Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават пълен и кратък член на съществителното име от м. р., ед. ч. чрез проверка с личното местоимение той;
  • познават числителното име като част на речта;
  • разпознават видовете числителни имена – бройни и редни;
  • пишат правилно числителните имена.

Необходими материали:

  • работен лист “Открий грешката”
  • цветни моливи за подчертаване
  • интерактивна игра “Змии и стълби: Членувай точно!” и версия за печат
  • таймер
  • флипчарт лист
  • маркери
Открий грешката – спаси смисъла!
10 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки, за да открият объркани изречения, при които пълен и кратък член са използвани неправилно, създавайки странен или нелогичен смисъл. Целта е да се провокира интерес към темата чрез езиково откривателство.

Инструкции

  • "Ученици, ще получите лист с три изречения, в които има допусната грешка. Прочетете ги в екипа и обсъдете:
  1. Къде е грешката?
  2. Кой върши действието?
  • Подчертайте съществителното име от м.р. с определителен член (напр. „учителят“, „учителя“).
  • Опитайте се да замените думата с „той“. Ако това е възможно, то използваният член трябва да е пълен. Ако не – кратък.
  • Поправете изречението така, че да е ясно и смислено.
  • След като приключите работа, който желае, може да прочете изреченията, които е получил и да сподели какви правописни грешки е открил заедно със своя партньор."

Обобщение

Чрез търсене на грешки в конкретни изречения учениците осъзнават, че определителният член не е просто край на думата, а служи за разграничаване на ролите на думите в изречението. Това е особено важно в писмената реч, в която няма интонация или контекст, които да подсказват кой е подлог и кой – допълнение.Това създава основа за осмисляне на правилото и за преминаване към самостоятелна проверка с „той“.

Важно!

  • Разделете класа по двойки. За целта може да използвате онлайн приложението Gynzy.
  • Обръщайте внимание не само на грешките, но и на добре обоснованите аргументи.
  • Подчертавайте, че грешките в езика са възможност да мислим и да се учим.

Материали за дейността

“Стълби и змии”: Членувай точно, за да стигнеш до върха!
20 минути
Игра

Учениците участват в езикова игра по модела на „Стълби и змии“. Всеки ход е свързан с изречение, в което трябва да се разпознае пълен или кратък определителен член. Само при правилен отговор могат да продължат напред.

Инструкции

  • "Сега ще играем езикова игра „Змии и стълби: Членувай точно!“, за да упражним всичко, което знаем за пълния и краткия определителен член и редните числителни имена.
  • Правилата на играта са следните:
  1. Класът ще се раздели на 3 отбора. Всеки отбор избира пионка, с която ще се движи по таблото.
  2. Учителят е водещият на играта. На дъската или екрана ще виждате игралното табло с полета, стълби и змии. При всяко хвърляне на зар (учителят го хвърля), отборът се придвижва с толкова полета напред.
  3. Всяко поле има номер и съответстващ въпрос. Учителят прочита въпроса. Отборът има 30 секунди, за да обсъди отговора и да посочи един говорител.
  4. Ако попаднете на стълба, отборът се качва по стълбата нагоре.
  5. Ако попаднете на глава на змия, отборът слиза по змията.
  6. Играем, докато един от екипите стигне до последното поле (35) или докато изтече определеното време за игра (15 минути).
  • Побеждава отборът, който първи достигне последното поле на таблото или е стигнал най-далеч, когато времето изтече.
  • Какво правим, когато не сме на ход?Слушате внимателно
  • отговорите на другите. Може да си водите бележки или да отбелязвате интересни примери. Не подсказвате и не прекъсвате останалите."

Обобщение

Чрез играта „Стълби и змии: Членувай точно!“ учениците затвърждават умението да различават пълен и кратък определителен член и употребата им при редни числителни имена. Работата в отбори и игровият формат насърчават логическо мислене, езикова точност и сътрудничество.

Важно!

  • Ако няма възможност да се използва дигитално устройство и проектор, разделете класа по двойки и принтирайте хартиения вариант на играта. Подгответе пионки и зарчета.
  • В края на дейността отделете 1-2 минути за споделяне: Кой въпрос беше най-интересен? Коя задача беше най-предизвикателна? Имаше ли нещо, което ви затрудни?

Материали за дейността

Карта на знанията “Какво научихме за членуването и числителните имена?”
10 минути
Рефлексия

След приключване на играта, всеки отбор съставя кратко обобщение на едно правило или важен извод, свързан с употребата на определителния член и числителните имена. Изводите се записват на таблото или на флипчарт и формират „карта на знанията“.

Инструкции

  • "Ученици, сега ще си припомним какво научихме по време на днешния урок.
  1. Върнете се към отбора си, с който играхте „Стълби и змии“.
  2. Спомнете си какви въпроси получихте и какви правила или идеи затвърдихте.
  3. Обсъдете и запишете един извод, правило или езиков съвет, който ви се струва най-важен. Например:
  • Използваме пълен член, когато съществителното е подлог.
  • Редните числителни имена се членуват.
  • Можем да проверим с „той“ дали трябва да е пълен член.
  • Нека всеки отбор да избере говорител, който ще сподели пред класа."

Обобщение

Тази дейност затваря урока с общо споделяне и подреждане на наученото. Учениците си тръгват с ясна картина на правилата за членуване и числителни имена, представена визуално чрез карта на знанията.

Важно!

  • Подгответе флипчарт лист с надпис “Карта на знанието”.
  • Насърчавайте точност, но и яснота – идеята е учениците да могат да обяснят с думи прости.
  • Може да използвате цветни маркери, за да направите финалното табло по-видимо и запомнящо се.
  • Ако времето позволява, завършете с въпрос: „Кое от тези правила ще ни помогне най-много в писането?“

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.