Граматическа бъркотия “Спаси изречението!”
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават пълен и кратък член на съществителното име от м. р., ед. ч. чрез проверка с личното местоимение той;
- познават числителното име като част на речта;
- разпознават видовете числителни имена – бройни и редни;
- пишат правилно числителните имена.
Необходими материали:
- работен лист “Открий грешката”
- цветни моливи за подчертаване
- интерактивна игра “Змии и стълби: Членувай точно!” и версия за печат
- таймер
- флипчарт лист
- маркери
Учениците работят по двойки, за да открият объркани изречения, при които пълен и кратък член са използвани неправилно, създавайки странен или нелогичен смисъл. Целта е да се провокира интерес към темата чрез езиково откривателство.
Инструкции
- "Ученици, ще получите лист с три изречения, в които има допусната грешка. Прочетете ги в екипа и обсъдете:
- Къде е грешката?
- Кой върши действието?
- Подчертайте съществителното име от м.р. с определителен член (напр. „учителят“, „учителя“).
- Опитайте се да замените думата с „той“. Ако това е възможно, то използваният член трябва да е пълен. Ако не – кратък.
- Поправете изречението така, че да е ясно и смислено.
- След като приключите работа, който желае, може да прочете изреченията, които е получил и да сподели какви правописни грешки е открил заедно със своя партньор."
Обобщение
Чрез търсене на грешки в конкретни изречения учениците осъзнават, че определителният член не е просто край на думата, а служи за разграничаване на ролите на думите в изречението. Това е особено важно в писмената реч, в която няма интонация или контекст, които да подсказват кой е подлог и кой – допълнение.Това създава основа за осмисляне на правилото и за преминаване към самостоятелна проверка с „той“.
Важно!
- Разделете класа по двойки. За целта може да използвате онлайн приложението Gynzy.
- Обръщайте внимание не само на грешките, но и на добре обоснованите аргументи.
- Подчертавайте, че грешките в езика са възможност да мислим и да се учим.
Материали за дейността
Учениците участват в езикова игра по модела на „Стълби и змии“. Всеки ход е свързан с изречение, в което трябва да се разпознае пълен или кратък определителен член. Само при правилен отговор могат да продължат напред.
Инструкции
- "Сега ще играем езикова игра „Змии и стълби: Членувай точно!“, за да упражним всичко, което знаем за пълния и краткия определителен член и редните числителни имена.
- Правилата на играта са следните:
- Класът ще се раздели на 3 отбора. Всеки отбор избира пионка, с която ще се движи по таблото.
- Учителят е водещият на играта. На дъската или екрана ще виждате игралното табло с полета, стълби и змии. При всяко хвърляне на зар (учителят го хвърля), отборът се придвижва с толкова полета напред.
- Всяко поле има номер и съответстващ въпрос. Учителят прочита въпроса. Отборът има 30 секунди, за да обсъди отговора и да посочи един говорител.
- Ако попаднете на стълба, отборът се качва по стълбата нагоре.
- Ако попаднете на глава на змия, отборът слиза по змията.
- Играем, докато един от екипите стигне до последното поле (35) или докато изтече определеното време за игра (15 минути).
- Побеждава отборът, който първи достигне последното поле на таблото или е стигнал най-далеч, когато времето изтече.
- Какво правим, когато не сме на ход?Слушате внимателно
- отговорите на другите. Може да си водите бележки или да отбелязвате интересни примери. Не подсказвате и не прекъсвате останалите."
Обобщение
Чрез играта „Стълби и змии: Членувай точно!“ учениците затвърждават умението да различават пълен и кратък определителен член и употребата им при редни числителни имена. Работата в отбори и игровият формат насърчават логическо мислене, езикова точност и сътрудничество.
Важно!
- Ако няма възможност да се използва дигитално устройство и проектор, разделете класа по двойки и принтирайте хартиения вариант на играта. Подгответе пионки и зарчета.
- В края на дейността отделете 1-2 минути за споделяне: Кой въпрос беше най-интересен? Коя задача беше най-предизвикателна? Имаше ли нещо, което ви затрудни?
След приключване на играта, всеки отбор съставя кратко обобщение на едно правило или важен извод, свързан с употребата на определителния член и числителните имена. Изводите се записват на таблото или на флипчарт и формират „карта на знанията“.
Инструкции
- "Ученици, сега ще си припомним какво научихме по време на днешния урок.
- Върнете се към отбора си, с който играхте „Стълби и змии“.
- Спомнете си какви въпроси получихте и какви правила или идеи затвърдихте.
- Обсъдете и запишете един извод, правило или езиков съвет, който ви се струва най-важен. Например:
- Използваме пълен член, когато съществителното е подлог.
- Редните числителни имена се членуват.
- Можем да проверим с „той“ дали трябва да е пълен член.
- Нека всеки отбор да избере говорител, който ще сподели пред класа."
Обобщение
Тази дейност затваря урока с общо споделяне и подреждане на наученото. Учениците си тръгват с ясна картина на правилата за членуване и числителни имена, представена визуално чрез карта на знанията.
Важно!
- Подгответе флипчарт лист с надпис “Карта на знанието”.
- Насърчавайте точност, но и яснота – идеята е учениците да могат да обяснят с думи прости.
- Може да използвате цветни маркери, за да направите финалното табло по-видимо и запомнящо се.
- Ако времето позволява, завършете с въпрос: „Кое от тези правила ще ни помогне най-много в писането?“

