка група:
- избира подходящо заглавие за своята страница;
- създава съдържание според получената задача (граматично правило, числителни имена или текстови задачи);
- добавя примери, кратки обяснения или задачи;
- оформя страницата в Canva, използвайки споделения шаблон.
- Работете така, че страниците ви:
- да бъдат ясни, грамотни и разбираеми;
- да имат привлекателно визуално оформление;
- да включват поне един елемент, който ангажира читателя – задача, въпрос, подканване.
- Имате 60 минути за работа. Последните 10 минути използвайте за проверка и дооформяне."
Обобщение
Учениците създават съдържание, което съчетава езикови знания и творческо мислене. Работят в екип, като изпълняват конкретни роли и създават визуално оформени страници с образователна стойност – част от общия дигитален продукт.
Важно!
- Проведете този урок в два последователни учебни часа. Ако нямате тази възможност, дайте 20 минути време за работа и довършете книгата като извънучебна дейност.
- Задайте на различните екипи различни задачи - граматични правила, числителни имена или текстови задачи.
- Определете ясно кой отбор на коя страница от дигиталната книга ще работи.
- Подпомагайте групите при технически или езикови затруднения.
- Поддържайте темпото, като напомняте за времето през равни интервали.
- Проверявайте съдържанието по време на работа и насочвайте вниманието към точността на езиковите правила.
- Насърчавайте самостоятелност и сътрудничество вътре в групите.
Материали за дейността
Учениците преглеждат създадените от тях страници от дигиталната книга, правят последни корекции и споделят какво им е било интересно и какво са научили. Дават предложения как книгата може да бъде представена пред публика.
Инструкции
- "Ученици, след като сте готови, трябва да направим последен преглед. Отворете страниците, които създадохте, и проверете още веднъж:
- Има ли нещо, което бихте редактирали?
- Ясно ли е написано всичко?
- Подходящи ли са илюстрациите и оформлението?
- След това всяка група да обсъди и да запише на бял лист кратък отговор на въпросите:
- Кое ви беше най-интересно в работата по книгата?
- Какво научихте за езика и за работата в екип?
- Как бихте представили книгата пред други класове или пред родители?
- Един представител от всяка група може накратко да разкаже за своята част от книгата и да сподели какво е най-важното в нея."
Обобщение
Учениците осмислят своя труд и резултатите от него. Формулират собствената си роля и принос в създаването на общ продукт. Развиват умения за самооценка, изказване на мнение и идеи за публично представяне.
Важно!
- Насърчете кратки и конкретни изказвания – нека учениците сами оценят труда си.
- Обърнете внимание на приноса на всеки ученик – може да добавите позитивна обратна връзка към екипите.
- Запишете или обобщете предложенията за представяне на книгата – ще послужат за следваща дейност или училищно събитие.